Maandag 18/10/2021

Permanent bouwen aan het hoofd

Ze speelt met linten en strikjes en verwerkt veren, klei, verf en edelstenen in de meest fantastische constructies. 'In haar handen gaan haren licht uitstralen, ze geeft er een elektrische lading aan', zo heet het. Maar Odile Gilbert is voor haar dure cliëntèle meer dan alleen een topklasse-kapster.

Door Agnes Goyvaerts

Een goede kapper, dat weet iedereen, is ook een goede psycholoog. Hij of zij kan luisteren en op het juiste moment de gepaste woorden spreken. Als gewone stervelingen daar al eens behoefte aan hebben, dan is dat zeker het geval voor mannequins. Vooral in de hectische weken van de internationale defilés kunnen die een menselijk dekentje goed gebruiken. 'Ik heb met Odile Gilbert gewerkt sinds ik zestien was, en ze is een speciale vriendin geworden", zegt Naomi Campbell in een 'love letter' aan de kapster. "Ze bemoederde me en speelde babysit wanneer ik niet kon slapen, op talloze plaatsen in de wereld waar fotoshoots werden gehouden."

Odile Gilbert een kapster noemen, is haar tekort doen. Ze is een haarkunstenares. En haar talent versmallen tot het warme, bemoederende en sussende, is ook fout. Toch spreken veel van de mensen die met haar hebben gewerkt - modeontwerpers, modellen, fotografen - in de eerste plaats over haar groot hart, haar rust, haar efficiëntie, haar troost en zelfs haar stiptheid.

Maar voor alles is Odile Gilbert iemand die haar stempel drukt op heel veel indrukwekkende modeplaatjes. Want zij creëert de kapsels voor de belangrijkste ontwerpers, en die kunnen gaan van strak 'Françoise Hardy' of nat achterovergekamd, tot de meest feeërieke bouwwerken waarvoor ze in de pruikentijd volledig plat zouden zijn gegaan. Een van de beelden die je nooit vergeet is een parasol van haar die ze maakte voor een haute-coutureshow van Jean-Paul Gaultier. Natuurlijk krijgt ze daarvoor de meeste kansen bij onconventionele ontwerpers als Gaultier en Galliano. Maar ook voor andere opdrachten is ze veel gevraagd. "(In haar handen) gaan haren licht uitstralen, ze geeft er een elektrische lading aan die onmiddellijk een modemoment uitvergroot", zegt Andre Leon Talley, moderedacteur van onder meer Vogue en Vanity Fair.

Gilbert werkt met een vluchtig materiaal, haar, maar ze kneedt en boetseert dat tot een soort beeldhouwwerken, en gaat daarvoor putten in zowel historische als etnische bronnen. Ze speelt niet alleen met linten en strikjes, maar verwerkt veren, klei, verf en edelstenen in de meest fantastische constructies. Precies omdat het werk van een haarstilist zo vergankelijk is, heeft het zin om er een boek over te maken. Want modellen verwelken, kapsels vergaan, maar foto's blijven bestaan. En daarom kwam er Her Style, een boek dat met een grote party en veel modemensen onlangs in Parijs werd gelanceerd. Het laat ons meekijken achter de schermen van een defilé, waar de mooiste vrouwen van de wereld zich nog onopgemaakt door Gilbert onder handen laten nemen. Maar vooral het eindresultaat zie je op vele bladzijden, gefotografeerd door de topfotografen van het moment. Enkele namen? Annie Leibovitz, Steven Meisel, Ellen von Unwerth, Paolo Roversi, Nick Knight, Karl Lagerfeld, Peter Lindberg, Jean-Baptiste Mondino.

De bekende modefotograaf Peter Lindbergh schrijft: "My dear Odile, je bent altijd onzeker geweest en je bent het nog steeds. Hoe mooi is dat!" Deze en nog meer lof en knuffels staan gedrukt op enkele velletjes die in het boek zitten. Het is, op een korte inleiding van Karl Lagerfeld na, ook de enige tekst in het dikke koffietafelboek. De rest zijn foto's. Beroemde modellen, beroemde ontwerpers, beroemde fotografen en midden daarin de spil waaromheen alles draait: haarkunstenares Odile Gilbert. Zelf heeft ze haar haren nonchalent in een staart bijeengebonden, of warrig opgestoken. Ze is geen modemens, ze ziet er gewoontjes, onopvallend uit. Een kleine, bescheiden Française. En misschien is dat het wel wat haar in het opgepompte modewereldje zo geliefd maakt. Naast haar vakkennis natuurlijk. Want al bladerend val je van het ene gebeeldhouwde kapsel in het andere. Dit zijn geen haartooien om mee op straat te komen, dat is ook niet de bedoeling ervan. Ze zijn er om de sfeer van een collectie, van een moment te omlijsten. Doen wat zij doet, hoogst ingewikkelde of doodsimpele, maar sterke kapsels creëren en weten dat enkele uren later alles weer inzakt of uiteen wordt gehaald, zal onvermijdelijk een bescheiden mens van je maken. n

Her Style, Hair by Odile Gilbert, met een inleiding van Karl Lagerfeld, 289 pp., uitg. Steidl, 7L.

Gilbert maakt alles, van 'nat achterovergekamd' tot de meest feeërieke bouwwerken waarvoor ze in de pruikentijd volledig plat zouden zijn gegaan

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234