Woensdag 29/01/2020

Dakar 2017

Peterhansel krijgt ritwinst en leidersplaats nadat hij collega met open beenbreuk bijstond

Stéphane Peterhansel. Beeld AFP

Stéphane Peterhansel (Peugeot) is donderdag enkele uren na de aankomst als ritwinnaar van de tiende Dakarrit aangeduid. De 51-jarige Fransman was over de 449 kilometer lange proef tussen Chilecito en San Juan 6:45 trager dan zijn team- en landgenoot Sébastien Loeb, maar had heel wat tijd verloren bij een aanrijding met de Sloveense motorrijder Simon Marcic. Peterhansel bleef bij zijn gewonde collega totdat er medische hulp kwam en de tijd die hij met die stop verloor, kreeg hij terug.

Marcic hield aan de aanrijding een open beenbreuk over. "Hij zag ons aankomen en gooide alles dicht", verklaarde Peterhansel het voorval. "Daarbij viel hij en kwam hij onder de auto terecht. Ik kon hem onmogelijk nog ontwijken. Daarna was het bijzonder lastig om je nog op de wedstrijd te concentreren."

Desondanks won Peterhansel dus uiteindelijk de rit, met 7:28 voor op Loeb. Cyril Despres bezorgde Frankrijk en Peugeot op 10:01 een volledig podium.

Titelverdediger Peterhansel neemt ook de leidersplaats over van Loeb. In de stand heeft hij nu 5:50 voor op de negenvoudige wereldkampioen rally. Despres is op 25:40 derde. De Spanjaard Nani Rome en de Zuid-Afrikaan Giniel De Villiers, die beiden met een Toyota van het Belgische Overdrive Racing deelnemen, maken op 1u00:55 en 1u42:54 de top vijf compleet. In de rit werd De Villiers zesde en Roma tiende.

Peterhansel won in deze Dakar ook al de derde en de zevende rit en gaat voor een dertiende eindzege. Hij won zes keer bij de auto's en zes keer bij de motorrijders. In totaal zit "Monsieur Dakar" aan maar liefst 71 etappezeges.

Beeld Getty Images

Podium weg voor Overdrive Racing

Overdrive Racing-rijders Giniel De Villiers en Nani Roma (Toyota) eindigden donderdag als zesde en tiende in de tiende rit. In de stand verliest Nani Roma zijn podiumplaats aan Cyril Despres (Peugeot). "Het was een gitzwarte dag voor Nani Roma" zegt Jean-Marc Fortin. "Zijn co-rijder is een crack op het vlak van navigatie, maar nu zat het niet mee. In het begin van de rit waren er nogal wat rijders op zoek naar de juiste piste. Het duurde een hele poos vooraleer Nani op de juiste piste zat, maar dan was er al veel kostbare tijd verloren gegaan. De rest van de rit probeerde Roma de schade te beperken. Nani is teruggezakt naar de vierde plaats en heeft een achterstand van 35 minuten op Cyril Despres. Volgens mijn informatie heeft Peugeot teamorders uitgevaardigd. De vraag is of Loeb zich daaraan gaat houden. In principe kunnen we die 35 minuten, rekening houdend met de uitgevaardigde teamorders, nooit goedmaken. Behalve als de twee vooraan toch beginnen te racen. Dan kan het snel veranderen. Op dit moment wachten wij af. Met Giniel De Villiers en Nani Roma hebben we twee wagens in de top vijf. Alleen is het jammer dat geen van beide op het podium staat."

Trucks: Hans Stacey blijft na excuses toch in wedstrijd

Trucker Hans Stacey heeft besloten toch in de Dakar Rally te blijven. De Nederlander was donderdag uit boosheid niet gestart in de tiende etappe, maar na excuses van de hoogste bazen van de organisatie is hij van gedachten veranderd. "Ik was het eigenlijk niet van plan, maar ik ga toch maar gewoon starten dan in de elfde etappe", liet de winnaar van de laatste Dakar Rally in Afrika (2007) vrijdag weten.

Stacey, die in zijn MAN truck Jan Van Der Vaet als corijder heeft, was donderdag furieus geworden toen hij de tiende etappe niet bij de eersten mocht starten. In de rit daarvoor had hij door versnellingsbakproblemen weliswaar veel tijd verspeeld, maar als nummer zes van het algemeen klassement had hij het recht op een gunstige startplek bij de eersten. Toen de startofficials weigerden Stacey op de hem toekomende plek te laten vertrekken, keerde hij boos om reed terug naar het bivak.

De zaak nam een onverwachte wending toen de organisatie van de rally hem na de rit, laat op de donderdagavond, alsnog een klassering gaf. Daarbij erkende ze de fout bij de startprocedure. Stacey was in de tiende etappe, die hij dus helemaal niet had gereden, als negende geklasseerd op een half uur van de Russische etappewinnaar Edouard Nikolajev.

