Zondag 24/10/2021

Peter Goossens is niet meer hip genoeg

In de Michelingids krijgt Peter Goossens drie sterren. In de top 50 van Restaurant Magazine staat hij pas op plaats 45. Beeld BELGA
In de Michelingids krijgt Peter Goossens drie sterren. In de top 50 van Restaurant Magazine staat hij pas op plaats 45.Beeld BELGA

Hoe kan het dat Peter Goossens in de Michelingids aan de top staat, en in de lijst van de 50 beste restaurants 20 plaatsen zakt? Antwoord: zijn hipheidsfactor. Of beter: het gebrek daaraan. "Zijn imago is te klassiek."

Wie de rangschikking van de 'World's 50 Best Restaurants' naast gidsen als die van Michelin legt, ziet meteen markante verschillen. Zo heeft het Deense Noma, net uitgeroepen tot 's werelds beste restaurant, 'slechts' twee Michelinsterren en komt driesterrenrestaurant De Karmeliet in Brugge zelfs niet voor in de ranglijst.

Vreemd? Niet als je weet dat er een totaal verschillende aanpak achter schuilt. Michelin werkt met vaste, opgeleide inspecteurs, meerdere bezoeken en uitgebreide rapporten waar uitvoerig over gediscussieerd wordt. Niet zo bij de 'World's 50 Best Restaurants'. De lijst mag vandaag dan de wereldpers en -gastronomie beroeren, bedenker Joe Warwick noemt de top 50 een "uit de hand gelopen grap".

In 2001 besloot de journalist bij het Britse Restaurant Magazine enkele chefs en critici te vragen waar zij het liefst gingen eten en die 'best-oflijst' te publiceren. Een alternatief voor Michelin, die zich - zeker toen - vooral richtte op Europa en de westerse wereld en de klassieke Franse keuken als norm nam. Een alternatief dat zo snel zo veel succes had dat Restaurant Magazine besloot om het professioneler aan te pakken.

Zelfverklaarde foodies
Vandaag wordt de lijst gesponsord door San Pellegrino en Veuve Clicquot en brengen bijna 900 juryleden, opgedeeld in 26 regio's, hun stem uit. Het gaat om geselecteerde chefs, horecamensen, recensenten, bloggers en zelfverklaarde foodies. Voorzitter van de Beneluxregio is Dirk De Prins, ex-hoofdredacteur van Ambiance Magazine.

In de jury zitten onder meer Steve Stevaert en Sven Ornelis. Zij nomineren elk zeven restaurants, waarvan drie uit eigen regio. Er zijn geen vaste criteria: juryleden stemmen voor de meest indrukwekkende eetervaring of wat zij daar zelf onder verstaan. De enige regel is dat ze de afgelopen achttien maanden in de restaurants moeten gegeten hebben, al wordt een bewijs daarvoor niet gevraagd.

En daar wringt het schoentje voor de critici. Die beweren dat veel juryleden vaak geen voet hebben binnengezet in een paar van de restaurants die ze nomineren. Omdat het nu eenmaal bon ton is om te stemmen op restaurants of chefs die op dat moment hip zijn. Jonge chefs zoals René Redzepi (Noma) en de Zweedse Magnus Nilsson (Fäviken) die enkel met ingrediënten uit de streek koken en chic tafellinnen schuwen. Of de fel getatoeëerde Alex Atala van het Braziliaanse D.O.M.

"Peter Goossens past niet in dat plaatje", zegt een jurylid. "Met zijn eerder klassiek aangeklede zaak en Burberrysjaal. Hier komt het er ook op aan hoe je jezelf in de markt zet. Omdat de juryleden minder anoniem zijn, durven zaken en landen ook best te lobbyen." Komt daar nog bij dat juryleden uit andere landen misschien sneller in Londen of New York zullen passeren dan in Kruishoutem. Wat de '50 Best' volgens critici te arbitrair maakt.

Meer hits op Google
En toch is de top 50 voor chefs (bijna) even belangrijk als Michelin. Zoniet belangrijker. Omdat de '50 Best' voor meer Googlehits, publiciteit en dus ook meer klanten zorgt. Met de woorden van topchef Albert Adrià: "Ik ken driesterrenzaken die niet vol zitten, terwijl je in de top 20 van de Michelin-tegenhanger niet binnenraakt."

"Je moet elke lijst relativeren, maar de '50 Best' is zeer relevant omdat de lijst de vinger aan de pols houdt en veel sneller trends opspoort", zegt Sven Ornelis. "Wat zowel interessant is voor de klanten als voor de gastronomie. Zo krijg je net een diverse lijst."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234