Dinsdag 18/01/2022

Playgroupis een complete muziekencyclopedie

Trevor Jackson maakte voor de buitenwereld naam als remixer en producer The Underdog. Nu komt hij op de proppen met Playgroup. Jackson verzamelde een aantal legendes rond zich uit de ska, funk, reggae, hiphop, new wave, house en rap.

Een interview met Jackson lijkt dan ook meer op het raadplegen van een telefoonboek dan iets anders. Het resultaat van al die connecties is wel een kakelbonte titelloze full-cd, die in de single 'Make It Happen' een van de beste doomdance-tracks aller tijden vond. Maar, zegt The Underdog, je mag het vooral niet te ernstig nemen: "Playgroup is gewoon fun. Het is als iemand die zich eens kostelijk amuseert. Niet zo onschuldig natuurlijk, want het is veeleer een volwassen, sexy playgroup."

We kennen je allemaal als remixer en als producer van een van de beste Engelse hiphop-cd's, Elementalz van The Brotherhood. "Om eerlijk te zijn: ik ben niet echt zo'n producer, ik heb een paar remixen gedaan en ik schreef wat songs voor anderen. Maar ik wilde al heel lang mijn eigen cd maken en met een heleboel fantastische mensen samenwerken."

Hoe komt iemand aan de naam The Underdog? "Mijn achtergrond ligt in hiphop en ik was een blanke gast uit de middenklasse en ik voelde me werkelijk de underdog. In die tijd waren er heel veel zwarte kerels in Londen met het genre bezig en ik vond dat ik niet echt paste bij de rest. Maar ze waren wel mijn vrienden."

Je bent opgegroeid in Londen en bent er nooit weggegaan. Toch vreemd voor een hiphopliefhebber. "Ik zou graag wel eens elders gaan wonen. Maar ik run al mijn eigen business sinds mijn zeventiende. Ik ben er al heel mijn leven bezig met een carrière op te bouwen. Je merkt aan mijn cd wel dat ik van alle stijlen hou. Het klimaat voor hiphopproducers is in de VS trouwens niet te harden. Daar moet je nu net proberen zo conservatief mogelijk te zijn."

Wat is het verschil tussen een remix maken voor U2 of een voor Death In Vegas? "Weet je, op die track van Death In Vegas zong niemand minder dan Iggy Pop. Voor mij was dat minstens zo opwindend als met Bono werken. Voor de rest maakt het geen verschil uit. Niemand kijkt over mijn schouder mee en ik doe precies wat ik wil."

Je hebt je eigen label (Source), met een paar onverwachte succesvolle bands zoals Turin Brakes. Is dat het soort muziek dat je graag hoort? "Ik breng het uit omdat ik het mooi vind, maar ik verdien er niet echt aan. In die zin heeft het dan ook weinig met business te maken. Ik vind gewoon dat ze moeten gehoord worden. Ik heb heel diverse artiesten, maar ze zijn zo'n beetje de paria's van andere labels. Ze zijn underdogs op hun manier en zo vinden wij elkaar."

Playgroup barst van de bekende namen. Ik was bijvoorbeeld verbaasd dat Edwyn Collins (bekend van de hit 'A Girl Like You') meedeed. "Dat is eigenlijk veeleer toevallig. Edwyn heeft namelijk een ongelooflijke studio in Londen. Het is een vreselijk oude studio vol met onvindbaar analoog opnamemateriaal en daar had ik dus studiotijd geboekt om weg te blijven van al die cleane hightech van tegenwoordig. Hij hoorde mijn muziek en vroeg of hij mee mocht spelen. Later zong hij zelfs een song in ('Medicine Man') en in feite was dat nooit de bedoeling."

Je hebt blijkbaar een voorliefde voor Schotten uit de jaren tachtig, want Roddy Frame van Aztec Camera doet ook mee. "Hij speelt gitaar op de eerste track en nee, je hoort hem niet zingen. Hij is een vriend van Edwyn en ik heb hem laten meespelen omdat hij een briljante gitarist is, niet voor zijn naambekendheid."

We hebben moeten wachten tot de negende song 'Overflow' om jou zelf te horen zingen. "Ik ben van plan om op de volgende Playgroup-cd meer te zingen. Dat de track zo laat op de cd komt, heeft veeleer te maken met de lengte ervan. Het vreemde was dat ik die track eerst niet zou zingen. Ik had de vocalen wel al opgenomen als een soort van leidraad voor een ander. Toen ik hem de tape liet horen, stond hij erop dat ik het zelf deed. Het was pas in de studio toen ik met Mark 'Spike' Stent (mixte onder meer Massive Attack, Madonna en U2, KoD) bezig was aan de mix dat ik begreep dat mijn stem in de song paste."

Je hebt een enorme voorliefde voor de bas. "De bas is echt primair. Ik hou van een echte zware baslijn, niet zo eentje dat uit een synthesizer wordt getoverd. In veel new-hiphop zit er zo'n synthetische bas. Weg daarmee, ik wil het echte spul."

Je hebt Shinehead zo ver gekregen om '50 Ways To Leave Your Lover' van Paul Simon te zingen. "Geen probleem, zolang hij maar in het begin van de song zijn kenwijsje mocht fluiten, 'The Good, The Bad And The Ugly' van Ennio Morricone. Hij fluit dat op zijn eigen platen ook. Hier was Edwyn Collins ook weer heel handig, want we zochten naar een echte reggaebassist en toen zei Edwyn: 'Je moet Dennis Bovell nemen.' Nu, Bovell was de man van de reggaelegendes Matumbi, hij produceerde indertijd een van de gewaagdste bands ooit: The Pop Group. Ik was zo blij dat hij instemde, want het draagt allemaal bij tot een smeltkroes van zwarte en blanke invloeden."

Je hebt ook bepaald straffe vrouwenstemmen in de aanbieding. "Er staan inderdaad een paar sterke meisjes op, Kyra DeConinck en Kathleen Hannah zijn daar de blanke voorbeelden van. De eerste zat vroeger in Thee Headcoatees en de andere leerde ik via de befaamde vrouwenbands Bikini Kill en Le Tigre kennen. Ik vind de punkattitude in hun stemmen zo ongelooflijk."

Wat ga je nu doen? "Ik ben totaal uitgeput en wil eens wat uit gaan rusten, maar ik run ondertussen wel nog steeds een platenlabel."

Playgroup van Playgroup is nu uit op Source en wordt verdeeld door Labels.

Luca Santucci (R&B) * KC Flightt (hiphop) * Shinhead (dancehallrap) * Edwyn Collins (New Wave / ex-Orange Juice) * Roddy Frame (New Wave / ex-Aztec Camera) * Ted Milton (punk / Blurt) * Dennis Bovell (reggae) * Kathleen Hannah (Riot Grrrls / ex-Bikini Kill, Le Tigre) * Peaches & Gonzales (postpunk) * Kyra DeConinck (trashrock / ex-Thee Headcoatees) * Rowetta (baggy / Happy Mondays) * Joi (funk / Lucy Pearl) * Dick Cuthell (ska / The Specials) * Davy DMX (dj / Run DMC).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234