Donderdag 22/04/2021

Pete Townshend 'Ik ben geen pedofiel. Ik ben zelf misbruikt als kind'

Townshend verwerkte het trauma het meest expliciet in 'Fiddle About' van de later verfilmde rockopera 'Tommy' (1969), de eerste tekst over kindermisbruik in de geschiedenis van de popmuziek ooit

Brussel / Londen

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

Het nieuws over de aanhouding van Pete Townshend (57) sloeg maandag in als een bom. Het voormalige rolmodel van de mods en auteur van 'My generation', het lijflied van een hele generatie 'oudere' jongeren, haalde afgelopen dagen de voorpagina's van alle Britse kranten. De gitarist, componist en dichter wordt verdacht van 'het bezit, het maken van en het aanzetten tot distributie van oneerbare beelden van kinderen'. Speurders doorzochten Townshends huis en kantoor en namen er enkele computers in beslag. Volgens zijn advocaat werd de nu wel erg laag gevallen ster "nergens van beschuldigd en na een verhoor van een uur en twintig minuten tot nader orde op borg vrijgelaten".

De ondervraging van Townshend paste in de Operation Ore, het grootste onderzoek naar pedofilie dat ooit in Engeland werd gevoerd. Er werden al 1.300 mensen aangehouden. De gegevens van de rockster werden gevonden op een lijst van 7.200 creditcardgebruikers die de Amerikaanse overheid aan Scotland Yard doorspeelde. Duizenden mensen betaalden voor een pornosite die door een echtpaar uit Texas werd uitgebaat en elke maand 1,4 miljoen dollar (evenveel euro) opleverde. Op die site kon doorgeklikt worden naar andere sites met titels als Cyber Lolita, I am 14 en Child Rape, waarmee beelden van gevangengehouden en misbruikte kinderen binnengehaald konden worden.

Het was de Britse tabloidkrant Daily Mail die de bal zaterdag aan het rollen bracht. Het voorpagina-artikel over de Operation Ore kopte met 'Rock Star Bombshell'. Hoewel Townshend daarin niet bij naam werd genoemd, vatte al snel een grote persmeute post voor zijn huis in Richmond, ten zuidwesten van Londen. Tot ieders verrassing gaf de belaagde toe dat hij "de legendarische Britse rockster" in kwestie was. Hij ontkende evenwel met klem dat hij zelf een pedofiel was. "Ik ben van mening dat pedofilie walgelijk is", zei Townshend. In de loop van de namiddag gaf hij een geschreven verklaring door die de meeste kranten integraal in hun zondagsedities opnamen. "Ik ben geen pedofiel", luidt het in het statement, "Ik heb nooit met kinderen gechat. Ik heb de explosie van kinderporno op het internet altijd aangeklaagd, met name op mijn website."

De rockster verklaarde voor het eerst openlijk dat hij als kind zelf seksueel werd misbruikt. Townshend: "Ik werk al zeven jaar aan een boek over mijn kinderjaren. Ik vermoed dat ik seksueel misbruikt werd toen ik vijf of zes jaar was, in de tijd dat ik bij mijn mentaal gestoorde grootmoeder woonde. Ik kan me niet meer helder voor de geest halen wat er toen precies is gebeurd, maar in mijn werk, en vooral in Tommy, zijn de zwarte schaduwen daarvan duidelijk terug te vinden."

In vroegere interviews vertelde Townshend dat de beruchte grootmoeder langs moederszijde een excentrieke en geesteszieke vrouw was. Ze had de gewoonte om op een bontmantel na naakt rond te lopen. Townshend verwerkte het trauma het meest expliciet in 'Fiddle About' van de later verfilmde rockopera Tommy (1969), de eerste tekst over kindermisbruik in de geschiedenis van de popmuziek ooit. In Tommy groeit een doofstomme en blinde jongen, vertolkt door Roger Daltrey, de zanger van The Who, uit tot een genie op de flipperkast. In het bewuste lied schept het 'smerige' personage Uncle Ernie op over zijn perverse handelingen met Tommy: "Weg met het beddegoed / Omhoog met het nachthemd / Je zult niet roepen wanneer ik mijn strijkstok bovenhaal", aldus een fragment uit de tekst.

Het hele repertoire van The Who vertoont trouwens onderhuidse sporen van een verstoorde kindertijd. Het bekende 'I Am a Boy' bijvoorbeeld gaat over een jongen die door zijn moeder wordt verplicht om meisjeskleren aan te trekken. "Mijn boek zal duidelijk maken", aldus nog de verklaring van Townshend, "dat ik om beter om te kunnen gaan met mijn woede en wraaklust tegenover mentaal zieke mensen die kicken op pedofiele pornografie, mezelf heb moeten dwingen om onder ogen te zien wat er vandaag in de wereld met jonge kinderen gebeurt." (...) "Ik heb eerder al aangeklaagd hoe de Amerikaanse banken en kredietkaartbedrijven miljoenen winst maken met de exploitatie van pornografie op het net. Een industrie die de vage zone bespeelt tussen wat wettelijk is en wat niet. Ik wil vechten tegen de kinderpornografie die om het even waar en wanneer vrij beschikbaar is op het internet."

Townshend gaf toe - zij het een enkele keer - te hebben betaald voor een kinderpornowebstek. Die ene keer heeft hem nu, tot het bewijs van zijn zelfverklaarde onschuld, de das omgedaan. Townshend: "Ik deed dat alleen om te zien wat er beschikbaar was. Ik heb daarover informeel met een bevriende advocaat gesproken." Townshend beweert ten slotte dat de politie al een tijdje op de hoogte was van zijn onderzoek naar pedofiliepraktijken op het net en dat ook Scotland Yard werd ingelicht. "Om te vechten tegen pedofilie moet je weten wat er zoal gebeurt."

De 57-jarige gitarist, die als componist van de genoemde rockopera Tommy wereldroem verwierf, heeft in zijn veertigjarige carrière regelmatig af te rekenen gehad met drugs en alcoholmisbruik, maar nooit eerder wogen de beschuldigingen tegen zijn persoon zo zwaar als nu. In 1982 zwoor hij de fles af, om tien jaar later, met desastreuze afloop, te proberen een sociaal drinker te worden. Eind jaren negentig gingen hij en zijn vrouw Karen, met wie hij 31 jaar getrouwd was en twee volwassen dochters en een jongere zoon heeft, uit elkaar en begon Townshend een affaire met een (veel) jongere vrouw. Dat hij met de pedofilieproblematiek begaan was, getuigen verschillende benefietconcerten die hij gaf ten voordele van organisaties die zich met kindermisbruik bezighouden. Maar het is pas nu, in wat vermoedelijk de zwartste bladzijde uit zijn carrière is, dat hij openbaar maakt dat hij zelf 'vermoedelijk' misbruikt werd als kind.

Bronnen: The Observer, Independent.co.uk, The Independent on Sunday, The Sunday Times.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234