Zondag 09/05/2021

Update

Personeel Swissport 'niet automatisch' naar Aviapartner na verlies contract

null Beeld EPA
Beeld EPA

De vakbonden bij bagageafhandelaar Swissport vragen duidelijkheid over de impact van het verlies van het contract met Jetairfly aan concurrent Aviapartner. Daarbij speelt ook dat in de komende maanden een beslissing valt in aanbestedingen van andere luchtvaartmaatschappijen. Aviapartner laat weten dat het getroffen personeel van Swissport "niet automatisch" de overstap maakt.

Gisterenavond raakte bekend dat Jetairfly vanaf medio april in zee gaat met Aviapartner. Die deal heeft naast Brussels Airport ook betrekking op de luchthavens van Luik en Oostende.

Volgens verschillende actoren is het momenteel nog te vroeg om te schatten hoeveel werknemers hun baan dreigen te verliezen. De werknemers laden op een dag vliegtuigen van verschillende maatschappijen af en werken dus niet exclusief voor één klant, klinkt het. "We wachten op de berekeningen van Swissport (ex-Flightcare, red.)", meldt Kurt Callaerts van ACV-Transcom. Volgens ACV betekent het bewuste contract 15 tot 20 procent van de Swissport-productie.

Nieuwe afhandelcontracten
Bovendien valt er in de periode april-mei ook een beslissing in de aanbestedingen voor nieuwe afhandelcontracten voor British Airways/Iberia en Thomas Cook Airlines. Dat bepaalt dus ook hoeveel mensen beide bedrijven in de toekomst nodig zullen hebben op het tarmac.

Volgens Sandra Langenus, secretaris bij de socialistische transportarbeidersvakbond BTB, heeft de directie van Aviapartner gisterenavond aangegeven dat ze "bereid zijn arbeiders over te nemen die betrokken zijn". Als er personeel nodig is zullen ze prioritair aan gedupeerde arbeiders van Swissport denken.

"We gaan aan tafel zitten met de sociale partners" en Swissport, zegt Karel Bekaert, afgevaardigd bestuurder van Aviapartner Belgium. "In principe staan we open voor kandidaten van Swissport, in de mate dat ze voldoen aan de contractbehoeften." Het aantal nodige mensen en de verschillende soorten conracten (halftijds, voltijds...) zullen daarbij een rol spelen. "Het is geen automatische transfer."

Aantal vluchten per jaar
Aviapartner heeft momenteel 33.000 vluchten per jaar op de nationale luchthaven. Jetairfly is goed voor ongeveer 6.000 vluchten op Zaventem, Oostende en Luik. Op Brussels Airport gaat het volgens Bekaert om 4.000 tot 5.000 vluchten. "We gaan terug naar het niveau dat we een paar jaar geleden hadden." Swissport is de grootste en heeft ongeveer twee derde van de markt in handen, en Aviapartner een derde. Swissport telt volgens ACV 1.600 werknemers, Aviapartner 1.200.

De komende dagen zijn er, interne, vergaderingen bij de bonden van Swissport. Volgende week zou een vergaderingkalender opgesteld worden voor het officiële sociaal overleg. Maandagvoormiddag wordt volgens BTB een eerste keer samengezeten met de directie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234