Woensdag 21/04/2021

Update

Piloot ongedeerd na crash F-16 op Kleine Brogel

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Op de militaire basis Kleine Brogel is een F-16 neergestort. Er zijn geen gewonden gevallen. De piloot kon het toestel tijdig verlaten met zijn schietstoel en is ongedeerd. Het toestel had een aanvaring met een vogel bij een oefenvlucht en het dier kwam in de motor terecht, meldt het ministerie van Defensie.

De F-16 vertrok om 14.44 uur van op de basis van Kleine Brogel voor een lokale oefenvlucht. Na 20 minuten vlucht was de piloot begonnen met oefenlandingen en bij een doorstart werden plotseling drie luide knallen gehoord. Vanuit de verkeerstoren zag men hoe er aan de achterzijde vuur uit de motor kwam. Het ongeval zelf voltrok zich om 15.11 uur op zowat vier kilometer van de piste, verduidelijkt Defensie.

Piloot in opleiding
De piloot, Jean Francois Van Cranem (24), kon zich redden met zijn schietstoel, maar moest nadien door de brandweer uit een boom bevrijd worden. Na de crash was hij nog bij bewustzijn. Hij raakte lichtgewond en klaagde over pijn aan de schouder. Voor een medische controle is hij naar het ziekenhuis in Overpelt overgebracht. Hij verblijft intussen nog steeds in het ziekenhuis. "Zijn echtgenote is verwittigd en ook zijn ouders zijn onderweg." De piloot was nog in opleiding, maar had die bijna afgerond. In totaal had de Waalse man 500 vlieguren ervaring en 132 uren daarvan met een F-16.

"Niet veel meer over van toestel"
Het toestel zelf vloog een paar honderd meter verder en stortte in een bomenrij neer, waar het in brand vloog. Er bleef niet veel meer over van de F-16. De brandweer van de basis en de korpsen van Lommel en Bree bestreden de vlammenzee. "Een bird strike zit uiteraard in de training met een vluchtsimulator vervat. Per jaar gebeurt er een tiental bird strikes zonder fatale afloop", zei generaal-majoor Claude Van De Voorde. "We proberen een vogel te ontwijken als we die zien. Naar omhoog gaan is een normale reflex. Als dit hoger gebeurd was, had hij misschien nog kunnen proberen te herstarten."

Gemeentelijk rampenplan even afgekondigd
Na de crash vatte het toestel vuur. De brand ging gepaard met hevige rookontwikkeling. Het gemeentelijk rampenplan was hierdoor een tijdje van kracht. De buurtbewoners moesten ramen en deuren dicht houden door de aanwezigheid van een tank met het uiterst brandbare hydrazine. "Hydrazine is eigenlijk een soort brandstof aan boord van de F16. In geval van een noodsituatie kan dat dienen om het toestel nog te laten vliegen. De tank is intact gebleven en die hebben we teruggevonden," aldus Van De Voorde. "Er is geen giftige stof vrijgekomen. In combinatie met zuurstof ontvlamt hydrazine onmiddellijk en dat kan een giftige wolk veroorzaken. Na de crash is uiteindelijk niemand geëvacueerd. Er lag een boerderij dichtbij," aldus Van De Voorde.

Onderzoek gestart
Deskundigen van het Air Safety Directorate (ASD) van de luchtmachtcomponent zijn na de crash gestart met een onderzoek naar het wrak van het neergestorte toestel. Aan de hand van foto's wordt een reconstructie gemaakt van het vliegtuig en er wordt ook bekeken welke vogel in de motor is terechtgekomen. "Specialisten doen het onderzoek. De verzamelde informatie wordt dan ook overgemaakt aan het Hasseltse parket", aldus Van De Voorde. Zowel de Hasseltse procureur des Konings Marc Rubens als substituut-procureur Frank Bleyen was in Kleine-Brogel aanwezig. Volgens Frank Bleyen kan er eventueel nagegaan worden of er kwaad opzet in het spel is, maar dat lijkt hier weinig waarschijnlijk, gezien de piloot zelf meteen een 'mayday call' deed na het contact met de vogel.

Birdstrike
De laatste birdstrike voor de basis Kleine Brogel dateerde van 1988. Dat maakte kolonel Paul Desair, de gezagvoerder van de luchtmachtbasis, bekend. De laatste crash met fatale afloop gebeurde in 2004. Toen stortte een F-16 in zee nabij het Nederlandse Vlieland.

"Sinds 1979 zijn we een dertigtal F16's verloren. Dit ging hier om een ongeval door externe omstandigheden. Vogels en klein wild op een basis worden in het oog gehouden, zodat het beheersbaar blijft. We beschikken over een bird control unit, die het aantal vogels in de gaten houdt. Vanuit Bevekom wordt die info doorgespeeld aan de luchtmachtbasissen, maar zelf evalueren we de situatie nog eens. Soms beslissen we zelfs om niet te vliegen", aldus Desair.

In 1988 gebeurde de aanvaring met een vogel in de andere richting, en toen kwam het toestel neer aan de Bosschelweg in Kaulille, bij Bocholt. Dat was wel in dicht bewoond gebied. Het toestel vloog toen in de richting van het centrum van Kaulille en kreeg vogels in de motor.

null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234