Dinsdag 18/01/2022

Peugeot 607 moet geflopte 605 snel doen vergeten

Peugeot geeft nog steeds niet graag toe dat de 605 nooit echt een succesnummer is geweest. Nochtans spreken de verkoopcijfers, die altijd veel lager hebben gelegen dan die betreffende (enkel) op papier vergelijkbare concurrenten bij Mercedes, Audi of BMW, voor zich. Vervelende mankementjes bezorgden de 605 al van bij zijn verschijning een slecht imago, dat de auto nadien nooit meer kwijtraakte. Met de nieuwe 607 gunt Peugeot zichzelf een nieuwe kans. Met relatief bescheiden ambities deze keer, maar waarschijnlijk wel met meer kans op slagen.

Van onze medewerker

Alain Devos

Zogeheten algemene constructeurs gooien zelden hoge ogen in het segment van de topberlines, dat hebben we in deze rubriek allicht al tot vervelens toe herhaald. Automobilisten die een miljoen en (veel) meer hebben te besteden, kiezen nu eenmaal liever voor een meer prestigieuze wagen van Duitse of Zweedse makelij. Een limousine van Peugeot of Renault, dat zien maar weinigen zitten. Het verklaart meteen de magere resultaten van de 605, de Safrane en evengoed ook de Citroën XM, en het is ook de reden waarom Fiat en Ford niet uitpakken met een opvolger voor respectievelijk de Croma en de Scorpio.

De Franse constructeurs geven zich echter niet zomaar gewonnen. Renault en Citroën bereiden een nieuw offensief voor in dit segment en Peugeot heeft nu dus al zijn 607 klaar. Dat die nieuwe berline trekjes van enkele modellen van Mercedes heeft, zal wel geen toeval zijn. Je zal het hem niet luidop horen zeggen, maar de constructeur hoopt natuurlijk dat de wagen ook een aantal liefhebbers van Duitse berlines aan het twijfelen kan brengen. Met een zowat even kritiekvrije afwerking misschien, enkele fraaie krachtbronnen, een hele reeks knappe comfort- en veiligheidsnufjes en vooral ook een relatief aantrekkelijke prijs. Over de lijn van de auto blijkt alvast eensgezindheid te bestaan. Ze is 'typisch' Peugeot en dus minder gedurfd dan die van de auto's waarmee Citroën en Renault binnenkort gaan uitpakken, maar beslist universeel genoeg om automobilisten overal in Europa aan te spreken.

Ook misschien de klanten van de Opel Omega, zowat de enige grote berline die de voorbije jaren nog enigzins wist op te boksen tegen de limousines van de echte specialisten. De goede indruk die de carrosserie maakt, ook qua afwerking, wordt bevestigd in het interieur. Dat straalt grote klasse uit en biedt een zee van ruimte. Meer dan het interieur van de Mercedes E-Klasse en de BMW 5-Reeks, om maar twee concurrenten te noemen. Hetzelfde geldt trouwens voor de koffer, die met een inhoud van bijna 560 liter zowat de grootste in zijn klasse moet zijn. De uitrusting is luxueus, met desgewenst zelfs een serie extra's die de Duitse ingenieurs en marketingsmensen jaloers kunnen maken. Nooit eerder vertoond is bijvoorbeeld dat de vier knipperlichten bij een noodstop automatisch gaan branden en aldus de achterliggers verwittigen. De 607 is ook de eerste Franse auto die met een BAS-rembekrachtiging wordt uitgerust. Als je op de rem gaat 'staan' zorgt die nog eens voor een portie extra kracht.

Het motorenaanbod beperkt zich voorlopig tot een 2,2 liter met een vermogen van 160 pk, een 210 pk-sterke 3 liter-V6 en een voor de hand liggende 2,2 liter diesel. Die laatste heeft, hoe kan het anders, directe injectie en een common rail. Origineel is echter vooral de roetfilter die Peugeot als eerste constructeur op een dieselmotor aanbiedt. Deze filter verbrandt de zo gevreesde en door milieubeschermers terecht veroordeelde roetdeeltjes, met een aanzienlijk minder schadelijke uitstoot als resultaat. Als de aanhangers van dieselmotoren het pleit willen winnen, zal een dergelijk systeem ook bij alle andere constructeurs snel gemeengoed moeten worden. De HDi ontwikkelt het eerbiedwaardige vermogen van 136 pk en hij heeft een hoog en reeds bij 2.000 omwentelingen (per minuut) beschikbaar maximumkoppel van 317 Newtonmeter. Het zou de motor soepeler moeten maken dan de 2,2 liter-benzinemotor en hem in bepaalde rijomstandigheden zelfs op gelijke hoogte met de V6 plaatsen! `

Peugeot hoopt met zijn 607 jaarlijks zo'n 45.000 automobilisten te kunnen verleiden, een goede 2.000 daarvan in België. Vooral het eerste cijfer lijkt heel bescheiden en we vermoeden dan ook dat de Fransen stiekem wel op een wat grotere verkoop rekenen. De concurrentie in dit segment is bikkelhard en komt, zoals gezegd, van bijzonder taaie rivalen. Maar de Fransman kan wel zijn prijzen als grote troef uitspelen. Zo is er al een 2,2 liter vanaf 1.157.000 frank (28.681 euro), terwijl er voor de diesel 1.212.000 frank (30.045 euro) moet worden neergeteld. Voor wie nooit eerder een auto van dit kaliber kocht, zal het een pak geld lijken. Dat is het natuurlijk ook, maar aan de andere kant van de Rijn rekenen ze voor dergelijke juweeltjes meestal nog aanzienlijk meer aan. Een vrij kale Mercedes E-Klasse Classic met een 2 liter van 136 pk moet bijvoorbeeld al meteen 1.348.167 frank (33.420 euro) kosten, een 150 pk sterke BMW 5-Reeks 1.315.000 frank (32.598 euro).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234