Maandag 25/10/2021

Peugeot 607 is er eindelijk klaar voor

Bij de komst van een nieuw model torenhoge ambities koesteren en dan zwaar onderuit worden gehaald door de autopers, voor de marketing- en reclamemensen en meer nog voor de boekhouders van een automerk moet het een verschrikkelijke klap zijn. Enkele jaren geleden overkwam het Mercedes met zijn A-klasse en deze lente leek het er even op dat Peugeot met de 607 hetzelfde onfortuinlijke lot stond te wachten. Uiteindelijk valt de schade echter nogal mee.

Van onze medewerker

Alain Devos

Toen de Franse constructeur in november van vorig jaar een heleboel eigen medewerkers een reeks preproductiemodellen van de 607 liet testen, bleken enkele exemplaren een nogal levendige achtersteven te hebben. Als in een bocht plots het gas werd gelost, durfde de auto achteraan 'uitbreken'. In gewone mensentaal: de 607 kwam achterstevoren (of toch bijna) te staan. Reden tot paniek was er niet, want het betrof tenslotte maar prototypes. Die waren daarenboven gebouwd met apparatuur die ook nog niet helemaal op punt stond. Tijdens de internationale perspresentatie in Jordanië, in januari van dit jaar, dook het probleem opnieuw op. Dramatisch bleek het alweer niet te zijn, want slechts enkele journalisten maakten er eventjes melding van. Tot de Franse pers de auto een goede maand later ook uitgebreid en op het circuit kon testen. Toen had het magazine Autoplus, dat wel vaker met een 'schandaaltje' uitpakt, het plots over 'une catastrophe'. Peugeots nieuwe trots was een gevaar op de weg, zo luidde het. In Parijs kon men niet langer doen alsof er niets aan de hand was. Met paginagrote advertenties in zowat alle Franse dagbladen werd het publiek gerustgesteld. Nog voor de auto op de markt kwam, zouden alle problemen worden opgelost.

Dat is ondertussen ook gebeurd. De auto staat nu op bredere banden, de driehoeken van de ophanging achteraan kregen een verbindingsstang, de vering werd wat harder, de diameter van de antirolstangen is gewijzigd, de vervormbare scharnierpunten zijn stijver en zelfs de werking van de stuurbekrachtiging werd lichtjes herzien. Het resultaat is een veel beschaafder weggedrag, maar tegelijk ook een wat minder hoogstaand veercomfort. Met dat laatste zijn ze het bij Peugeot weliswaar niet eens, maar tijdens een hernieuwde kennismaking op Belgische wegen hebben we het zelf kunnen vaststellen. Potentiële klanten hoeven zich er echter niet door te laten afschrikken. De 607 is immers beslist geen oncomfortabele auto geworden. Maar dat boterzachte veercomfort waar het merk en de Franse auto-industrie in het algemeen zo trots op zijn, dat hebben we bij deze grote Peugeot niet meer echt ervaren. Als de veiligheid er baat bij heeft, zullen we echter de laatste zijn om daarover te treuren.

Zonder al te veel en volgens de Fransen zelfs helemaal geen vertraging, is de auto ondertussen ook in de toonzalen van het merk terechtgekomen. Eind mei waren er in België al een goede 800 exemplaren besteld, in Frankrijk iets meer dan 4.000. Dat zouden er meer zijn dan wat men begin dit jaar had voorspeld, want er zijn al concrete plannen om de productie op te drijven. Blijkbaar heeft het imago van de auto dus toch nog niet al te veel schade opgelopen.

Door al die heisa over het weggedrag waren we ondertussen bijna vergeten dat deze 607 echt wel een knappe auto is. Enkele Mercedes- en BMW-trekjes zijn hem niet vreemd, wat natuurlijk geen toeval kan zijn. Bij Peugeot rekent men er immers op dat hij vooral op de Franse markt een pak ontrouwe klanten, die momenteel liever voor zo'n Duitse berline kiezen, naar de eigen stal zal terughalen. Vandaar dus ook het vrij klassieke, maar toch wel elegante koetswerk.

