Zaterdag 08/05/2021

Jazz

Pleidooi voor een hete jazzorgie zonder instrumenten

null Beeld rv
Beeld rv

“Ik ben hiphop een beetje beu”, verzuchtte hiphopgenie Madlib, en dus stortte hij zich op jazz. Om met Shades of Blue, dat deze week integraal wordt gecoverd door Vels Trio in Brussel, meteen een moderne klassieker af te leveren.

“Madlib zei tegen me: 'Ik wil jazz maken.' Ik zei: 'Hoe ga je dat doen? Je bespeelt geen instrumenten?' En hij zei: 'Ik hoef geen instrumenten te bespelen, ik kan samplen'." Zo herinnert Peanut Butter Wolf, bezieler van het legendarische undergroundlabel Stones Throw Records, zich de conversatie met producer en beatmaker Otis Jackson, Jr, welbekend als Madlib.

Madlib was het brein en kloppende hart van het hiphoptrio Lootpack, dat met Soundpieces: Da Antidote één van de eerste topplaten bij Stones Throw afleverde. Hij rapte zelf onder het alter ego Quasimoto (check zeker diens album The Unseen), en werkte met collega J Dilla samen onder de naam Jaylib. Een trucje dat hij in 2004 overdeed met rapper MF Doom. Hun enige plaat, Madvillainy, geldt als een klassieker in de undergroundhiphop.

Madlib was, met andere woorden, al gepokt en gemazeld in beats and rhymes toen hij op het idee kwam om zich op jazz te werpen. Hij was niet de eerste, laat staan de laatste die dat deed: met The Low End Theory had het New Yorkse collectief A Tribe Called Quest al een rapklassieker gemaakt, die dreef op jazzy ritmes. En voor zijn succesplaat To Pimp a Butterfly graaide Kendrick Lamar gretig in de jazzerfenis. Maar toen Madlib toegang kreeg tot de archieven van het iconische jazzlabel Blue Note Records gebeurde er iets unieks: dit is een hedendaagse trip doorheen de muziekgeschiedenis.

Jazzorgie

Blue Note is sinds het ontstaan in 1939 uitgegroeid tot hét jazzlabel, en wie naar alle ritmes, melodieën en breaks op Shades of Blue luistert, begrijpt waarom. Jazz is niet voor één gat te vangen en muzieknerd Madlib wist dat: hij filterde vergeten songs uit de archieven en beschreef hoe jazz in 65 jaar is geëvo­lu­eerd. De contrabas op 'Distant Land' mag lekker loungen, terwijl de keyboards en blazers op 'Funky Blue Note' het DNA van Herbie Hancock en Sun Ra aanpasten aan de smaak van de 21ste eeuw.

Intermezzo's spoken word en de occasionele rap verraden de achtergrond van Madlib, maar het is vooral zijn onbedwingbare neiging om van de platgetreden paadjes af te wijken die de sound van Shades of Blue bepaalt. Luister maar eens naar het magistrale 'Stepping Into Tomorrow', een zeven minuten durende jazzorgie waarin de drums vooraan in de mix worden geplaatst. 'Meesterlijk' dekt de lading niet.

'Shades of Blue' van Madlib verscheen in 2003 Beeld rv
'Shades of Blue' van Madlib verscheen in 2003Beeld rv

Net zoals de rest van Madlibs oeuvre, is Shades of Blue de underground nooit volledig ontgroeid. Dat Vels Trio ter gelegenheid van het voorjaarsfestival BRDCST van de Brusselse AB het volledige album live komt spelen, is een buitengewone gelegenheid om een meesterwerk te leren kennen. Toch laat u zich best niet misleiden door hun 'echte' instrumenten: de kracht van Shades of Blue schuilt in het talent van Madlib, de samplevirtuoos .

Op 4 april speelt Vels Trio het volledige album Shades of Blue in The Music Village, Brussel. abconcerts.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234