Zaterdag 23/01/2021

Peeters onder vuur door open brief aan vrijwilligers

Beeld BELGA

In het Vlaams Parlement heeft de oppositie Vlaams minister-president Kris Peeters op de korrel genomen voor zijn open brief aan de vrijwilliger die hij maandag publiceerde. "U misbruikt de vrijwilliger om de ACW-top uit de wind te zetten", zei Vlaams Belang-fractieleider Joris Van Hauthem. Volgens sommigen toont de brief aan dat Peeters al gestart is met de verkiezingscampagne van 2014.

Tegen de achtergrond van de perikelen rond het ACW publiceerde Peeters maandag een open brief aan de vrijwilliger. Daarin zegt hij dat de duizenden Vlaamse vrijwilligers zich niet mogen laten ontmoedigen door de aanvallen op "de belangrijkste sociale organisatie die vrijwilligers samenbrengt en ondersteunt" (het ACW, nvdr). In het Vlaams Parlement herhaalde Peeters dat de brief bedoeld was als een teken van steun voor alle vrijwilligers in Vlaanderen.

Misbruik
Maar in het Vlaams Parlement is niet iedereen overtuigd van de goede bedoelingen van Peeters. Zo vindt Vlaams Belang dat Peeters de vrijwilliger "misbruikt om de ACW-top politiek uit de wind te zetten". Ook volgens Boudewijn Bouckaert (LDD) is de brief vooral bedoeld om "de kritiek op het ACW te smoren door in te spelen op het Vlaamse sentiment rond de vrijwilligers".

Nodig onderzoek
Peeters kreeg ook wat tegenwind uit de eigen meerderheid, niet toevallig van coalitiepartner N-VA, de partij die het zwaarst in de aanval is gegaan tegen het ACW. N-VA-parlementslid Marius Meremans verdedigde de "gewone vrijwilligers", maar nam tegelijk het ACW in het vizier: "Waar rook is, blijkt nu ook vuur te zijn. Alleen een onderzoekscommissie kan eindelijk duidelijkhied brengen, en dat zal die talloze vrijwilligers ook ten goede komen", klonk het.

Bedrog
Eerder tijdens de zitting had CD&V-fractieleider Koen Van den Heuvel het al opgenomen voor de vrijwilligers. Hij kreeg meteen de wind van voor van een aantal oppositieleden. Mercedes Van Volcem: "CD&V moet zich hier vandaag echt schamen. Mocht ik fractieleider van CD&V zijn, dan zou ik het woord 'vrijwilliger' vandaag niet in de mond durven nemen. Het is de vos die de passie preekt. Die open brief is een schande voor alle mensen en vrijwilligers die het goed doen. Jullie bedriegen net de vrijwilligers en dat moet stoppen".

Boudewijn Bouckaert (LDD) vindt ook dat de CD&V moet stoppen met te doen alsof het de enige partij is die zich bekommert om de vrijwilligers. "Vlaanderen heeft een breed landschap aan vrijwilligers. Ook die mensen moeten wel eens een hart onder de riem krijgen. Er is geen monopolie op vrijwilligerschap", aldus Bouckaert.