Woensdag 26/06/2019

'Plastisch slager', het VRT-programma dat nooit meer herhaald zal worden

Het was een voorstel van de VRT. De openbare omroep zou, als teken van goede wil, nooit meer een herhaling uitzenden van de aflevering van het magazine Koppen over plastisch chirug Jacques Vandeput. Door het gebaar van Wiedergutmachung en vrijwillige zelfcensuur overtuigde de VRT de rechter om niet in te gaan op een schadeclaim van tien miljoen frank. Ondanks de geste zegt Koppen-frontman Dirk Tieleman nog steeds achter de uitzending te staan.

Brussel

Van onze medewerker

Fabian Lefevere

De VRT mag van de rechter geen beelden meer uitzenden van de plastische chirurg Vandeput, op straffe van een dwangsom van tweehonderdduizend frank. Op elf april zond het magazine Koppen op tv1 een van de rtbf gekochte, en bewerkte, documentaire over de man uit onder de titel Plastisch slager. Onder de meer neutrale titel "Eens patiënt, altijd patiënt" was die door het RTB-programma Striptease eerder al in een iets uitgebreider versie uitgezonden. Minutieus werd de weinig verheffende behandeling van zijn patiënten in beeld gebracht, alsook de schokkende commentaar van de arts. Hij vergeleek bijvoorbeeld het gekerm van een niet-verdoofde patiënte met het geloei van een koe.

Vandeput reageerde ziedend op de uitzending, vooral omdat het publiekelijk in opspraak geraakte AZ Sint-Salvator-Ursula hem na jarenlange dienst ontsloeg. Hij maakte er een zaak van. In juni al eiste hij van de rechter een schadevergoeding van tien miljoen frank en een dwangsom van één miljoen per herhaling van de uitzending. Van de rechter kreeg hij, met enkel een dwangsom van tweehonderdduizend frank, evenwel aanzienlijk minder. Het was overigens de VRT zelf die de rechter de sanctie voorstelde. Vandeput had tien miljoen schadevergoeding gevraagd. De VRT was hier niet ontevreden mee. Het was de juridische dienst van openbare omroep die, als een soort van Wiedergutmachung, zelf had voorgesteld om een mogelijke herhaling van de Koppen-uitzending te verbieden. Koppen-frontman Dirk Tieleman maalt er niet om. "Het is een vrijwillige stap van de VRT. De juridische dienst had mij gevraagd of ik de uitzending nog wilde herhalen. Mijn antwoord was neen. Dit is verre van een zaak van leven en dood. De uitzending ging over een arts die overdreef, en dat nu misschien minder doet. Voor mijn part is het incident gesloten."

Opvallend was dat de Rtbf, in wiens opdracht Striptease-journalist Peter Boeckx de reportage maakte, niet werd aangevallen. Boeckx zelf beschuldigde er eerder de VRT van dat de Koppen-bewerking de bredere context had laten verdwijnen. Toch blijft Tieleman achter het werkstuk staan. "Ik blijf er bij dat er niks essentieels geknipt is. Ik trek er helemaal niks van terug."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden