Woensdag 21/10/2020

‘Plaspauzes zijn ons grootste probleem’

Het Man Liberation Front, kortweg M!LF, was een van de verrassingen van vorig televisievoorjaar. De verwoede pogingen van Philippe Geubels en Jan Van Looveren om komaf te maken met de nieuwe man deden het goed in de kijkcijfertabellen en bliezen het slabakkende 2BE nieuw leven in. Maar ook voor Shelter was M!LF een goede zaak, Het nagelnieuwe productiehuisje dat het programma in elkaar bokste, werd dankzij de twee onverbeterlijke macho’s op de kaart gezet.

Televisieproductiehuis Shelter surft op het kijkcijfersucces van het Man Liberation Front, alias ‘M!LF’

Weinig beginnende productiehuisjes zullen het de drie heren en dame van Shelter nadoen. Amper één jaar na de opstart komen dit voorjaar maar liefst vier programma’s op het scherm waar Shelter in meer of mindere mate een hand in heeft. Maandag pakt 2BE uit met het tweede seizoen van M!LF en op dezelfde zender zal later dit voorjaar ook het nieuwe candid cameraprogramma Benidorm Bastards te zien zijn. Maar daar houdt het dus niet op. Ook het nieuwe seizoen van Tomtesterom, voor de openbare omroep, is schatplichtig aan Shelter. En dan is er nog De oplichters, een programma dat al een paar seizoenen bij VT4 op het schap ligt en nu toch eindelijk het scherm haalt. Al zal je bij die twee laatste programma’s Shelter niet in de aftiteling zien opduiken.“Die programma’s zijn gemaakt door Toreador, het productiehuis waar wij tot vorig jaar allevier werkten”, zegt Tim Van Aelst, een van de vier Shelteroprichters. Maar Toreador hield vorig jaar op te bestaan, toen moederbedrijf D&D Productions failliet ging. Tom Waes, het gezicht van Toreador, vond met het format van Tomtesterom onder de arm onderdak bij deMENSEN, het productiehuis dat onder meer Blokken en Studio 1 produceert. De vier andere toreadors - Tim Van Aelst, Bart Cannaerts, Katrien Van Nieuwenhove en Tom Baetens - besloten samen de arbeidsmarkt op te gaan.

“Er zijn gesprekken geweest met een aantal productiehuizen, maar het bleek toch een heel grote stap om meteen vier mensen binnen te halen”, zegt Van Nieuwenhove. De vier besloten dan maar om onder de roepnaam Shelter op eigen benen te gaan staan. Ze haakten hun wagonnetje aan dat van Studio A, het productiehuis dat voor vtm onder andere Zone Stad en Familie maakt. “Zij nemen alle managementtaken voor hun rekening, alleen de onderhandelingen met de zender blijven we zelf voeren”, legt Van Aelst uit. “Wij hoeven ons dus niet met boekhouding en personeelsbeleid bezig te houden, waardoor ze meer tijd overblijft voor het puur creatieve werk: het bedenken van humoristische programma’s.” Het eerste resultaat daarvan ging vorig jaar op antenne en werd een doorslaand succes. Het Man Liberation Front van Geubels en Van Looveren werd het gespreksonderwerp in trein, tram en bus, en massa’s jarenlang verborgen macho’s outten zich plots als fanatieke tegenstanders van de nieuwe man. “We zijn zelf ook wel wat geschrokken van het effect van het programma”, vertelt Van Nieuwenhove. “Heel wat mensen hadden blijkbaar niet door dat het om een humorprogramma ging. Feministen verweten ons dat we de vrouw terug aan de haard wilden, terwijl de macho’s ons bedankten omdat we eindelijk durfden zeggen wat zij altijd al dachten.”Maar de meeste mensen vonden het gelukkig gewoon een heel goed programma. Dat had ook Jan Segers, programmadirecteur bij vtm en 2BE, door. Na het zien van de hype die het programma teweegbracht, was er niet veel tijd nodig om zijn handtekening onder de bestelbon voor reeks twee te zetten. Bijgevolg werd de hele M!LF-machine opnieuw op gang getrokken.“Alles begint met een paar lange brainstormsessies”, legt Cannaerts uit, die naast zijn bezigheden bij Shelter ook als stand-upcomedian het land afschuimt. “En omdat M!LF officieel met de kleinste redactie van het land gemaakt wordt - we moeten het met drie mensen doen - nodigen we daar graag een aantal vrienden van het huis op uit. Jan en Philippe (Van Looveren en Geubels, PD) zijn er sowieso heel vaak bij, maar ook mensen als Tom Waes en Adriaan Van den Hoof komen wel eens meedoen.” Enkel die dingen waar het volledige team het over eens is worden uiteindelijk ook opgenomen.“Daar zijn twee goede redenen voor”, zegt Van Aelst. “Ten eerste kunnen we het ons budgettair niet permitteren om dingen op te nemen die uiteindelijk de uitzending niet halen. Een tweede reden is dat het absoluut noodzakelijk is dat ook Katrien, als enig vrouwelijk lid van de redactie, haar zegen geeft. Zij is onze ingebouwde schreef. Als je een programma als M!LF met alleen maar mannen maakt, kan je er gif op innemen dat het eerder vroeg dan laat te gortig wordt.”De casting voor aanvang van het eerste seizoen was heel tijdrovend. “We hebben veel tijd besteed aan het zoeken naar de juiste presentatoren”, vertelt Van Aelst. “De eerste naam op ons lijstje was Herman Van Molle, toch de übermacho van Vlaanderen. Helaas had Herman toen net zijn exclusiviteitscontract met de VRT verlengd. We hebben dan maar een aantal castings gedaan en meteen was duidelijk dat Jan en Philippe er met kop en schouders bovenuit staken.” Eens de juiste presentatoren en de nodige grappige filmpjes gevonden moet alles nog aan elkaar gepraat worden in een studioprogramma. Dat blijkt een nogal bevreemdende ervaring te zijn. “Toestanden zoals bij de opnames van M!LF heb ik nog nergens anders gezien”, zegt Cannaerts. “Het is het enige programma waar het publiek gekalmeerd moet worden. (lacht) Bij elk ander programma moet je het aanwezige publiek zo veel mogelijk opjutten.”Ook de drankvoorziening tijdens de opnames zorgt voor een - zacht uitgedrukt - aparte sfeer. “Vorig jaar werden we gesponsord door een lightbier”, zegt Van Aelst. “Dus dachten we dat het geen kwaad zou kunnen om ons publiek à volonté te laten drinken. Dronken werden ze inderdaad niet, maar door het binnenkappen van grote hoeveelheden bier moesten we de opnames om de haverklap onderbreken voor een plaspauze. Dit jaar hebben we het anders aangepakt. Nu schenken we normaal pilsbier, maar hebben we het aantal consumpties beperkt.”

Over een derde seizoen van M!LF wordt in het Antwerpse herenhuis waar Shelter onderdak gevonden heeft nog niet nagedacht. “We zijn momenteel met te veel andere projecten bezig om ons daar druk over te maken. Eigenlijk hebben we te weinig personeel om alle programma’s uit te werken.” Maar dat is een bewuste keuze, zegt Van Aelst. “Net als Koeken Troef!, het nieuwe productiehuis van Bart De Pauw, willen we bewust klein blijven. Wanneer je als productiehuis te groot wordt, moet je vroeg of laat programma’s gaan maken waar je niet voor de volle honderd procent achter staat, gewoon om al je personeel te kunnen blijven betalen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234