Zaterdag 15/08/2020

Petrolhead ging elektrisch

Van de gespierde Ford GT40 tot de glorieuze Mustang: het zijn maar enkele van de legendarische wagens die Roy Lunn met zijn team ontwikkelde. Zijn grootste wapenfeit was dat hij het pad voor de SUV effende. Op het einde van zijn leven kreeg hij berouw, en reed elektrisch.

Asobak. Stadstank. Familievrachtwagen. Het zijn maar enkele van de minder flatterende namen die zijn bedacht voor het verschijnsel sports utility vehicle: de luxeauto met vierwielaandrijving, die in de praktijk niet zelden wordt gebruikt voor een rit naar de bakker. Toen hij in 1983 de Jeep Cherokee ontwikkelde, wist Roy Lunn niet dat hij de wegbereider van een wereldwijde trend zou worden.

Hij was een echte petrolhead, die op zijn achttiende - in volle Tweede Wereld- oorlog - al een turbojetmotor hielp bouwen voor de Royal Air Force. Speelser was, in de jaren 60, de ontwikkeling van de iconische Ford Mustang. Het concept was even briljant als eenvoudig. "Veel mensen wilden wel een sportwagen", zei Lunn. "Maar ze kochten er geen omdat je er maar met z'n tweeën in kon. Ik kreeg de inval dat een sportwagen met vier zitjes het wellicht beter zou doen."

Hij was ook de peetvader van de GT, nog net iets imposanter in die limietloze sixties. In Le Mans finishte de Mark IV in '66 als eerste, tweede én derde en beëindigde abrupt de alleenheerschappij van Ferrari. "De eerste modellen haalden vlot 320 km/uur", genoot Lunn, die er niet voor terugschrok zelf te racen. "Het waren eigenlijk laagvliegende vliegtuigen. Het viel niet mee ze aan de grond te houden."

Later bouwde hij een Ford Lincoln om tot presidentiële limousine die niet alleen bestand was tegen kogels, maar ook tegen gifgas en explosieven. Zijn expertise was zo uniek dat hij uit pensioen werd teruggeroepen om de Humvee (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) op punt te stellen. Die zou in de Golfoorlog het werkpaard worden van de Amerikaanse troepen.

In het autowereldje wordt Lunn een genie genoemd. Hij was zó schrander dat hij tegen het einde van zijn leven inzag dat de houdbaarheid van benzineslurpende monsters met schijt-aan-allesimago beperkt was. Reed hij het grootste deel van zijn leven in een Mustang, dan werd zijn laatste wagen een elektrische Toyota Prius. Hij schreef boeken over globalisering en oliecrisis en werkte aan wat hij zelf placht te noemen 'een waarachtige wagen voor het volk': een elektrisch voertuig met drie wielen, gemaakt van duurzame materialen zoals geperst zaagsel en te koop voor de democratische prijs van 5.000 dollar.

Het was alsof hij de wereld wou teruggeven wat hij haar bijna had ontnomen: een leefbare toekomst waarin kinderen kunnen ademen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234