Dinsdag 26/01/2021

Piloten vliegen laag op circuit van Silverstone

SILVERSTONE

eigen BERICHTGEVING

Voor Formule 1-freaks betekent de zomer volop genot. Liefst zeven Grand Prix in de komende drie maanden, en het belooft spannend te worden want Hakkinen heeft amper zes punten voorsprong op Michael Schumacher. Dit weekend is het de beurt aan het circuit van Silverstone in Groot-Britannië om als gastheer op te treden.

Silverstone mag dan nooit echt het meest geliefde circuit van de wereld zijn geweest, niemand kan zich een F1-seizoen zonder inbeelden. Silverstone mist misschien wel de broeierige atmosfeer van asfaltjungle Monza, de grootsheid van het ridderlijke Francorchamps of de mondaine theatraliteit van de straten van Monaco, maar dit 5,140 km lange circuit viert wel zijn vijftigjarig bestaan. Al een halve eeuw wordt hier elk jaar geracet tegen de hoogste snelheden, daarvoor heeft Silverstone altijd garant gestaan. Precies op dit circuit vestigde Keke Rosberg het record van het hoogste F1-snelheidsgemiddelde, namelijk 260 kilometer per uur. Het feit dat Silverstone een afgedankt vliegveld is, zal daar zeker wel iets mee te maken hebben: hier vliegen piloten laag.

Ook dit weekend staat iets te gebeuren. Schumacher won de laatste race in Frankrijk en hij lijkt weer een belangrijke rol in de strijd om het wereldkampioenschap op te eisen. De Duitser liet al weten dat de kans groot is dat hij zijn contract met Ferrari zondag voor twee seizoen verlengt. "Ik zie geen reden waarom ik niet zou blijven." Schumacher is tevreden over de technologische vooruitgang bij Ferrari, dat net zoals een aantal andere teams de wielbasis verlengd heeft en daarmee de kwaliteit van de wegligging verhoogt. Voeg daarbij de verbeterde aerodynamica en het 'stijgerende paardje' lijkt weer te draven zoals in de goede dagen van Enzo Ferrari himself. Ook bandenproducent GoodYear draagt zijn steentje bij. De nieuwe structuur en de configuratie van het racerubber brengen de banden kwalitatief steeds dichter in de buurt van Bridgestone, ondermeer de leverancier van McLaren. En zo gaat het steeds beter met Ferrari.

Zes jaar geleden was dit wel anders. Vanaf de jaren tachtig tot 1992 was dit legendarische Italiaanse team van weleer niet meer dan een puinhoop dat slechts pronken kon met de glans van een uniek rood kleurtje. Zowel de technologische ontwikkeling als het management bleken volkomen inefficiënt. Uiteindelijk kon de lethargie niet blijven duren. De eerste verandering kwam er in de persoon van Luca di Montezemolo. Hij lag al in de jaren zeventig aan de basis van het succes van Ferrari. Na zijn vertrek ging het steil bergaf. Di Montezemolo keerde in '92 terug als directeur-generaal, en zijn streng beleid en zijn talent voor het nemen van juiste beslissingen hebben Ferrari veel van zijn vergane glorie doen herwinnen. Drie factoren speelden een grote rol. De komst van Jean Todt als sportdirecteur, de vervanging van de eeuwige V12-motoren door de efficiëntere en zuinigere V10's en de komst in '96 van Michaël Schumacher. Jean Todts organisatietalent zorgde ervoor dat de juiste mensen op de juiste plaatsen terecht kwamen. Zo werd Ross Brawn aangetrokken als technisch directeur, en hij kreeg de hulp van de aerodynamicus Willem Toet en vele anderen van Benetton uit het tijdperk Schumacher.

Iedereen weet echter dat Ferrari het niet gemakkelijk zal krijgen op het circuit van Silverstone. De Mclaren wordt algemeen geprezen om zijn uitmuntende aërodynamiek - een ontwerp van Adrian Newey - en dat zal zeker tot uiting komen in de vele snelle bochten en op de lange rechte stukken die het vlakke en boomloze landschap van Silverstone kenmerken. De wagens worden op dit circuit niet echt blootgesteld aan sterk verschillende (zij het daarom niet minder zware) omstandigheden. Silverstone heeft geen reeks snelle gedeelten die onmiddellijk gevolgd worden door remschijftergende chicanes of haarspeldbochten. Het is de mogelijkheid om voortdurend hoge snelheden te halen, die op papier de Mclaren's de meeste en beste kansen geeft in de GP van Groot-Brittannië. En zo bleek ook gisteren bij de vrije oefenritten, waar de MC Larens de snelste tijden lieten noteren, en Michael Schumacher slechts de zevende tijd klokte.

Michael Reynders

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234