Donderdag 25/02/2021

Wet-Major

Peeters bereikt akkoord met Europa over aanpassing wet-Major

Kris Peeters. Beeld EPA
Kris Peeters.Beeld EPA

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) krijgt groen licht van Europa voor een aanpassing van de wet-Major, die de havenarbeid regelt. Bedrijven zouden nu ook zelf dokwerkers kunnen aanwerven, de logistieke arbeiders krijgen een apart statuut. Hij krijgt tot de zomer de tijd om de maatregelen concreet uit te werken. Vervolgens wordt de modernisering stapsgewijs ingevoerd over een periode van vier jaar.

Peeters onderhandelde al maanden met eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc over de wet-Major. De Europese Commissie vindt die wet, die bedrijven verplicht om met erkende dokwerkers te werken in het havengebied, in strijd met de vrijheid van vestiging.

Bulc vroeg zo snel mogelijk een antwoord. Na intense contacten met de sociale partners en het havenbedrijf stuurde Peeters gisteren zijn ultieme voorstel door naar Europa.

Havenbedrijven kunnen vanaf nu ook zélf dokwerkers aanwerven. In het huidige systeem kunnen ze alleen rekruteren uit één vaste pool havenarbeiders. Die moeten erkend zijn door een vast comité waar werkgevers en vakbonden in zetelen. Dat gesloten circuit, een doorn in het oog van Europa, wordt nu dus opengegooid. De arbeiders moeten wel nog steeds een erkenning behalen, ook als ze slechts dagcontracten hebben.

"De essentie van ons systeem van havenarbeid blijft behouden, met inbegrip van de wet-Major", verzekert de CD&V-vicepremier in een mededeling.

Overgangsperiode

Peeters voorziet een ruime overgangsperiode voor de hervorming. Zo verzacht hij de schok voor de vakbonden. Ook wil hij de vakbonden en werkgevers nog enige speelruimte geven. Hij creëert naar eigen zeggen een "algemeen kader". De sociale partners kunnen de concrete uitwerking op zich nemen. Niets staat hen in de weg om bijvoorbeeld verregaande afspraken te maken over loon of de veiligheidsvoorschriften in de sector.

"Het was een krachttoer om de havenarbeid in overleg met alle betrokkenen te moderniseren naar de verwachtingen van de Europese Unie, en zo een veroordeling van ons land te vermijden. We hebben onze verantwoordelijkheid genomen en zwaar geïnvesteerd in overleg om een akkoord te bereiken. Het was de enige weg om tot deze oplossing te komen", aldus Peeters nog.

Inbreukprocedure

Het dossier van de wet-Major sleepte al maanden aan. In maart vorig jaar opende de Europese Commissie een inbreukprocedure. Als er niet snel een oplossing kwam, zou een veroordeling volgen waardoor de wet vernietigd wordt.

Bulc zet nu het licht op groen voor het voorstel van Peeters, waardoor de procedure wordt afgeremd. België heeft dan nog tot komende zomer de tijd om de aanpassingen in wetteksten te gieten. Pas dan is de veroordeling definitief van de baan.

"De wet-Major blijft bestaan, maar zij wordt gemoderniseerd en aangepast aan de Europese regels", zei Peeters vanmorgen al in De Morgen. "Ik heb mijn nek uitgestoken, maar alles is beter dan een veroordeling door Europa. Dan is er geen enkele bescherming meer." Met dat ultieme argument hoopt hij ook de sociale partners mee in het bad te trekken.

Het beschermde statuut is heilig voor de dokwerker. Peeters neemt dus effectief een risico. Zelfs nu Bulc akkoord gaat, kan het sociaal conflict nog ontploffen. Een grote staking, die de haven platlegt, daar zit niemand op te wachten.

Bij de vakbonden en werkgeversorganisaties waren er vanavond niet veel mensen bereikbaar voor commentaar. "We wachten op de teksten, alvorens enige commentaar te geven", zo viel wel bij de socialistische transportarbeidersbond BTB te horen.

Huts: "Verderwerken met bedienden"

Fernand Huts, de baas van Katoen Natie, is nog niet op de hoogte van het akkoord dat minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft bereikt met Europees Transportcommissaris Violeta Bulc. Cruciaal voor hem is of hij nu kan blijven voortwerken met logistieke bedienden.

"Ik weet niet wat er in het akkoord staat, maar mijn grote bekommernis is dat we willen kunnen blijven verderwerken in e-commerce en logistiek onder de bediendekoepel en cao 226", reageert Huts. "Ik wil geen discriminatie met bpost, die tot op heden geen problemen hadden met de inzet van personeel met cao's voor de overheid. Ik zou ontgoocheld zijn mocht er geen zekerheid zijn voor de logistiek. Ik hoop dus dat er een oplossing gevonden is."

België werd door de Europese Commissie in gebreke gesteld na een klacht van Huts, na een conflict met de vakbonden. Hij zette 'gewone' bedienden bij dochterbedrijf Logisport en niet de erkende havenarbeiders uit het logistieke contingent, die vallen onder paritair comité 301 en waarvan de erkenning geregeld wordt door de wet-Major.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234