Zondag 03/07/2022

Peru bouwt gewoon verder aan snelweg die sowieso zal onderlopen door stuwmeer

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

In het zuidoosten van Peru werken arbeiders tegen de klok aan het laatste stuk van de Zuidelijke Interoceanische Autoweg, een weg die de Peruaanse havens met Brazilië moet verbinden. Ze weten niet dat de weg elders over een afstand van meer dan 100 kilometer onder water zal worden gezet voor een stuwmeer.

De Corredor Vial Interoceánico Sur is een netwerk van wegen die drie Peruaanse havens aan de Stille Oceaan verbinden met Iñapari in het Amazonewoud, aan de grens met Brazilië. Door de aansluiting op het Braziliaanse wegennet ontstaat een verbinding tussen de Stille en Atlantische Oceaan.

Een groot deel van de autoweg is klaar. De aanleg van het laatste stuk draait op volle toeren want de Peruaanse regering heeft beloofd de werken af te hebben tegen april 2011.

Maar door de aanleg van een stuwmeer van 37.800 hectare voor de elektriciteitscentrale van Inambari, een van de grootste waterkrachtprojecten van Latijns-Amerika, zal een aanzienlijk deel van de weg onder water verdwijnen: 43 kilometer in deel twee van de autoweg, in het departement Cusco, 61 kilometer in deel vier, in het departement Puno, en 1 kilometer in deel drie, in het departement Madre de Dios.

Moeilijk toegankelijk
Egasur, het Braziliaanse bedrijf dat de waterkrachtcentrale bouwt, stelde Peru begin dit jaar een alternatief tracé voor om die 100 kilometer te omzeilen. Het omvat zeven bruggen in Cusco en zes bruggen in Puno. Een brug, over de rivier Inambari, zou 640 meter lang worden en 200 meter hoog.

De plaatselijke bevolking verzet zich al veertig jaar tegen de aanleg van de autoweg en kant zich nu ook tegen het alternatieve tracé. Het zou in moeilijk toegankelijk gebied terechtkomen. Bovendien moeten belangrijke bossen wijken, zegt Olga Cutipa van het Front van Organisaties van de Rivier Inambari.

Ook technici hebben hun twijfels. Ingenieur Rosario Linares, van de Civiele Maatschappij voor de Constructie van de Transoceanische Autoweg in Puno, noemt het alternatieve tracé onleefbaar omdat het door een zone van grondverschuivingen gaat. Volgens Linares heeft Egasur ook de impact op mens en milieu niet bestudeerd.

Brazilië
De aanleg van de Interoceanische Autoweg gebeurt door consortia die worden aangevoerd door vier grote Braziliaanse bedrijven: Norberto Odebrecht, Andrade Gutiérrez, Camargo Corrêa en Queiroz Galvão. De vier spelen een hoofdrol bij grote infrastructuurwerken in Latijns-Amerika en Afrika. Odebrecht is betrokken bij de belangrijkste werken in Peru.

Inambari is een van de vijf waterkrachtcentrales die men in het Peruaanse Amazonegebied wil bouwen als gevolg van een akkoord tussen Peru en Brazilië. De centrales moeten samen goed zijnn voor een vermogen van 6000 megawatt.

Niet-gouvernementele organisaties zeggen dat het akkoord vooral Brazilië ten goede komt: Peru moet gedurende dertig jaar een vast percentage van de energie aan het buurland afstaan zonder dat het zijn eigen aandeel voor de binnenlandse vraag kan verhogen. (ips/mvl)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234