Dinsdag 06/12/2022

Binnenland

Piloten Brussels Airlines gaan staken, moederbedrijf Lufthansa "zeer bezorgd"

Archiefbeeld. Beeld REUTERS
Archiefbeeld.Beeld REUTERS

Moederbedrijf Lufthansa is "zeer bezorgd" over de stakingsaankondiging bij Brussels Airlines. De piloten leggen daar volgende maandag het werk neer na een maandenlang conflict met de directie over onder meer lonen en pensioenen. Ook onzekerheid na de overname van de luchtvaartmaatschappij door het Duitse Lufthansa speelt mee.

SI

De vakbonden bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines roepen de piloten op om maandag en woensdag het werk neer te leggen. Een vergadering met de directie over het conflict rond lonen, pensioenen en de balans tussen werk en privé leverde gisterennamiddag niets op. De directie deed een voorstel, met onder meer drie procent meer vergoeding in de vorm van een zogenaamd cafetariaplan en zes extra verlofdagen voor zestigplussers, maar dat wezen de bonden af.

Ook de integratie van Brussels Airlines in Eurowings, de lowcost-tak van het Duitse Lufthansa, speelt een rol in het conflict. Volgens Paul Buekenhout van christelijke bediendebond LBC-NVK moet de moedermaatschappij "met een duidelijk plan voor Brussels Airlines komen."

Pilotenvereniging BeCA steunt de staking en hoopt dat het conflict "leidt tot een mentaliteitswijziging en tot het invoeren van een leefbaar, duurzaam pensioenstelsel voor het vliegend personeel in de luchtvaartsector in België." Al laat het ook weten dat "zodra de problematiek van het pilotenpensioen van de baan is, alle andere verzuchtingen een stuk eenvoudiger te beantwoorden zullen zijn. En dit zonder de last bij een enkele luchtvaartmaatschappij te leggen."

Lufthansa reageerde ook zelf op het sociaal conflict. "We zijn zeer bezorgd over de stakingsaankondiging voor volgende week", zegt communicatiedirecteur Andreas Bartels aan Belga. Investeringen in de vloot doet Lufthansa "waar de winst zit", klink het. "We doen dat waar er groeiperspectief is, waar de beste marges zitten. Als een luchtvaartmaatschappij niet de juiste kostenpositie heeft, dan moeten ze daar ook geen grote investeringen verwachten." Een waarschuwing is dat zeker niet, verzekert Bartels. "Het is ook in het belang van Brussels Airlines zelf om te weten waar we staan", zegt hij.

Tegenvallende resultaten

Lufthansa-baas Carsten Spohr had in maart bij de presentatie van de jaarcijfers al laten blijken dat de resultaten van Brussels Airlines op het Europese netwerk tegenvallen. In het korteafstandensegment boekt Brussel verlies, omdat het moet opboksen tegen een te grote concurrentie van de lagekostenmaatschappijen. Spohr verzekerde toen dat de integratie van de Belgische maatschappij in de Eurowings-groep dit jaar voortgezet zal worden, om via synergieën de kosten omlaag te krijgen.

De staking van volgende week is nog maar de tweede in de zestienjarige geschiedenis van de Belgische luchtvaartmaatschappij. In 2013 staakten de piloten al eens een dag. Bij Brussels Airlines werken ongeveer vijfhonderd piloten.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234