Dinsdag 15/06/2021

Piloten dreigen licenties kwijt te spelen

Nu al duizend werklozen

Door het faillissement van Sabena zijn er nu al meer dan duizend Belgische piloten werkloos. Allemaal verliezen ze hun vergunning als ze niet binnen het jaar aan de slag zijn of dure examens afleggen. Er dreigen heel wat sociale drama's.

Brussel

Geert Sciot

'Hoe moet ik nu verder?", zucht een jonge piloot van 24. Net geen jaar is hij aan de slag geweest bij Sabena. Nu zit hij te wachten op zijn C4 die wellicht volgende week in brievenbus zal zitten. "En dan val ik terug op maandelijks stempelgeld waarvan het bedrag zich ergens tussen de 30.000 en 40.000 frank zal situeren. Ik kan er onmogelijk mee overleven want ik moet nog drie jaar lang de kostprijs van mijn pilotenopleiding, geld dat ik leende van KBC, terugbetalen. Het gaat om een kleine 40.000 frank per maand. Mijn werklozensteun zal dus nog niet eens voldoende zijn om mijn schulden af te lossen. En dan spreek ik nog niet over de huur van mijn appartement. De situatie is uitzichtloos, ik weet niet wat te doen. Geld voor de sluiting van het fonds van ondernemingen? Dat zal hoogstens enkele maanden loon zijn en bovendien zal ik nog twee jaar moeten wachten op die som."

Met zijn naam wil de piloot niet in de krant. "Ik ben veel te beschaamd over wat mij nu is overkomen. En ik hoop dat in in het nieuwe bedrijf van start mag gaan. Hoewel, we moeten realistisch zijn. We zijn met meer dan 700 terwijl er slechts plaats zal zijn voor minder dan 200."

Een piloot wordt regelmatig onderworpen aan medische controles en examens. Een copiloot moet bijvoorbeeld volgens de nieuwe reglementering één keer per jaar een examen afleggen om zijn vlieglicentie te behouden. Voor een commandant is dit examen zelfs om de zes maanden verplicht.

Zolang ze bij Sabena in dienst waren, betaalde de maatschappij voor de examenkosten en de 6 uur simulatoroefeningen om het examen voor te bereiden. Nu Sabena wegvalt, dreigen de vliegende Sabéniens allemaal binnen de kortste keren hun licentie te verliezen. "Of we moeten de examens en simulator uit eigen zak betalen", zegt een van hen. "Eén uur simulator kost minstens 35.000 frank. Dus om het zes- of twaalfmaandelijkse examen te kunnen afleggen, moeten we al snel 200.000 frank of meer betalen. Het is dus noodzakelijk dat we snel aan de slag kunnen bij een andere maatschappij want anders staan we voor enorme kosten om onze licentie te behouden. Bovendien, elke dag dat je niet vliegt, vervaagt je kennis. Het is op termijn onmogelijk om nog werk te vinden omdat je te lang niet gevlogen hebt."

Nog erger is de situatie voor de pas afgestudeerde piloten. Vrijwel alle jongeren van de negende en tiende lichting van Sabena Flight Academy zitten zonder werk, vrijwel niemand van hen heeft ook al maar één uur voor een commerciële maatschappij mogen of kunnen vliegen. Het gaat om ongeveer 200 jongelui. Sinds de lente 2000 heeft immers geen enkele Belgische maatschappij nog jonge piloten aangeworven. De enkelingen die toch aan de slag gingen bij City Bird en Swissair, zijn allemaal hun job kwijt door het faillissement van beide bedrijven.

"Nu wordt de situatie voor heel wat van mijn collega's afgestudeerden en mezelf wel heel dramatisch", zegt Stefaan. "Toen we drie jaar geleden aan onze opleiding begonnen, zag de toekomst er erg rooskleurig uit. Sabena was massaal aan het aanwerven en groeien, City Bird strekte de vleugels uit en DHL breidde uit. Kortom, alles leek erop dat we snel onze investering zouden kunnen laten renderen en geen dag zonder job zouden zitten. Toen we afstudeerden, was er een einde gekomen aan dat mooie verhaal. en nu er met het faillissement van Sabena meer dan 700 piloten op straat komen te staan met veel meer ervaring dan wij wordt het wel helemaal catastrofaal."

Ondanks het feit dat ze werkloos zijn, moeten de jongeren toch de lening van 3 miljoen afbetalen die ze afsloten om hun opleiding te financieren. In heel wat gezinnen, waar de ouders hun huis in hypotheek gaven, leidt dat al tot kleine drama's. Vele jonge afgestudeerden hebben geen geld meer om de examenkosten voor het behoud van vergunning te betalen en haken af. "De kans dat we binnen drie jaar aan de slag kunnen is één procent", zucht Stefaan. "Niemand werft nog aan en zij die het wel doen, ik bedoel Ryanair, die willen geen Belgen in dienst nemen maar krijgen wel honderden miljoenen overheidssteun in dit gekke land."

'Elke dag dat je niet vliegt, vervaagt je kennis. Het is op termijn onmogelijk om nog werk te vinden'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234