Zaterdag 16/01/2021

Verkeer

Peeters wil motorrijders op de busstrook

Minister Kris Peeters in motoruitrusting.Beeld Photo News

Vicepremier Kris Peeters (CD&V) wil motoren op busstroken laten rijden. Volgens de letter van de wegcode mag dat al jaren, maar in de praktijk gebeurt het nergens. Febiac pleit voor een proefproject.

Als het van Peeters afhangt, rijden weldra niet enkel bussen, maar ook motoren op de busstrook. Niet Peeters' bevoegdheid, maar als motorrijder wel zijn bezorgdheid. 

Hij wil dat er eindelijk gevolg wordt gegeven aan de wegcode die in 2011 werd aangepast. Toen maakte staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) het voor motorrijders mogelijk om gebruik te maken van rijstroken die zijn voorbehouden voor het openbaar vervoer. Op die manier kunnen ze zich vlotter verplaatsen en wordt het gebruik van een motor aantrekkelijker. 

Een goede zaak, want volgens een studie van Transport & Mobility Leuven zou het aantal files met maar liefst 40 procent dalen als 10 procent van de automobilisten hun voertuig inruilen voor een tweewieler.

Collectief vervoer

In de praktijk is er nog niets van in huis gekomen. Wegbeheerders mogen autonoom beslissen of motoren zijn toegestaan op de busstrook. En dat vertikken ze. Het schoentje wringt volgens Peeters, zelf een fervent motorrijder, vooral bij de vervoersmaatschappijen. 

"Zij zeggen: 'De busbaan is van ons, en al wie er bijkomend gebruik van maakt, zorgt voor hinder.' Toch ben ik voorstander van het systeem en wil ik het dan ook bespreken met collega's in de verschillende regeringen." Peeters denkt aan motoren op busstroken als algemene regel, met uitzonderingen waar het niet mag. Het omgekeerde systeem, dus.

Muziek in de oren van automobiel- en tweewielerfederatie Febiac. Dat pleit daar - net als Touring - al langer voor. Afgevaardigd bestuurder Luc Bontemps: "Het is niet ernstig dat de capaciteit van die busstroken amper wordt gebruikt. Het beleid moet druk zetten op de openbare vervoersmaatschappijen. Het lijkt op den duur wel alsof De Lijn en MIVB het principe blokkeren, omdat ze er belang bij hebben dat automobilisten in de file staan."

Druk van het beleid zal in Vlaanderen alleszins niet voor morgen zijn. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is allesbehalve pro. "De busbanen zijn bedoeld voor collectief vervoer en dat is de motor nu net niet. Bovendien is de motor nu al het voertuig dat het minste last heeft van files en het vlotst door het verkeer kan." Hij vreest dat één uitzondering de deur openzet voor andere. En dat de busbanen op den duur zullen dichtslibben.

Ook het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) staat niet te springen om motorrijders op iedere busstrook toe te laten. Febiac wijst er dan weer op dat de maatregel in Londen voor vlotter én veiliger verkeer heeft gezorgd. Het wil de situatie in ons land onderzoeken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234