Dinsdag 25/06/2019

Peugeot haalt doek van 5008 monovolume

Peugeot 5008 Beeld UNKNOWN

Officieel maakt hij z'n werelddebuut pas in september, maar zo lang wou Peugeot niet wachten om het doek van z'n nieuwe compacte zevenzitter monovolume, de 5008 te halen.

Net als de pas gelanceerde 3008, een vijfzitter cross-over, gebruikt de 5008 het platform van de 308. Maar hij is nog een stuk langer dan die 3008. Met 4,53 meter 17 cm om precies te zijn.

Volwaardige stoelen
Die extra lengte is er in de eerste plaats voor de derde zitrij, die twee behoorlijke stoelen bevat met plaats genoeg voor twee volwassenen. Beenruimte is te onderhandelen met de passagiers op de tweede rij, die hun zetel zo'n 13 cm naar voren of achteren kunnen schuiven.

Alle zetels kunnen heel eenvoudig weggeklapt worden in een perfect vlakke laadvloer. Met slechts vijf zitplaatsen in gebruik, heeft de 5008 een meer dan royale 758 tot 823 liter bagageruimte ter beschikking. Dat wordt zelfs 2.506 liter met ook de tweede zitrij neergeklapt.

Rijgevoel berline
Binnenin neemt de 5008 veel kenmerken van de 3008 over. Zo zit ook hier het dashboard en de middenconsole rond de chauffeur gedrapeerd. Ondanks de typische hoge zitpositie, belooft Peugeot een normale zithouding en het rijgevoel van de 308 berline. In de 3008 die we zopas konden proefrijden maakt Peugeot dat alvast waar.

Andere dingen die de uit de 3008 meekomen zijn het met 1,69 vierkante meter gigantische panoramadak dat de hele lengte van de auto doorloopt. Het kan niet open, maar heeft een zonwerende laag om de warmte buiten te houden en kan ook elektrisch met een vouwscherm afgedekt worden.

Head up display
Reken ook op speeltjes zoals het 'head up display' dat gegevens zoals de snelheid van de auto en de veilige afstand tot de voorligger projecteert op een plexi schermpje voor de neus van de chauffeur.

Op vlak van motoren volgt de 5008 z'n kleinere broer met één benzinemotor, de 1.6 VTI van 120 pk, en twee dieselversies, de 1.6 HDi FAP van 110 pk en de 2.0 HDI FAP van 150 of 163 pk. De 1.6 is daarbij ook met een gerobotiseerde zesbak te krijgen, de tweeliter met een zestraps automaat.

Verbruikscijfers variëren volgens Peugeot van 7,3 liter per 100 km voor de benzine tot 5,2 en 5,8 voor de diesels. (jvr)


Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden