NieuwsCybersecurity
Phishingberichten worden binnenkort automatisch gescreend
De Belgische telecomoperatoren kunnen binnenkort automatisch phishing tegengaan door frauduleuze sms’jes vooraf te screenen. Grote spelers als Proximus, Telenet en Orange krijgen zo een extra wapen tegen die vorm van digitale oplichting.
Minister van Telecommunicatie Petra De Sutter (Groen) wil phishingberichten een halt toeroepen nog voor ze op onze smartphones verschijnen. De nieuwe telecomwet - die op ruim 1500 pagina’s de Europese regels in nationale wetgeving omzet - voorziet daarvoor een aangepaste maatregel. Telecomoperatoren zullen binnenkort verdachte sms’en kunnen screenen op eventuele fraude. Zo krijgen cybercriminelen die de bedoeling hebben om via nagemaakte sites of e-mails bankgegevens te ontfutselen daar minder de kans toe. “Om phishing af te remmen moesten telecomoperatoren in het verleden bij wijze van spreken woord voor woord verdachte berichten intikken”, aldus De Sutter. “Vanaf volgend jaar kunnen ze dat geautomatiseerd doen. Verdachte sms’jes die internetcriminelen massaal sturen, komen dan veel sneller op hun radar terecht en zullen niet meer op onze gsm’s verschijnen.”
34 miljoen euro
Phishing is een wijdverspreid probleem in België. Volgens bankfederatie Febelfin leidde het vorig jaar in ons land tot maar liefst 67.000 frauduleuze transacties, goed voor een totaalbedrag van 34 miljoen euro. Door de pandemie lag dat bedrag een stuk hoger dan normaal. Meer mensen gingen onervaren online winkelen, lieten zich vangen door valse overheidsboodschappen, of vroegen via een misleidende link een niet-bestaande coronapremie aan. “Oplichters worden steeds inventiever, en door de pandemie konden ze extra inspelen op angst en bezorgdheid”, vertelt Isabelle Marchand van Febelfin. “Dat mensen zich lieten leiden door die emoties, vergrootte de kans op oplichting.” Het nieuwe systeem waarbij telecomoperatoren de berichten op voorhand kunnen scannen, zal in de loop van volgend jaar in voege treden.