Woensdag 27/01/2021

Personalityeffect weegt door op veiling Gianni Versace

LONDEN l De kunstveiling van de inboedel van Versace's Italiaanse buitenhuis is uitgedraaid op een ware personalityveiling. Werken die op de kunstmarkt geen hoge ogen gooien, gingen voor het tienvoud van de geschatte prijs onder de hamer. Enkel en alleen omdat ze ooit in het bezit waren van de beroemde modeontwerper.

De laatste collectie van Versace werd vooraf al aangekondigd als een heleboel kitsch, met hier en daar enkele waardevolle stukken. Toch werden er in het Britse veilinghuis Sotheby's hallucinante bedragen betaald voor enkele opzichtige kunstwerken. De twee levensgrote naakte beelden van twee Griekse worstelaars, geschat tussen 22.000 en 44.000 euro, brachten tien keer meer op.

"Hier heb ik geen woorden voor", zegt een verwonderde Peter Bernaerts van het gelijknamige veilinghuis in Antwerpen. "De twee beelden zijn kopieën die gebaseerd zijn op Antonio Canova's soortgelijke beeldhouwwerken. Dit is puur het gevolg van een personalityhype."

Nog een voorbeeld van die hype zijn de twee leunstoelen met voetbank, die Versace zelf ontwierp. De meubels gingen voor het tienvoud onder de hamer. Ook het bed in de vorm van een boot, met een zelf ontworpen bedsprei van Versace, werd verkocht voor het dubbele van de prijs. "Deze veiling is goed voor de markt, maar niet voor de kopers, die hun aankoop wellicht zien als een trofee.

"De meeste werken zijn allemaal decoratief en worden vrijwel elke dag verhandeld voor een lagere prijs. Sommige aankopen zijn dan ook geen verstandige belegging. Zodra de hype rond Versace verdwenen is, zullen verschillende stukken in waarde dalen."

Toch werden er volgens Bernaerts normale prijzen betaald voor de echt waardevolle kunstwerken. "Als je die stukken een voor een bekijkt, zijn er correcte prijzen betaald. Het is ook zo dat op een veiling van een bekend persoon altijd eerst die bekendheid doorweegt en op de tweede plaats pas de intrinsieke waarde van de werken."

Gestolen werk

Voor twee waardevolle boekenkasten van Karl Roos werd wel 640.000 en 510.000 euro neergeteld, ongeveer het viervoud van de geschatte waarde. "Daaruit kun je besluiten dat de antieke kunst toch weer aan een remonte bezig is, terwijl de hedendaagse kunst klappen krijgt", aldus Bernaerts.

Een van de waardevolste werken werd uit de veiling teruggetrokken. Een nakomeling van iemand die op het bewuste schilderij staat afgebeeld, meldde bij Art Loss Register dat het werk wellicht gestolen was. Het achttiende-eeuwse schilderij van de Duitse Johann Zoffany zou een van de hoogtepunten van de veiling zijn geweest.

Op de veiling was een totale opbrengst van 2 à 3 miljoen euro verwacht, maar bij het ter perse gaan was al meer dan het dubbele opgehaald. (JVB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234