Maandag 21/10/2019

Plaats delict: uw smartphone

Met een app voor de meest bekeken fictieserie op de Amerikaanse buis slaat mediagroep CBS twee vliegen in één klap. Door gebruikers deel te laten nemen aan fictieve politieonderzoeken leveren de makers een forse brok fanservice, en meteen hebben ze doorgang naar een nieuwe advertentiemarkt.

Met de voor 4 euro downloadbare NCIS-app kunnen fans van de reeks vijf verschillende moordscenario’s ontrafelen: ze doorzoeken de plaats van de misdaad naar sporen, verzamelen bewijsmateriaal, vergelijken vingerafdrukken, analyseren bewijsmateriaal, voeren autopsieën uit en ondervragen verdachten. Het miniprogramma houdt het midden tussen een videogame en een interactief stripverhaal, met dat verschil dat de personages uit de tv-reeks af en toe eens komen piepen in de vorm van een statisch fotoportret met tekstballonnen.

Met zijn wekelijkse gemiddelde van 19 miljoen Amerikaanse kijkers is NCIS de meest bekeken fictiereeks over de plas. Voor heel wat tv-critici is het een raadsel hoe de reeks, over een speciaal politieteam dat misdaden binnen de Amerikaanse marine onderzoekt, ondanks zijn soms behoorlijk saaie verhaallijnen zo’n groot publiek weet aan te trekken.

Zoek de dader

NCIS is een van de weinige Amerikaanse reeksen die bij elke nieuwe jaargang meer kijkers weet aan te trekken. Aan publiek is er dus geen gebrek: hoogstens dient de app, die het procedurele karakter van de reeks overzet naar een aantal meespeelbare moordmysteries, om het bestaande kijkerspubliek verder te fideliseren. “Mobiele toestellen vormen een belangrijk platform om de bestaande fanbasis voor reeksen als NCIS verder te beroeren”, zei topman Rob Gelick van CBS’ mobieletelefoonafdeling bij de lancering van de app.

NCIS is niet de eerste Amerikaanse fictiereeks die zijn eigen smartphone-app of -game krijgt. Een ander recent voorbeeld is CSI: Miami, dat twee jaar geleden via de Franse gamefabrikant Gameloft een erg met NCIS’ zoek-de-dadergame verwante app op de iPhone en Androidtoestellen kreeg. Ook Spartacus: Blood and Sand, The O.C., The Simpsons en Family Guy kregen een eigen smartphone-app of -game.

Voor de mediabedrijven achter de reeksen is het vooral een manier om het merk dat ze hebben uitgezet met die succesvolle series naar een nieuwe consumentenmarkt te brengen. Mobiele apps die uitsluitend amusementsdoeleinden dienen hebben namelijk, net als tv-reeksen, een relatief groot publiek. Volgens een recent onderzoek van het Amerikaanse marktstudiebureau Flurry zijn er momenteel meer dan 19 miljoen consumenten op de wereld die spelletjes en andere amusementstoepassingen gebruiken op hun smartphone. Gemiddeld houden ze zich er 22 minuten per dag mee bezig.

En een publiek van die omvang trekt ook adverteerders aan. De mobiele advertentiemarkt komt nog niet in de buurt van de 270 miljard euro die jaarlijks wordt uitgegeven aan tv-reclame, maar het is wel een markt die al enkele jaren stevig aan het groeien is. Het afgelopen jaar werd er wereldwijd alvast 2,6 miljard euro uitgegeven aan reclameboodschappen op mobiele telefoons. Tegen 2015 moet dat 18 miljard euro bedragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234