Donderdag 30/03/2023

luchtvaart

Personeel ongerust: wordt Brussels Airlines een lagekostenmaatschappij?

Brussels Airlines en haar Duitse moedermaatschappij Lufthansa zijn gesprekken aan het voeren over de toekomststrategie van beide maatschappijen. Volgens de VRT leidt dat tot ongerustheid bij het personeel. Lufthansa heeft met Eurowings een nieuw lagekostenmerk en bekijkt of Brussels Airlines daarin ingeschakeld kan worden. Lufthansa laat inmiddels weten dat het nog niet beslist heeft of het Brussels Airlines al dan niet volledig zal inlijven.

Nieuw is het verhaal niet. Al in juni raakte bekend dat Lufthansa eraan denkt om Brussels Airlines onder te brengen in Eurowings, een 'hybride' maatschappij die lage kosten en service tracht te combineren. Het Duitse persagentschap dpa sprak toen zelfs van een mogelijke nieuwe merknaam 'Brusselwings', maar een woordvoerder van Lufthansa reageerde daarop dat de naam Brussels Airlines niet moet verdwijnen.

Woordvoerder Geert Sciot van Brussels Airlines bevestigt nu dat er inderdaad gesprekken lopen over de toekomstige strategie van Brussels Airlines, dat in 2015 na een reeks verliesjaren weer winstgevend is geworden. "Die gesprekken gebeuren in een goede verstandhouding. Lufthansa werkt op twee sporen: dat van de megahubs en dat van Eurowings. We bekijken of Brussels Airlines in die context iets kan doen."

Sterk merk

Maar Brussels Airlines, dat nog steeds maar voor 45 procent in handen van de Duitsers is, staat op zijn eigenheid. "We hebben dat altijd gezegd", aldus Sciot. "We willen onze eigenheid behouden, inclusief de sociale verworvenheden en ons netwerk." Over de naam zegt hij dat er 'sterke argumenten' zullen moeten zijn om daaraan te tornen. "Het is een sterk merk. Zeker in België en Afrika." Op de gesprekken staat ook geen deadline, luidt het.

Of Lufthansa van plan is ook de overige aandelen van Brussels Airlines op te kopen, is nog niet duidelijk. In 2009 kochten de Duitsers de 45 procent die ze nu bezitten over voor 65 miljoen euro. Lufthansa kan er nu voor kiezen Brussels Airlines volledig in te lijven, maar heeft dat nog niet gedaan. Belangrijke voorwaarde daarvoor was dat Brussels Airlines terug winstgevend zou worden, wat vorig jaar dus gelukt is.

Tot een definitieve beslissing heeft dat echter nog niet geleid. "We zijn aan het bekijken of we onze optie al dan niet zullen lichten om meer aandelen van Brussels Airlines te verwerven", zegt een woordvoerder van de Duitse groep. "Dat hadden we vorig jaar al bekendgemaakt. Een finale beslissing is nog niet genomen."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234