Maandag 24/02/2020

Philips maakt lange mars naar China

Het maakt zijn tv's voortaan samen met een Chinees bedrijf, verkaste zijn hoofdkwartier van twee afdelingen naar Hongkong en Shanghai, en nam onlangs een Chinese onderneming over om zich diens supersnelle time-to-market eigen te maken. Zet het Nederlandse concern Philips iets te veel in op het oosten van de wereld?

Het gaat, zeker gezien het aanhoudende economische rotklimaat, niet zo slecht met Philips. Het Nederlandse elektronicaconcern scoorde goed met zijn medische en lichtafdelingen, die het een lichte omzet- en winststijging opleverden tijdens het tweede kwartaal van dit jaar. Het enige zorgenkind is de afdeling consumer lifestyle, zeg maar de klassieke activiteit van het bedrijf: die toont ieder kwartaal een erg vlakke of onbestaande winst, en staat dus zwaar onder druk. Het vraagt om drastische maatregelen, die Philips de afgelopen twee jaar aan het doorvoeren is. Het merkrecht op Senseo, het immens succesvolle koffiezetapparaat, werd verkocht aan koffiepartner Sara Lee, die samen met Philips evenwel de productinnovatie blijft uitzetten. Producten die over hun piek heen zijn, zoals dvd- en blu-ray-apparaten en mp3-spelers, blijven nog in het bedrijf, maar worden als middelpuntvliedend beschouwd. "Ze brengen op dit moment nog een waardevol zakencijfer binnen, dus houden we ze", zegt Pieter Nota, directeur van de afdeling consumer lifestyle bij Philips. "Maar we investeren niet meer in hun onderzoek en ontwikkeling."

Geen tv's meer

Zelfs de productie van televisietoestellen, het product waarmee Philips in de jaren 60 en 70 groot werd, is strikt genomen niet meer van hen. Die werd enkele maanden geleden ondergebracht in een nieuw bedrijf, TP Vision, dat Philips samen met TPV runt, het Chinese bedrijf dat al jaren instaat voor de fabricage van Philips-tv's. De televisietoestellen blijven de merknaam Philips dragen en het nieuwe bedrijf wordt gerund door een Nederlander (Philips-oudgediende Maarten De Vries), maar in de boeken heeft het Nederlandse concern een minderheidsbelang van 30 procent: het merendeel van de winstdeling gaat dus naar de Chinese partner.

De joint-venture met TPV is niet de enige mars naar China die Philips ondernam. Ondertussen verhuisde het bedrijf ook het hoofdkwartier van zijn huishoudelektronica-afdeling naar Shanghai, en houdt de afdeling lifestyle entertainment (vooral audioproducten) inmiddels kamp in Hongkong. Ook nam Philips de Chinese elektronicafabrikant Povos over, vooral om diens kennis over het snel op de markt brengen van producten in eigen huis te hebben. "De time to market die ze voor elkaar kregen was fenomenaal", zegt Nota. "Veel sneller dan wij in Europa konden. De overname van Povos hielp ons ondertussen om een groot aantal producten sneller op de markt te krijgen. Ook helpt het ons om snel producten te ontwikkelen voor opkomende markten, zoals Rusland."

Die verhuis naar China is op zich niets nieuws voor Philips. Meer dan tien jaar geleden al begon het een groot deel van zijn massaproductie naar het land te verhuizen, en ook onderzoek en ontwikkeling reisde relatief snel mee achterna. Aanvankelijk ging het vooral om producten die in het Westen aan het einde van hun levenscyclus waren en dus ook niet meer genoeg opbrachten om in het Westen verder te ontwikkelen. Klassieke tv-afstandsbedieningen met knoppen zijn een goed voorbeeld daarvan: de r&d daarvoor verhuisde mee met de stukproductie naar China.

Ondertussen worden er hele afdelingen naar het land verhuisd, waardoor een groot deel van de kernactiviteiten de facto niet meer vanuit thuishaven Nederland wordt bestuurd. "Maar wat we doen, is meer dan gewoon verhuizen van west naar oost", zegt Nota. "We verschuiven inderdaad het centrum van een paar van onze afdelingen naar China, omdat het steek houdt om ze daar onder te brengen: het bespaart ons kosten omdat we dichter bij onze leveranciers zitten, en het brengt ons dichter bij nieuwe markten waar we willen zijn. We doen dat echter alleen voor productgroepen waarvoor het zinvol is."

Terug naar huis

Voor de producten waar dat laatste niét zo is, kan er zelfs in de tegenovergestelde richting worden gegaan. De productie van scheermachines, waarvan Philips onlangs weer een speerpunt maakte nadat het bedrijf zijn kernbusiness verplaatste naar gezondheid en welzijn, verhuisde zelfs terug van China naar het Nederlandse Drachten. De toenemende efficiëntie, toegankelijkheid en kostenefficiëntie van productierobots maakt dat er ook weer terug van oost naar west kan worden verkast, zegt Nota. "We slagen erin om in Drachten even goedkoop te produceren als in China. Dat maakt het verschil niet meer. Wat we echt gaan zoeken in China is vooral de nabijheid van nieuwe consumentenmarkten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234