Donderdag 21/11/2019

Kinderraden

Pimp uw bedrijf, luister naar de raad van kinderen

De Nederlandse prinses Laurentien en Albert Heijn-directeur Wouter Kolk (achteraan) hebben een gesprek met kinderen over gezond eten bij de winkelketen. Beeld © ANP

Laat kinderen meedenken met bedrijven over strategische vraagstukken en tel uit je winst. De kinderen krijgen de ideale les 'het leven zoals het is' en de bedrijven verruimen hun slagkracht dankzij de dwarse kindervisies op de wereld. 'Een Belgische organisatie toont grote interesse', vertelt de drijvende kracht, Nederlands prinses Laurentien.

"Het is niet zomaar wat kinderen samenzetten die ideetjes hebben. De kinderen zoeken een oplossing voor een dilemma binnen een bedrijf. Meestal komt daar iets uit waar de eigen marketingdiensten of raden van bestuur niet zouden aan denken", zegt de Nederlandse prinses Laurentien.

Zij richtte in 2010 de Missing Chain Foundation (MCF) op, een denktank die de kracht van kinderen als een ontbrekend stukje in de maatschappelijke besluitvorming ziet. In ons land bestaat dat ook met het kinderparlement en kinderen en jongeren die in ngo's meewerken of leren om 'coach' te zijn bij hun leeftijdsgenootjes.

Maar in privébedrijven zetelen hier alsnog geen kinderen. "Daar komt wellicht snel verandering in, want een Belgische organisatie, waarvan we de naam nog niet mogen onthullen, toont interesse", zegt Laurentien.

Een geweldig plan, want kinderen als adviseurs bij bedrijven blijken een troef voor iedereen, zegt de MCF. Concreet begint alles in de klassen van kinderen tussen negen en twaalf jaar. Ze krijgen een echt dilemma van een echt bedrijf voorgeschoteld dat ze in verschillende stappen en in overleg met de raad van bestuur proberen op te lossen.

Voorbeelden zijn Friesland Campina dat een dessert ontwerpt op basis van hoe kinderen aangeven dat lekker en gezond hand in hand kan gaan en dat Friesland Campina daar een verantwoordelijkheid in heeft. Of Unilever dat aan de Raad van Kinderen vraagt hoe ze de consument meer water kunnen laten besparen, want het bedrijf verkoopt ook doucheproducten en legt zichzelf waterbesparing op. De kinderen kwamen met één actie: vijf minuten in plaats van negen minuten douchen. Daarop is een campagne opgezet via scholen om eigen etiketten voor op de doucheproducten te maken waarop de vijfminutenboodschap staat. Bij 40.000 gezinnen is dat nu routine en de kinderen zijn min of meer de ambassadeurs.

Een ander voorbeeld is verzekeraar Interpolis die de kinderen vroegen hoe het mensen meer kan doen inzetten op zich verzekeren tegen risico's in hun latere leven. De kinderen raadden aan het negatieve taalgebruik en de nadruk op risico's te mijden.

"Ook de Nederlandse Vereniging van Banken doet een beroep op de kinderen", zegt Laurentien. "Ze kregen de vraag hoe ze ervoor kunnen zorgen dat klanten de bank kunnen vertrouwen en hoe ze dat kunnen herstellen. De kinderen vonden dat laatste maar een oppervlakkige quick fix en wilden op een dieper niveau naar het probleem kijken. Ze besloten dat een deel gewoon bij de mensen ligt en er niet te hard gepusht moet worden. Ook vinden ze het geen slim idee dat er veiligheidsmensen met grote geweren aan de deur staan. 'Vertrouwen jullie de maatschappij wel?', klonk het. Op dat soort zaken komt een klassiek bedrijfsmanagement niet."

Ondertussen hebben zo'n veertig bedrijven een raad van kinderen, waaronder ook de grote supermartkenketens Lidl en Albert Heijn. Bij Lidl zochten ze een oplossing voor de vele voedselverspilling. Oplossing : een aparte ingang en route voor de consumenten die zuinig willen winkelen en een andere voor de anderen.

Om het probleem van 'misvormde groenten' aan te pakken, stelden ze voor de groenten te versnijden en aan de ingang uit te delen om te illustreren dat ze even lekker smaken. 'Zo gaan mensen ook met minder grote honger winkelen, wat gezonder is', aldus de kinderen.

Simpel maar verrassend

Voor zowel de kinderen als de directieleden zijn er voordelen aan het opzet, zo benadrukt MCF. De kinderen voelen zich gehoord omdat er oprecht naar hen wordt geluisterd en ze ervaren dat hun talenten waarde hebben in de echte wereld. De directieleden moeten wel uit hun comfortzone komen. Laurentien: "Commissarissen bijvoorbeeld komen toch vaak uit hetzelfde wereldje. Kinderen komen vaak met simpele maar verrassende oplossingen. Die combinatie is een gouden greep." Ondertussen hebben zo'n veertig bedrijven een raad van kinderen.

Op de vraag of er geen commerciële valkuil is waarbij de kinderen als een soort proefkonijnen ingezet worden zegt Laurentien: "Net daarover waken wij samen met Unicef. Het is zeker niet de bedoeling hier een marketingtool voor de bedrijven van te maken."

Ook Dries De Smet van de Vlaamse Jeugdraad schat het idee positief in. "Dit slaat bruggen tussen de school en de 'echte' wereld en zet de waarde van de inbreng van kinderen in de verf. Dat kan alleen maar positief zijn. Alleen moeten we waakzaam blijven. Kinderen zijn natuurlijk ook klanten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234