Het interieur ademt hetzelfde sfeertje uit. Mooie vormen zonder al te veel fantasietjes, heel degelijk afgewerkt en desgewenst voorzien van een heleboel luxe; het is een 'recept' dat Peugeot evengoed in Duitsland is gaan lenen. De klant kan kiezen uit vier afwerkingsniveaus, Diamant, Ebene, Titane en Ivoire, waarbij het verschil hem onder meer in de gebruikte houtsoort, de koolstofinlegjes, de stoffen of lederen bekleding en de kleur van de wijzerplaten zit. Daarnaast zijn er ook nog eens een reeks comfortsnufjes in een zogeheten pack gegroepeerd, met een prijs die lager is dan de som van alle extra's apart. Maar zelfs de standaardversies zijn al bijzonder rijkelijk aangekleed. We vermelden onder meer het ABS en de elektronische remkrachtverdeler, de remdrukverhoger bij een noodstop, de frontale, zijdelingse en 'gordijn'-airbags, de automatische ontsteking van de dimlichten bij vallende duisternis en van de knipperlichten bij een krachtig remmaneuver, de ruitenwissers met regensensor, de verklikker voor onvoldoende bandendruk, de automatische klimaatregeling met aparte instelling voor bestuurder en voorste passagier, de automatische snelheidsregelaar, de autoradio met een aan de voertuigsnelheid aangepast audiovolume en de boordcomputer (oef).

Ook de motoren maken meteen duidelijk op welke klanten Peugeot mikt. Zelfs de meest bescheiden krachtbron, een 2,2 liter-viercilinder, ontwikkelt al 160 pk. De auto haalt er een topsnelheid van 220 kilometer per uur mee, wat de Duitsers zullen weten te waarderen. Met zijn 210 pk is de 2,9 liter-V6 nog een pak sneller. Een top van 240 kilometer per uur en een spurt van 0 naar 100 kilometer per uur in zo'n 8 seconden behoort tot de mogelijkheden. In het eigen Frankrijk en ook bij ons zal er echter vooral belangstelling zijn voor de knappe en ook verbazend stille 2,2 liter HDI, een turbodiesel met common rail die 136 pk uit zijn hoed tovert. Het maximum koppel bedraagt 317 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut, wat er een bijzonder soepele krachtbron van maakt. Uniek, ja zelfs een wereldpremière, is het uitlaatsysteem met roetdeeltjesfilter. Die filter uit siliciumcarbide zit in de katalysator en haalt de vervloekte roetdeeltjes uit de uitlaatgassen. Dankzij een ingenieuze 'regeneratie', waarvan we u de technische uitleg besparen, worden ze alsnog verbrand.

Bij elk van de drie motoren kan er worden gekozen tussen een manuele en een automatische versnellingsbak. Die laatste transmissie, met ook een bij Porsche gekochte sequentiële bediening, is er eentje van de zogeheten intelligente generatie. De elektronica 'herkent' de rijstijl van de bestuurder en de staat van het parcours en zal het schakelprogramma eraan aanpassen.

Bijzonder fraai allemaal, temeer daar de tarieven redelijk meevallen. Met een prijskaartje van 1.157.000 frank (28.681 euro) voor de 2,2 liter Diamant is de 607 immers een pak goedkoper dan de meeste van zijn concurrenten langs de andere kant van de Rijn. Een 2,9 liter is er vanaf 1.429.000 frank (35.424 euro) en de 2,2 liter HDI kost minstens 1.212.000 frank (30.045 euro).

Benzinemotoren (cc/pk): 2.230/160 en 2.946/210

Diesel (cc/pk): 2.179/136

L/B/H (mm): 4.871/1.835/1.460

Leeggewicht (kilo): 1.455 tot 1.580

Kofferinhoud (liter): 481

Prijzen (frank/euro): 1.157.000 / 28.681 tot 1.709.100 / 42.367

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234