Donderdag 16/07/2020

Wet-Major

Peeters koopt tijd voor havenarbeid: zo ziet zijn voorstel eruit

Minister van Werk Kris Peeters.Beeld BELGA

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft een ultiem voorstel bij Europa ingediend voor een aanpassing van de wet-Major, die de havenarbeid regelt. Bedrijven zouden nu ook zelf dokwerkers kunnen aanwerven, de logistieke arbeiders krijgen een apart statuut. Eigenlijk koopt Peeters extra tijd in dit lastige dossier.

De tijd tikte genadeloos voor Peeters. Hij onderhandelde al maanden met eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc over de wet-Major. De Europese Commissie acht die wet, die bedrijven verplicht om met erkende dokwerkers te werken in het havengebied, in strijd met de vrijheid van vestiging.

Bulc vroeg zo snel mogelijk een antwoord. Na intense contacten met de sociale partners en het havenbedrijf stuurde Peeters gisteren zijn ultieme voorstel door naar Europa. De algemene lijnen lekten al uit en werden door verschillende bronnen bevestigd aan De Morgen.

Havenbedrijven kunnen vanaf nu ook zélf dokwerkers aanwerven. In het huidige systeem kunnen ze alleen rekruteren uit één vaste pool havenarbeiders. Die moeten erkend zijn door een vast comité waar werkgevers en vakbonden in zetelen. Dat gesloten circuit, een doorn in het oog van Europa, wordt nu dus opengegooid. De arbeiders moeten wel nog steeds een erkenning behalen, ook als ze slechts dagcontracten hebben.

Daarnaast wordt ook de logistieke sector onder handen genomen. Nu is er een bijzondere groep van havenarbeiders die niet worden ingeschakeld voor het zware laden en lossen. Denk aan bedrijven die goederen herverpakken en doorsturen voor distributie. Voor hen komt er een apart statuut.

Peeters voorziet een ruime overgangsperiode voor de hervorming. Zo verzacht hij de schok voor de vakbonden. Ook wil hij de vakbonden en werkgevers nog enige speelruimte geven. Hij creëert naar eigen zeggen een "algemeen kader". De sociale partners kunnen de concrete uitwerking op zich nemen. Niets staat hen in de weg om bijvoorbeeld verregaande afspraken te maken over loon of de veiligheidsvoorschriften in de sector.

Het dossier van de wet-Major sleept al maanden aan. In maart vorig jaar opende de Europese Commissie een inbreukprocedure. Als er niet snel een oplossing komt, volgt er een veroordeling waardoor de wet vernietigd wordt.

'Nek uitgestoken'

De vraag is hoe Europa op de nieuwe tekst zal reageren. Peeters belt vandaag nog met Bulc. Mogelijk vraagt de commissaris extra uitleg bij de concrete invulling van de sociale partners of acht ze de overgangsperiode te ruim. Als Bulc het licht op groen zet, wordt de procedure afgeremd. België heeft dan nog tot komende zomer de tijd om de aanpassingen in wetteksten te gieten. Pas dan is de veroordeling definitief van de baan.

"De wet-Major blijft bestaan, maar zij wordt gemoderniseerd en aangepast aan de Europese regels", zegt Peeters. "Ik heb mijn nek uitgestoken, maar alles is beter dan een veroordeling door Europa. Dan is er geen enkele bescherming meer." Met dat ultieme argument hoopt hij ook de sociale partners mee in het bad te trekken.

Het beschermde statuut is heilig voor de dokwerker. Peeters neemt dus effectief een risico. Ook als Bulc akkoord gaat, kan het sociaal conflict nog ontploffen. Een grote staking, die de haven platlegt, daar zit niemand op te wachten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234