Vrijdag 03/07/2020

NMBS

Peeters moet tussenkomen: malaise bij NMBS wordt politiek probleem

Beeld DM

Nadat ultiem overleg tussen spoorbonden en directie niets opleverde, lijkt een staking onafwendbaar. Toch zijn de gesprekken niet volledig dood: minister van Werk Kris Peeters (CD&V) is gevraagd tussen te komen en een sociaal bemiddelaar aan te stellen. Zo wordt de malaise ook een politiek probleem.

Vakbonden en directie zaten gisteren samen om zich te buigen over het hervormingsplan voor het spoorwegpersoneel. De productiviteit moet de komende jaren fors omhoog. De directie duwde eenzijdig een aantal maatregelen over de verlofregeling door, die vanaf 1 januari ingaan. De rest van het pakket - zoals flexibelere werkuren of de twaalfurenshift bij de seinhuizen - bleef liggen, omdat een tweederdemeerderheid nodig is.

"We zijn geschokt en ontzet door de houding van de directie", klinkt het bij christelijke vakbond ACV. De kans dat de staking van vijf dagen wordt afgewend, is bijzonder klein. Toch is er een sprankeltje hoop: op vraag van de vakbonden wordt een sociaal bemiddelaar aangesteld. Gisteravond nog vertrok er een brief naar minister Peeters.

Garanties

De vraag is geen cadeau. Het meest linkse gezicht van de regering mag het bijzonder delicate dossier oplossen. Door zijn rol als voorvechter van het sociaal overleg krijgt hij al langer kritiek van Open Vld en N-VA. Hoewel hij zelf niet actief zal onderhandelen, maar een sociaal bemiddelaar zal aanstellen, valt de crisis mee onder zijn bevoegdheid. Hij wordt mee politiek verantwoordelijk.

Voor hij ingaat op de vraag, zal Peeters de sociale partners om garanties vragen. Een mogelijkheid waar de directie op hoopt, is dat de minister vraagt dat de bonden afzien van de staking.

Bovendien begeeft Peeters zich op het domein van mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR). Ook dat wordt een delicate evenwichtsoefening. Zij presenteerde deze zomer een ambitieus plan, waarvan de personeelshervorming een gevolg is.

Unicum

Ten laatste morgen wil Peeters zijn antwoord geven. "Dit is een zeer ernstige vraag, die ik ernstig zal onderzoeken. Ik zal overleg plegen binnen de regering en met de sociale partners." Galant geeft alvast aan "constructief te willen samenwerken".

De sociale bemiddelaar is dan wel niet het voorstel van de directie, het komt haar goed uit dat nu ook de politiek de borst moet natmaken. "Dit is niet langer alleen een probleem van de spoorwegmaatschappij. Dit is een politiek probleem", luidt het bij de NMBS-top. Tot nu toe had de regering alleen streefcijfers opgelegd. Bonden en directie mochten uitmaken hoe die te bereiken. Nu moet de regering actief mee op zoek naar een oplossing.

De aanstelling van een sociaal bemiddelaar is een unicum in de geschiedenis van onze spoorwegen. De ingreep is ook maar sinds begin 2014 wettelijk mogelijk. Voordien verzetten vakbonden zich tegen externe inmenging. Toch verandert dit op korte termijn niets. De gisteren goedgekeurde maatregelen blijven gelden, de stakingsaanzegging blijft overeind.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234