Donderdag 27/06/2019

Peugeot 3008 geeft geheimen prijs

Peugeot 3008 Beeld UNKNOWN

Hij was al hier en daar ongecamoufleerd te zien op 'spyshots', maar nu geeft hij z'n geheimen helemaal prijs: de Peugeot 3008. Geen Mitsubishi onderhuids zoals de 4007 deze keer, maar een eigen cross-over op basis van de 308.

Hij heeft de looks van een SUV zoals de 4007, maar deze 3008 is in de eerste plaats als een alternatief voor de klassieke monovolume of break bedoeld. Vierwielaandrijving zou 'm te zwaar en te duur maken, vindt Peugeot, dus die zit er niet op.

Antislipsysteem
Wel een intelligent antislipsysteem dat we ook al bij Citroën zagen pionieren als 'Snow Motion'. Een uitbreiding op het ESP (elektronisch stabiliteits programma) dat samen met Bosch ontwikkeld werd. Het kan op gladde ondergrond de kracht tussen de twee aangedreven voorwielen verdelen, zodat je meer grip krijgt.

Peugeot claimt dat het systeem, dat de naam 'Grip Control' kreeg, in combinatie met 'mud & snow' banden (M+S) van de 3008 een auto met iets of wat terreincapaciteiten kan maken. Je krijgt zelfs een knop om te kiezen tussen verschillende omstandigheden: standaard, sneeuw, alle wegen (modder, aardeweg, nat gras), zand of ESP off.

Diesel-hybride
In 2011 komt er wel een 4x4-versie, maar dat is dan meteen ook een eerste diesel-hybride van het merk. De achterwielen worden dan aangedreven door een elektromotor. De wagen werd van bij het begin ontworpen om de HYbrid4-aandrijving van de concept car Prologue te krijgen.

Die Prologue werd op het Salon van Parijs voorgesteld met een 2.0 HDi dieselmotor van 163 pk. Met de elektromotor van 27 kW (37 pk) erbij komt hij aan een maximumvermogen van 200 pk.

4,1 liter verbruik
Met prestaties die volgens Peugeot vergelijkbaar zijn met de 2.2 HDi biturbo, zit de HYbrid4 krachtbron aan een gemiddeld verbruik van 4,1 liter per 100 km en een CO2-uitstoot van 109 g/km.

In afwachting van die veelbelovende hybride-versie, trapt het 3008 gamma af met een reeks gekende diesel- en benzinemotoren. Beginnend bij de 1.6 HDI FAP van 110 pk met manuele of gerobottiseerde versnellingsbak en met de 163 pk sterke 2.0 HDi FAP als voorlopige top.

Samen met BMW
Bij de benzines is er keuze uit de 1.6 VTi van 120 pk of de 1.6 THP van 150-156 pk, die samen met BMW werd ontwikkeld. De eerste met manuele vijfbak, de tweede met zes manuele versnellingen.

Binnenin biedt de 3008 met z'n lange wielbasis (2,6 meter) en grote hoogte (1.63 m) de ruimte en het comfort van een monovolume, compleet met verhoogde zitpositie en flexibel interieur. Zo is de slechts 3,5 kg zware koffervloer in composietmateriaal op drie verschillende hoogten instelbaar, zodat een deel van de bagage netjes uit het zicht kan weggeborgen worden.

Vlakke laadvloer

De 'Multiflex' configuratie laat ook toe over de gehele lengte een vlakke laadvloer te creëren tot tegen het dashboard, als je ook de rug van de passagiersstoel vooraan dichtklapt. Het laadvolume varieert zo van een meer dan behoorlijke 512 liter onder het bagagescherm tot 1.604 liter achter de voorstoelen.

Met de 3008 introduceert Peugeot ook weer een aantal nieuwe snufjes. Zoals de Dynamic Rolling Control. Een in weze vrij simpel passief hydraulisch systeem dat het rollen in de bochten tegengaat.

Head Up Display
Wel elektronisch en nieuw voor Peugeot is het 'head up display' (HUD), dat vanuit de straaljagers zoals de F16, via de dure limo's en sportwagens nu ook afzakt tot de meer betaalbare klasse. In de HUD worden essentiële gegevens zoals een snelheidsmeter voor de neus van de chauffeur op de voorruit geprojecteerd.

Ook nieuw is het elektronische 'Distance Alert' dat bij snelheden tussen 70 en 150 km/u. de afstand meet tot de voorligger in het verkeer en de ideale veiligheidsafstand aangeeft. Anders dan bij de Volvo XC60 of een Mercedes S-klasse, gaat het hier niet om een radargestuurde cruise control die de auto autonoom kan afremmen, maar om een vrij eenvoudig waarschuwingssysteem. (jvr)


Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden