Donderdag 21/01/2021

Peugeot, het Ferrari van de rally

Peugeot is het Ferrari van de rallysport. Op dominante wijze pakte de Franse autobouwer zijn derde opeenvolgende wereldtitel bij de constructeurs en bezorgde het Marcus Grönholm een tweede wereldkroon bij de rijders. Bij de Belgen reed belofte François Duval zich naar een vaste stek bij Ford.

Brussel

Eigen berichtgeving

Freddy Carremans

Peugeot kende zijn eerste gloriejaren in de rallysport in de jaren tachtig. Timo Salonen en Juha Kankkunen reden zich respectievelijk in 1985 en '86 naar de wereldtitel voor rijders en die voor constructeurs met de Peugeot 206 Turbo 16. Toen het Formule 1-avontuur met het team van Alain Prost in de jaren negentig op een flop dreigde uit te draaien, besloot het zich opnieuw te concentreren op de rallysport.

In november 1998, amper elf maanden nadat de directie besloten had de wagen te bouwen, pakte Peugeot al uit met de 206 WRC. De World Rally Car bevatte technologie die nog gesofistikeerder was dan in de Formule1, zoals een vierwielaandrijving, tractiecontrole en een elektronisch differentieel. Een jaar later debuteerde de 206 in het wereldkampioenschap rally, maar noch François Delecour, noch Gilles Panizzi haalde de eindmeet. Enkele maanden later haalde Panizzi in Sanremo het eerste podium met de 206. De tegenstand was gewaarschuwd voor het seizoen 2000, waarin Peugeot het hele kampioenschap zou rijden.

Maar dat volstond niet om Peugeot af te stoppen. Het Franse merk won zes van de veertien WK-proeven en werd tweemaal tweede. Het werd wereldkampioen bij de constructeurs en bij de rijders. In 2001 won het evenveel wedstrijden en haalde het zelfs viermaal een tweede plaats. Het volstond voor een nieuwe wereldkroon bij de constructeurs, maar bij de rijders stak Subaru-coureur Richard Burns Marcus Grönholm de loef af. De kersverse wereldkampioen tekende echter meteen een contract voor 2002 bij Peugeot.

Geen slechte keuze, want 2002 werd het superjaar van Peugeot. In de seizoensopener in Monte Carlo vielen ze nog naast het podium, maar de vier volgende rally's legde het team telkens beslag op de eerste en de tweede plaats. In het thuisland Frankrijk kleurden Panizzi, Grönholm en Burns zelfs het hele podium Peugeot-grijs. Argentinië werd als enige wedstrijd van het seizoen een misstap. Het team pakte er geen enkel punt, maar het kon hen weinig schelen, want later op het seizoen zou Peugeot nog viermaal op de hoogste twee schavotjes prijken. De wereldtitel bij de constructeurs en de rijders was een logisch gevolg. Van de 48 WK-rally's waarin een Peugeot 206 sinds 1999 vertrok, won het er twintig, werd het eveneens twintigmaal tweede en tienmaal derde.

Opmerkelijk was dat titelverdediger Burns geen enkele van de acht zeges die Peugeot behaalde, voor zijn rekening nam. Twee waren er voor Panizzi, zes voor Grönholm. De 34-jarige Fin kon zich dan ook voor de tweede maal wereldkampioen rally noemen. Zijn vader Ulf was een van de betere Finse rallyrijders, maar de eerste liefde van Marcus Grönholm was toch de motorcross. Een knieblessure bracht hem echter in de rallysport. In 1987 debuteerde hij, maar het zou nog tien jaar duren vooraleer hij fulltime rallyrijder werd, ondertussen verdiende Grönholm de kost als landbouwer.

Zolang moest François Duval niet wachten om met zijn sport de kost te verdienen. De 22-jarige Waal tekende in 2001 al een contract bij Ford. Dat jaar was hij tweede in de Super 1.600-klasse in de Rally van Sanremo, een manche voor het junior-wereldkampioenschap. De Britse constructeur zette de rijder uit Chimay in om met de Ford Puma mee te dingen naar de junior-wereldtitel in 2002 en gaf hem daarnaast nog de gelegenheid om in een handvol wedstrijden achter het stuur van de Ford Focus WRC te kruipen. Op zijn 21ste was Duval de jongste fabrieksrijder in de rallygeschiedenis.

Het seizoen start goed. Duval wordt 17de in Monte Carlo, en wint in de Super 1.600-klasse. In Zweden toont hij al meteen dat de Focus evenmin een probleem vormt, want hij wordt er tiende. De mindere prestatie in Spanje, waar hij als 25ste eindigde en slechts als zesde in de Super 1600-klasse, maakt hij meteen goed door in Cyprus de tweede klassementsproef te winnen, waardoor hij zelfs even leider was. Meteen was Duval de jongste KP-winnaar en de jongste leider in een WK-rally ooit. Teamchef Malcolm Wilson was onder de indruk. Duval verknoeide het junior-WK met twee opgaves en een zesde plaats, waardoor hij uiteindelijk pas zesde werd in de eindstand. Maar het belette Ford niet om hem een plaats naar voren te schuiven. Carlos Sainz en Colin McRae werden, mede door besparingen, bedankt voor bewezen diensten en in 2003 vormen Duval en de Est Markko Märtin het duo dat Ford punten moet bezorgen in het WK.

Hij zal er Freddy Loix ontmoeten. De Limburger is niet ontevreden over zijn eerste jaar met Hyundai. Hij verzamelde slechts één zesde plaats, in Nieuw-Zeeland, maar won wel drie klassementsproeven. Toch moest hij in de WK-eindstand Bruno Thiry laten voorgaan, die in Duitsland met zijn privé-Peugeot vijfde was geworden. De Waal focust dit jaar op het Europees kampioenschap.

Belg François Duval maakte indruk bij Ford

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234