Dinsdag 06/12/2022

Piloten vaak oververmoeid omdat ze te veel uren vliegen

Nederlanders dreigen met acties als er niets aan werkdruk gedaan wordt

De Nederlandse pilotenvakbond VNV zegt dat piloten zoveel uren moeten werken dat ze oververmoeid raken en zelfs niet in staat zouden zijn om veilig een auto te besturen. De piloten dreigen met acties.

Door Katrijn Serneels

BRUSSEL l Vanaf 15 juli moest een nieuwe, verbeterde Europese wetgeving ervoor zorgen dat piloten veiliger kunnen vliegen en genoeg rust hebben. De minister heeft de luchtvaartmaatschappijen echter uitstel verleend om die regeling in te voeren.

Daar komt nog bij dat uit een rapport van onderzoeksinstituut TNO blijkt dat de piloten nu soms al te veel uren kloppen. "Nu zijn diensten mogelijk die zo lang zijn dat vliegers ten tijde van de landing een alertheidsniveau hebben waarmee geen auto bestuurd zou mogen worden", aldus het bulletin dat de pilotenvakbond dit weekeinde rondstuurde.

Ook zijn ze niet te spreken over de houding van de Nederlandse luchtvaartminister Camiel Eurlings. Na twee jaar overleg om tot een verantwoorde veiligheidswetgeving te komen, stelt de minister het invoeren van de betere Europese werk- en rusttijden uit tot september.

"Elk land van de Europese Unie is verplicht om vanaf 15 juli de Europese regels in de praktijk te brengen", legt Pierre-Michel Ghyoot, woordvoerder van BeCa, de Belgische beroepsvereniging van piloten, uit. "Dat betekent dat de regels naar de nationale situatie vertaald moeten worden, en daar is overleg voor nodig. Ook in ons land is die nieuwe regeling nog niet ingevoerd omdat het overleg tussen piloten, maatschappijen en overheid nog bezig is. Elk land mag namelijk uitzonderingen op de nieuwe regels toestaan aan de maatschappijen. De maatschappijen willen geen vliegtuigen die te lang aan de grond staan, de piloten willen een veiliger vliegschema met genoeg rust. Dat geeft een spanningsveld tussen piloten en maatschappijen."

Het is moeilijk een concreet voorbeeld te geven van die nieuwe Europese regels, aldus Ghyoot. Je kunt niet zeggen dat een piloot nu 20 minuten langer kan rusten dan vroeger. "Want de regels verschillen van situatie tot situatie: het hangt af van bestemming tot bestemming, lange duur of korte duur, type vliegtuig, nacht of dagvlucht... Er komt veel rekenwerk bij kijken."

De Nederlandse piloten verdenken hun minister ervan dat hij te veel in de kaart speelt van de maatschappijen. Bij het overleg over het invoeren van de nieuwe Europese regels heeft het minister zijn initiële uitgangspunt, "tot een verantwoorde veiligheidswetgeving komen" uit het oog verloren, zo meent de Nederlandse pilotenvakbond VNV. "Gaandeweg het traject hebben we moeten constateren dat de commerciële belangen een steeds grotere rol zijn gaan spelen", aldus de VNV.

Voor uitbreiding van bemanning op lange vluchten is er volgens de piloten "ook een keuze gemaakt voor commerciële belangen in plaats van veiligheidsargumenten." De overheid negeert bewust de onafhankelijke wetenschappelijke adviezen van een onderzoeksinstituut als TNO ten voordele van andere belangen: "Alle adviezen, uitgebracht door TNO zijn door het ministerie genegeerd. Ook de adviezen van de gezamenlijke vakbonden van vliegend personeel, gebaseerd op praktijkervaring en de ontwikkelingen elders in de wereld, zijn door het ministerie op dit punt stelselmatig ter zijde geschoven."

Het Nederlandse ministerie verdedigde zich door te stellen dat het rapport van TNO geen definitief rapport is met officiële conclusie, maar een "praatstuk", een voorlopig rapport dat als basis voor discussies bedoeld is.

De piloten vermoeden echter dat de directies van de luchtvaartmaatschappijen flink gelobbyd hebben bij de minister. Want de nieuwe regeling, zoals ze er nu uitziet, waarborgt volgens de pilotenvakbond "op onvoldoende wijze een minimaal veiligheidsniveau".

Pierre-Michel Ghyoot van de Belgische pilotenvereniging begrijpt de bezorgdheid van de Nederlandse piloten. "Piloten doen bij ons ook vaak meer vlieguren. Daarom moeten we waakzaam zijn bij het overleg. Zo hopen we dat er niet te veel uitzonderingen worden toegestaan hier in België en dat de uitzonderingen niet leiden tot potentieel gevaarlijke situaties."

Hij wijst er ook op dat een zekere spanning tussen de piloten en de andere partijen normaal is. "Het is ook een spel. En in Nederland hebben ze een andere debatcultuur dan bij ons." Welke acties de Nederlandse piloten gaan ondernemen, en wanneer die worden uitgevoerd, is nog niet bekend.

Nederlandse piloten:

Commerciële belangen spelen weer een grotere rol dan de veiligheid

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234