Woensdag 04/08/2021

NieuwsVervuiling in Zwijndrecht

PFOS-dossier in Vlaams Parlement: veel vragen, minder antwoorden

Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA). Beeld Photo News
Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA).Beeld Photo News

Hoezeer de Vlaamse regering ook probeerde, ze kon lang niet alle vragen die oppositie op haar afvuurde over de PFOS-vervuiling in Zwijndrecht beantwoorden. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) moest toegeven dat ze tot vorige week niet wist van de dading die afgesloten werd met 3M.

“Zowel deze als de vorige Vlaamse regering heeft al verschillende jaren transparant gecommuniceerd.” Wie Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) gisteren bezig hoorde in het Vlaams Parlement, zou haast besluiten dat er geen vuiltje aan de lucht was.

Het beeld dat de Vlaamse regering wilde ophangen van de PFOS-verontreiniging in Zwijndrecht, was er een van voortschrijdend inzicht over de ernst van het probleem en doortastend optreden nadien. Ook Luc Hellemans, CEO van Oosterweel-bouwheer Lantis, benadrukte in De Standaard dat alle bevoegde instanties en politieke verantwoordelijken werden ingelicht sinds de verontreiniging op de Oosterweel-site aan het licht kwam in 2017.

Uit de feiten blijkt dat de communicatie lang niet zo transparant was. Minister Peeters zei dat ze pas op 9 juni wist dat er een dading tussen Lantis en 3M was afgesloten. “Hoe kan het dat een minister die de verantwoordelijkheid Mobiliteit bijna twee jaar geleden heeft overgenomen komt zeggen dat ze niet op de hoogte was?”, zei Björn Rzoska (Groen). “Dat is voor mij fundamenteel. Dat betekent dat je potjes gedekt wil houden.”

Minstens is de indruk gewekt dat de informatie niet goed doorstroomde. Zeker omdat de raad van bestuur van Lantis bevolkt wordt door een stoet regeringscommissarissen en politiek benoemde bestuurders. Ook Antwerps schepen Koen Kennis (N-A) heeft er een zitje.

Het is moeilijk te geloven dat zij nooit van de PFOS-problemen hoorden of die niet doorgaven aan hun collega’s in de Vlaamse regering. Al klinkt het bij Lantis dat het niet met zekerheid te zeggen is dat een studie van toxicoloog Jan Tytgat, over de gezondheidsrisico’s van PFOS, effectief tot op die raad van bestuur is geraakt. “Ofwel informeert de regeringscommissaris u niet, ofwel verzwijgt hij dingen”, zei Chris Janssens (Vlaams Belang).

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Beeld BELGA
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).Beeld BELGA

In ieder geval was de regering op de hoogte dat er een probleem was met de bodem in de omgeving van 3M, en dat er gesaneerd zou moeten worden. Volgens een regeringsbron heeft minister Ben Weyts (N-VA) in 2017 dat probleem duidelijk gemaakt in de regering.

Sindsdien wordt geld vrijgemaakt in de Vlaamse begroting voor die sanering – wat ook al besproken werd in het parlement. Ook in de relancemiddelen is in 20 miljoen euro voorzien daarvoor. De vraag kan gesteld worden waarom er enerzijds geld vrijgemaakt werd voor saneringswerken maar anderzijds geen link gelegd werd met een mogelijk gezondheidsprobleem.

Dat is voer voor de parlementaire onderzoekscommissie. Afgaand op de stortvloed aan (zeer gedetailleerde) vragen die woensdag gesteld werden, merkten meerdere parlementsleden op dat het leek alsof de onderzoekscommissie al gestart was.

‘Vervuiler betaalt’

Zoals verwacht was een centrale vraag: wie draait op voor de saneringskosten? De Vlaamse regering betaalde al 63 miljoen euro voor de verpakking van de vervuilde gronden en de aanleg van een waterzuiveringsinstallatie. Volgens de dading met 3M zou het bedrijf 75.000 euro moeten betalen voor de aanleg en het onderhoud van een veiligheidsberm.

“Hoe komt dat?”, zei Open Vld-fractievoorzitter Willem-Frederik Schiltz. “De Vlaamse regering moet duidelijk maken hoe het de aansprakelijkheid van 3M zal afdwingen.” Vlaams minister van Milieu Zuhal Demir (N-VA) verzekerde dat de dading het principe van ‘vervuiler betaalt’ niet in de weg zou staan. “3M is aansprakelijk en blijft saneringsplichtig”, zei ze.

Op de vraag van oppositiepartij Groen om de werken aan de Oosterweel-verbinding uit voorzorg stil te leggen, werd niet ingegaan. Minister Peeters zei wel dat ze dinsdag aan experts de vraag heeft gesteld of er nood is aan extra veiligheidsmaatregelen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234