Woensdag 20/11/2019

Photo Hall: van het strand naar de beurs

Met Photo Hall zal de beurs van Brussel nog voor de zomer verrijkt worden met een nieuw distributie-aandeel. Photo Hall belooft de aandeelhouder flinke groei: het aantal winkels in België zal in de komende jaren van vijfenzestig naar honderd stijgen.

Ruben Mooijman

Met de huidige vestigingen bestrijkt Photo Hall nu nog maar een klein deel van het potentiële doelpubliek. De geografische zwaartepunten van de keten liggen nog altijd aan de kust en in Brussel. Dat komt door de ontstaansgeschiedenis van de groep, die in 1970 gevormd werd na de fusie van Photo du Littoral uit Blankenberge en Polyfoto uit Brussel. Beide bedrijven waren al in 1933 opgericht. De erfenis van Photo du Littoral, dat zich specialiseerde in strandfoto's, is nog aanwezig in de vorm van acht Photo Hall-winkels aan de kust, waarvan er vijf alleen tijdens het vakantieseizoen open zijn.

De fusie in 1970 maakte een snelle expansie mogelijk en de tien vestigingen van destijds zijn er intussen vijfenzestig geworden. Het aantal winkels groeit nu met een tempo van ongeveer vijf per jaar. Tenminste, dat is het streven, want het blijkt in de praktijk niet eenvoudig om geschikte lokaties te vinden. In Gent, waar in april een nieuwe Photo Hall op de Brabantdam openging, is maar liefst drie jaar gezocht naar een goed pand. Andere openingen die voor dit jaar op het programma staan, zijn Kortrijk (eind deze maand) en Antwerpen, waar een vierde vestiging in de Abdijstraat komt.

De grootste expansie zal echter ongetwijfeld in het Groothertogdom Luxemburg plaatsvinden. Daar neemt Photo Hall de elf winkels van Hifi International over. Deze keten is vergelijkbaar met Photo Hall en verkoopt zowel multimedia- en telecom-apparatuur als consumentenelektronica. Alleen de foto-activiteiten ontbreken.

"Hifi International heeft in Luxemburg een marktaandeel van meer dan 50 procent en is voor ons een unieke kans om actief te worden op deze relatief gesloten markt," zegt Peter Rodrigues, secretaris-generaal van Spector, de moedermaatschappij van Photo Hall. Hij ziet mogelijkheden voor synergie met Photo Hall op het gebied van inkoop. Bovendien is de Luxemburgse markt zeer aantrekkelijk voor detailhandelactiviteiten omdat de welvaart er hoog is en er veel geld wordt uitgegeven. Bovendien lokt het Groothertogdom door de lage btw (15 procent in plaats van 21 procent in België) ook klanten uit de buurlanden aan.

"De marktpositie wordt bepaald op basis van de lokale behoefte," zegt Rodrigues. "Dat is ook bij Photo Hall zo gebeurd. En het resultaat is dat de keten er bijna als enige in geslaagd is overeind te blijven in de sector. We hebben Roels, Euro-Hifi, Telefusion en Tandy zien verdwijnen. De kunst is de productmarketing goed op het doelpubliek af te stemmen."

Photo Hall profileert zich als specialist in vrijetijdselektronica voor de niet-gespecialiseerde consument. Rodrigues: "Een gemiddeld gezin kent niet zoveel van computers. Bij de aankoop van een pc wil het niet geconfronteerd worden met moeilijke vragen over geheugencapaciteit. Voor die mensen is Photo Hall bedoeld. Wij hebben drie kant-en-klare pakketten met alle toeters en bellen in verschillende prijsklassen."

Die aanpak heeft Photo Hall tot nu toe geen windeieren gelegd. "We groeien op een krimpende markt," zegt gedelegeerd bestuurder Hubert Lonfils. "De markt van bruingoed is tussen 1992 en 1996 gekrompen met 23 procent, terwijl wij 43 procent meer verkocht hebben. In dezelfde periode verkleinde de markt voor fotoapparatuur met vier procent en beleefden wij op diezelfde markt een groei van 24 procent."

In het afgelopen jaar alleen al vermeerderde de omzet van Photo Hall met 33 procent. Dat heeft te maken met de uitbreiding van het aantal winkels, maar ook met de sterke groei van de omzet in multimedia-apparatuur als computers en gsm's. Volgens Lonfils is Photo Hall na Belgacom de grootste verkoper van gsm-toestellen.

Photo Hall hoopt voorlopig nog te kunnen profiteren van de snelle ontwikkelingen in multimedialand. Volgens Rodrigues zijn er in België nog volop groeimogelijkheden. De pc-penetratie in ons land bedraagt 15 tot 20 procent, in de Verenigde Staten 42 procent. Ook de gsm-penetratie kan nog fors omhoog. Rodrigues droomt al luidop van een situatie waarin de consument twee gsm's heeft: een voor gesprekken en een voor het doorsturen van data. Ook het steeds verder ineenschuiven van verschillende multimediatoepassingen kan Photo Hall in de kaart spelen: de keten biedt immers allerlei verschillende apparatuur aan. Een voorbeeld is die voor de digitale fotografie, zowel voor de markt van fototoestellen als voor die van pc's. Moedermaatschappij Spector experimenteert nu overigens al met een dienst om foto's op Internet te zetten.

De beursgang van Photo Hall, die gedeeltelijk uit een kapitaalsverhoging bestaat, dient twee financiële doelen: de overname van Hifi International en de herstructurering van Photo Porst. Deze Duitse Spector-dochter, die de Wetterse groep in 1996 tegelijk met Photo Hall en het Hongaarse Föfoto overnam van de Zwitserse Interdiscount Holding, maakt moeilijke tijden door. Het aantal van tweeduizend winkels is te groot voor een gezonde rentabiliteit, temeer omdat de Duitse consumentenbestedingen flink naar beneden zijn bijgesteld. Vooral de winkels in het voormalige Oost-Duitsland kosten handenvol geld. "In die streek besteden de mensen hun geld nu vooral aan een goede woning," weet Lonfils. "De spullen om erin te zetten komen later pas". Rodrigues maakt er geen geheim van dat er flink gesneden zal worden in Photo Porst. Cijfers wil hij niet noemen, maar er zullen zeker winkels dicht gaan en personeelsleden ontslagen worden. "De situatie van Photo Porst is niet de specifieke reden waarom we met Photo Hall naar de beurs gaan", zegt Rodrigues, "maar de beursgang stelt ons wel in staat de turnaround te versnellen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234