Maandag 01/03/2021

Pieters reis

Terwijl Pieter De Crem de afgelopen maanden een wereldreis maakte, spitsten vijftig majoors zich toe op China. In hun tiendaagse rondreis eind april legden ze zich een uiterst zwaar en gedisciplineerd programma op, zo blijkt uit het gedetailleerde reisschema. Een voorbeeld: op woensdag 22 april bezochten de militairen eerst de Chinese Muur, daarna trokken ze naar een militaire basis voor een rondleiding van een klein uur, lunchten daar, reisden door naar het Plein van de Hemelse Vrede en het Rode Theater. ’s Avonds kwam daar nog een ‘gespecialiseerd’ optreden over krijgskunsten bovenop en een bezoek aan het Dai Villagerestaurant. Om de last van al dat gereis wat te verzachten kregen de militairen elke dag 10 euro zakgeld en in het weekend een vergoeding van 75 euro per persoon. Volgende week mag De Crem het ‘militaire’ programma, op vraag van oppositielid David Geerts, punt per punt toelichten in het parlement. Als een volleerd reisleider.

Mariannes merk

Reclamebureau LDV United heeft CD&V uitgeroepen tot het populairste merk binnen de categorie ‘politieke partijen’. “Waarom won CD&V deze marketingprijs? Paradoxaal genoeg omdat we weinig aan marketing doen”, reageert Marianne Thyssen. Niet echt geloofwaardig, als je weet dat CD&V eerder al in zee ging met gerenommeerde reclamebureaus zoals Saatch&Saatchi en een rechtstreekse lijn heeft met Jan Callebaut aka Mister Censydiam.

Pieters oorlog

“Pieters geheime oorlog.” Dat is de frase die defensiespecialist Dirk Van der Maelen uitdacht om de bijdrage van de Belgen in het conflict in Afghanistan te benoemen. Meteen een nieuwe aanval van de sp.a op CD&V, die in het parlement in een lang, slepend schaduwgevecht verwikkeld zijn. De Crems soldaten op de banken van CD&V jouwden Van der Maelen dan ook uit toen hij vroeg: ‘Is deze kamer het eens dat Pieter De Crem mist blijft spuien?’

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234