Donderdag 08/12/2022

PlayStation sponsort nu ook opera's en musea

Brussel l Sony werkt in Europa aan een strategie waarbij de PlayStationspelconsoles worden voorgesteld in musea, op tentoonstellingen en tijdens culturele evenementen. In Groot-Brittannië sponsort het bedrijf zelfs een opera.

Door Ronald Meeus

Het operaminnend publiek dat later deze maand naar Puccini's La Bohème gaat kijken in het London Coliseum, zal in de foyer van dat theater in de Britse hoofdstad ook - alsof die in een cinemazaal opgesteld stond - een PlayStation 3-spelconsole aantreffen. Een toetje van Sony Computer Entertainment, het bedrijf dat de productie sponsort.

Op 23 maart komt de PlayStation 3 in de handel, en Sony wil geen enkele potentiële doelgroep aan zich voorbij laten gaan. De sponsoring van La Bohème is slechts een onderdeel van een bredere sponsoringsstrategie in de culturele sector. In het kader van het PlayStation Seasonprogramma werden ook deals afgesloten met het Victoria & Albert Museum, het British Film Institute en het Noord-Londense Sadler's Wellstheater.

In België pakt Sony Computer Entertainment het iets kleinschaliger aan. Voorlopig zijn er alleen plannen om de PlayStation Portable (PSP), de draagbare versie van de consoles, te gebruiken als een soort interactieve gids tijdens tentoonstellingen. Door ze in die functie te hanteren, leren de bezoekers ook de andere kanten van de toestellen kennen, redeneert het bedrijf.

Er zijn op dit moment nog geen concrete afspraken met musea of exposanten, maar Sony Computer Entertainment neemt ook in België het project serieus. "Het is voor ons geen voor de hand liggend publiek, maar dat is net de bedoeling", zegt Folkert Langeveld van de Beneluxvestiging van Sony Computer Entertainment. "Maar er is, zeker voor de PSP, een groot publiek dat slechts voor 10 procent een potentiële gamer is, maar wel geïnteresseerd is in andere multimediale mogelijkheden. Zoals de ingebouwde muziekspeler."

Voor een stuk is het ook om een zeker stigma te doorbreken, zegt Langeveld. "Games worden nog altijd geassocieerd met geweld, schieten en hersenloze ontspanning. Als dit welbepaalde publiek inziet dat er meer inzit dan dat, zijn we daar al een heel eind in opgeschoten."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234