Beeld EPA

Noël Essers: "Dit was als een oeroude Afrikaanse rit"

Noël Essers is dankzij de 21e tijd in de rit opgeschoven naar de 23e plaats in de stand. Essers en co zijn blij dat ze opnieuw rijden maar mens en truck kregen het hard te verduren. "Dit had veel weg van een oeroude Afrikaanse rit", begint Noël Essers zijn verhaal. "Er was heel veel stof en de hitte was enorm. De temperatuur liep net niet op tot 50 graden Celsius. Het was niet te doen. De eerste 80 km kreeg de truck het bijzonder hard te verduren. Nadien kregen we een zandpiste waar we de bandenspanning hebben moeten laten zakken omdat de koppeling begon te slippen. En dan was er de navigatie. Mijn god. Ik denk dat ze gisteren op een punt gekomen zijn waar veel navigators tilt gingen, al mogen wij niet klagen want we wisten het tijdverlies te beperken tot zo'n 35 minuten. Vervolgens kregen we opnieuw een verschrikkelijk breekbaar stuk voor de wielen geschoven. Ik heb zoveel klappen te verwerken gekregen dat mijn schouder nu nog pijn doet. In het bivak heeft het team de koppelingspomp en een band vervangen. Ik ben meteen onder de wol gekropen."

Beeld EPA

Dave Ingels voelt zich thuis in Argentijnse hitte

Steven Rotsaert (MAN) en teamgenoot Dave Ingels (MAN) zijn bezig aan een sterke Dakar. De mannen van het RTS team eindigden respectievelijk op de 17e en 24e plaats in rit 10. In de algemene stand staat Steven Rotsaert op een knappe 15e plaats. Ingels staat, ondanks de talloze keren dat hij gestopt is om rijders in nood te helpen, op de rand van de top 20. "Eindelijk kunnen we opnieuw doen waarvoor we hier zijn en dat is racen", glimlacht Dave Ingels. "En eindelijk zijn het opnieuw 'Dakartemperaturen'. Gisteren klom het kwik tot 42 graden."

"In het begin van de rit hebben we ruim een uur verloren om uit een rivierbedding te raken"; legt hij uit. "De navigatie was bijzonder moeilijk. Nadien verliep het voor ons vrij vlot en waren we net voor het donker in het bivak."

Beeld EPA

Pech nekt Tom "Popeye" Colsoul

Tom Colsoul was met zijn uitstekende navigatie op weg naar een glansprestatie in de tiende Dakaretappe, tot een verborgen kuil in een droge rivierbedding Colsoul en zijn Poolse teamgenoot Jakub Przygonski een halt toeriep. Het duo herstelde eigenhandig hun wagen (Mini) en eindigde op de 27e plaats. Ondanks de pech behoudt Colsoul zijn achtste plaats in het klassement. "We zijn goed aan de rit begonnen. Er was heel veel navigatie, het moeilijkste wat ik ooit heb meegemaakt", zegt Tom Colsoul. "Na zo'n 80 km hadden we al 12 minuten goed gemaakt op Nani Roma. Eén keer heb ik me vergist maar na 300 meter in de canyon had ik het meteen in het snuitje en maakten we rechtsomkeer en zaten we meteen terug op de juiste piste. Zo'n 20 km verder moesten we door een droge rivierbedding die er heel slecht bij lag. Over een afstand van 6 km waren er heel hoge struiken en vreselijk veel gaten. Het was echt trial rijden met de wagen. Op een gegeven moment rijden we over een struik en vallen we 2 meter dieper op de flank van Jakub. Ik ben meteen uitgestapt en ging op zoek naar hulp maar die was niet meteen voorhanden. Toen ik terug bij de wagen was, stelde Jakub voor om de wagen gewoon terug op zijn wielen te duwen. Het lukte nog ook. Ter plaatse is beslist dat mijn bijnaam voortaan Popeye is (lacht)."

"Toen de wagen terug op zijn wielen stond, werd duidelijk dat links vooraan het wiel, het aandrijfsysteem en het remsysteem volledig stuk was. Er zat niets anders op dan beginnen werken en dat onder een loden zon van zo'n 45 graden Celsius", vervolgt Colsoul. "Jammer dat dit zich heeft voorgedaan. We hebben daar anderhalf uur verloren. Ondanks alles blijven we achtste in het klassement maar de voorsprong op onze eerste achtervolger is slechts een handvol minuten. In het eerste deel van de voorlaatste rit is er veel zand. Deel twee is eerder een WRC parcours. We gaan onze tenen nog mogen uitkuisen."

Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Lange nacht vol problemen voor Tom De Leeuw

Vick Versteijnen, Aart Schoones en Tom De Leeuw hebben er een bijzonder lange nacht in de Dakar opzitten. Tegen de ochtend bereikte het drietal het bivak van San Juan waar het team op dit moment met man en macht werkt om de truck klaar te krijgen voor de start van de 11e rit. De assistentieploeg stond Versteijnen in het geneutraliseerde deel van de etappe op te wachten. "Ze hebben lang gesleuteld maar konden het probleem niet oplossen. Gelukkig konden ze de truck wel opnieuw starten en hebben we, tegen een gemiddelde snelheid van 50 km/u, het bivak gehaald", aldus Tom De Leeuw.

Momenteel werkt het team hard om de truck op volle kracht aan de start van de 11e rit te brengen. "Er is nog heel veel werk en ik weet niet of we het gaan redden. Onze starttijd van 11 uur halen we zeker niet", zegt Vick Versteijnen. "Het wordt sowieso laat, maar we doen wat we kunnen. We zijn een stelletje taaie rakkers."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234