Dinsdag 26/10/2021

Perceval: 'Ik wil een internationale 'King Lear' maken'

De voorstelling Aars! is de eerste productie van het nieuwe Toneelhuis-seizoen. Daarna volgen een herneming van Lieve Arthur en van De Uitspreker. In oktober gaat Brandbakkes in première, geregisseerd door Tom Van Dyck, in november gevolgd door Ridders, een regie van Luk Perceval. Daarna, in december en januari, zijn er de hernemingen van Tumult en Ivanov. In februari is er de première van AMLETT / Hamlet door Jan Decorte en zijn ploeg. Later in het seizoen is er de bewerking voor de Bourla van Nacht, de Moeder van de Dag door Stefan Perceval en de regie door Han Kerckhoffs van Thomas Bernhards De Theatermaker. In mei heeft Het Toneelhuis Johan Simons van Hollandia / Het Zuidelijk Toneel te gast voor een productie getiteld De Leenane Trilogie. Dat is het voor wat de Bourla betreft, want het tweede platform van Het Toneelhuis, Cinema Tokio, wordt nog meer een laboratorium - "een Actors' Studio", aldus Perceval.

Perceval: "We werken ook aan een plan om in 2001 een productie van King Lear op te zetten met Duitse, Vlaamse en Hollandse acteurs. Het zou een coproductie worden met Schauspielhaus Zürich, Hannover, Het Toneelhuis, Rotterdam 2001 en eventueel Hollandia. Nu is het Duitse repertoiresysteem natuurlijk totaal verschillend van dat bij ons, maar door in Duitsland te werken heb ik gemerkt dat er veel affiniteiten zijn tussen Oost-Duitse en Vlaamse acteurs, net zoals tussen West-Duitse en Nederlandse. Een probleem voor King Lear is het taalverschil, maar ik vind het een uitdaging om een taal te zoeken die van de acteurs vertrekt en niet van een literair concept. Voor een stuk als King Lear lijkt me dat zeker toepasbaar.

"Wat Duitsland betreft: het is mijn bedoeling om daar nog te werken. In overleg met Het Toneelhuis is er de afspraak dat ik jaarlijks één regie in het buitenland doe, maar het is verre van mijn bedoeling om mij elders te verrijken en af en toe iets in Antwerpen te doen. Het Toneelhuis blijft mijn hoofdverantwoordelijkheid."

Binnenkort worden de structurele subsidies voor vier jaar toegekend. Wat als Het Toneelhuis moet snoeien in de plannen?

"We kunnen maar één ding doen: de uitdaging die we hebben aanvaard, aanpakken met alle middelen die ter beschikking zijn. Als er minder geld is, zullen we de bakens moeten verzetten. Ik vrees wel dat de situatie onhoudbaar wordt. Na twee jaar werken zijn er nogal wat mensen die gepassioneerd zijn door Het Toneelhuis. Die zouden we moeten kunnen samenbrengen, maar zoals het er nu voor staat, zal ik hooguit een gezelschap kunnen vormen van vijf, zes mensen. Dat is belachelijk weinig voor een groot huis. Acteurs die ouder zijn dan dertig worden eigenlijk te duur. De acteurs met wie ik vijftien jaar gewerkt heb in de Blauwe Maandag Cie kan ik zelfs geen jaarcontract aanbieden.

"Het overgrote deel van ons budget gaat naar lonen en infrastructuur. Onze vraag aan de overheid is: vindt men een groot theaterhuis noodzakelijk in Vlaanderen? Ik wil daar een pleidooi voor houden. Anders wordt er alleen nog 'toeristentoneel' gemaakt, events à la Phantom of the Opera, en wordt alles wat een beetje kritisch en dus interessant is, gemarginaliseerd. Ik vind: de manier waarop de overheid theater mogelijk maakt, is een barometer voor de democratie. Als men dat opgeeft, geeft men een rijke traditie weg.

"Ik heb eventjes getwijfeld of ik niet naar het buitenland zou vertrekken, maar het project Toneelhuis is te kwetsbaar om nu op te geven. We moeten als theater een heel eigenzinnig standpunt innemen, een eigen taal ontwikkelen. Het moeten niet alleen goeie voorstellingen zijn, het moeten bijzóndere voorstellingen zijn. Alleen, wat merk je? Onder regisseurs is er geen enkele aflossing van de wacht. Toneelscholen zijn zo vervreemd van de grote huizen dat ze alleen in een klein kringetje opereren. Regiescholen, ik zou niet weten wat er daar gebeurt. Dus word je eigenlijk verplicht om de nieuwe generatie zelf te gaan vormen. Cinema Tokio wordt daarom een soort Actors' Studio, een fabriek waar iedere maand iets passeert, zonder premières. We gaan ook blijven proberen om in de Bourla telkens een debuut mogelijk te maken. Twintig, dertig jaar is het onmogelijk geweest voor jonge regisseurs een grote zaal in handen te krijgen. Die situatie kun je niet rechttrekken in twee jaar. Het zal nog een tijd vragen van artistieke risico's nemen, maar dat is de enige manier: als de bodem dor is, dan kun je hem alleen maar omspitten en bemesten." (SH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234