Dinsdag 25/06/2019

Peugeot 308 coupé-cabrio nu ook met nekverwarming

Peugeot 308 CC (2008) Beeld UNKNOWN

Peugeot toont vandaag de nieuwe 308 CC of Coupé-Cabriolet, opvolger van de succesvolle 307 CC. Van deze vierzitter cabrio werden er 174.500 verkocht. Leuk detail bij deze nieuwe versie is de 'Airwave', de nekverwarming die in de kopsteunen van de voorzetels zit ingebouwd.

Waar hebben we dat nog gehoord? Juist, bij Mercedes waar de 'Airscarf' of 'luchtsjaal' al z'n intrede deed bij de tweede generatie van de SLK en die nu ook werd overgenomen in de grotere SL. Warme lucht wordt vanuit een opening in de kopsteun in je nek geblazen, waardoor de terugslag van de koude wind gecompenseerd wordt. Een belangrijke comfortfactor bij een cabrio, waardoor je ook bij temperaturen van rond de 12 graden nog kan 'open' rijden.

Betaalbaar
Peugeot haalde nog wel meer mosterd bij Mercedes voor z'n cabrio's. Zo was het concept van het metalen vouwdak, dat de stoffen cabriokap vervangt, ook iets dat Mercedes met de SLK introduceerde. Maar het was de Peugeot 206 CC die het betaalbaar en meteen ook razend populair maakte. Van die 206 en z'n opvolger, de 207 CC verkocht Peugeot inmiddels al zo'n 457.500 exemplaren.

De 308 CC is net als z'n voorganger een echte vierzitter en geen 2+2 zoals de 207 CC. Het interieur verschilt behoorlijk van de gewone 308, al is het door de sportzetels. Het metalen dak vouwt in 20 seconden volautomatisch weg in de koffer. Het proces kan je netjes volgen op het centrale scherm in de middenconsole. Met het dak weggevouwen houd je nog 266 liter bagageruimte over. Als je de 308 als coupé gebruikt, is dat een meer dan behoorlijke 465 liter.

Nieuwe snufjes
Peugeot verwent z'n 308 CC kopers met enkele nieuwe snufjes zoals elektrische stoelen met een automatische functie om toegang te krijgen tot de achterbank, een centrale knop om de vier ruiten tegelijk omlaag of omhoog te laten glijden en het handschoenkastje en het opbergvak in de centrale console die samen met de centrale vergrendeling automatisch afgesloten worden.

Motorisch krijg je in de 308 CC de keuze uit een 1.6 THP benzinemotor van 150 pk of de 2.0 HDi diesel van 140 pk. Peugeot besteedt veel aandacht aan de veiligheid. Naast automatisch ontplooiende rolbeugels achter de achterzetels, monteren de Fransen als primeur in een cabrio ook zijdelingse hoofdairbags. Het Franse merk maakt zich sterk dat het in de EuroNCAP crashtests ook met de 308 CC het maximum van vijf sterren gaat halen. ESP stabiliteitscontrole zit er in elk geval al standaard in. En dat krijgt van ons altijd applaus. (jvr)

Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden