Woensdag 20/01/2021

Auto-industrie

Plug-in hybrides vervuilen meer dan constructeurs aangeven

Onder meer de Volvo XC60 stootte tijdens tests tussen 28 en 89 procent meer CO2 uit dan was aangekondigd.Beeld BELGA

Plug-in hybride elektrische voertuigen - ook de meest recente modellen - vervuilen veel meer dan de autoconstructeurs beweren. Dat klaagt Transport and Environment (T&E) aan op basis van praktijktesten. De Europese federatie van milieuverenigingen vindt dan ook dat overheden een einde moeten maken aan het subsidiëren van de aankoop en de royale belastingvrijstellingen voor deze modellen, die volgens T&E een nieuw emissieschandaal aanwakkeren.

Bij praktijktesten in reële omstandigheden was de CO2-uitstoot van drie van de meest populaire modellen in 2020 hoger dan werd gerapporteerd, net zoals eerder onderzoek bij oudere plug-in hybride elektrische voertuigen (PHV's).

Tijdens tests onder optimale omstandigheden en met een volledig opgeladen batterij, stootten de BMW X5, Volvo XC60 en Mitsubishi Outlander tussen 28 en 89 procent meer CO2 uit dan was aangekondigd. Met een lege accu stoten deze auto's drie tot acht keer meer CO2 uit dan de officiële waarden. En bij het rijden in de oplaadmodus van de batterij, wat vaker zou kunnen worden omdat bestuurders het gebruiken voor ze overschakelen naar elektrische modus in emissiearme zones, waren de cijfers drie tot twaalf keer hoger, benadrukt T&E.

Volgens de organisatie kunnen de drie plug-in hybrides, zodra de accu leeg is, slechts 11 tot 23 km thermisch rijden voordat ze hun officiële CO2-uitstoot per km overschrijden.

"Helemaal het tegenovergestelde van de bedrieglijke retoriek van autofabrikanten, die beweren dat de PHV's die momenteel op de markt zijn geschikt zijn voor lange ritten. In werkelijkheid moeten ze veel vaker worden opgeladen dan batterij-elektrische auto's die circa 300 km kunnen rijden met één enkele oplaadbeurt", aldus de federatie van milieuverenigingen.

T&E is van mening dat regeringen een einde moeten maken aan de aankoopsubsidies en royale belastingvrijstellingen voor deze modellen, wat volgens haar een nieuw emissieschandaal voedt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234