Woensdag 21/08/2019

Patrick Haemers en zijn bende verstript

Het concept van de gloednieuwe politieserie Interpol is eenvoudig: de verhalen moeten gebaseerd zijn op ware gebeurtenissen die zich afspeelden in een van de 188 landen waar Interpol optreedt. Het was scenarist José-Louis Bocquet, van de graphic novel Kiki (van Montparnasse), die ermee op de proppen kwam. Hij knoopte - blijkbaar met veel moeite - gesprekken aan met medewerkers van Interpol om een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld op te werpen van de werking van die dienst, die weliswaar zelf geen politieonderzoek uitvoert, maar buitenlands politieonderzoek coördineert. Voor elk deel wordt een beroep gedaan op auteurs van het land waarin dat verhaal speelt. Voor De zaak-Patrice Hellers waren dat de Vlaming Steven Dupré (Wolf, Coma, Sarah & Robin, Kaamelott) en Brusselaar Alcante. Die laatste toont dat hij in zijn reeksen (onder meer Pandora Box - ook politiek zijn mannetje staat. Dat is geen toeval. Ooit was hij werkzaam op het kabinet van Isabelle Durant. Hij wist dus uit welke mouw de juiste informatie zou vallen voor dit specifieke scenario, want ook al was zijn Franse collega Bocquet de ideeëndealer voor Interpol, Alcante zou er een Belgische toets aan geven.

België op zijn kop

Het verhaal in een notendop: een vijfkoppige gangsterbende, aangevoerd door de lange blonde Patrice Hellers, zet België op zijn kop wanneer hij ex-minister VDC in Ukkel ontvoert. De bende zet de politiediensten op een zijspoor door te laten uitschijnen dat Betere Hoop voor Vlaanderen - jawel: BHV - achter de misdaad zit, maar één minuscuul bewijs leidt uiteindelijk, via Nice, naar de ontknoping.

Voor wie in de jaren tachtig de actualiteit volgde, is Interpol een reeks die barst van de knipogen. VDC is uiteraard VDB (Vanden Boeynants), BHV behoeft geen uitleg, en tussendoor komen ook nog enkele hedendaagse politici piepen als Olivier Gamain, Bart Vandevijver en Yves Van den Ende. Interpol blijft weliswaar een realistische, op ware gebeurtenissen gebaseerde reeks, maar namen, feiten en fysieke kenmerken werden aangepast. "En dat is onder meer om ons juridisch in te dekken, maar ook om de nabestaanden niet voor het hoofd te stoten en, jawel, ook om mensen brokjes bestaande actualiteit te voeren en ze alzo te laten speuren naar wat waar is en onwaar”, aldus tekenaar Steven Dupré. Bedoeling is om telkens een misdaadzaak in een land te belichten en meteen ook de scenarist en/of tekenaar van datzelfde land aan te trekken als auteur, “in een poging de sfeer van dat land zo natuurlijk mogelijk te vangen”, aldus nog Dupré.

Alcante werkte al samen met Steven Dupré voor een deel uit de knappe minireeks Pandora Box. Dupré, een van de beste huidige Vlaamse tekenaars, heeft dan weer erg lang mogen knokken aan zijn carrière, zonder noemenswaardige buitenlandse successen. Dat is veranderd toen hij een paar jaar geleden Kaamelott tekende, de markante, op een Franse tv-serie gebaseerde ridderreeks van Alexandre Astier. Hij is, terecht, steeds prominenter aanwezig in het Franse striplandschap, en springt nu opnieuw in het oog met deze thrillerreeks. De man slaagt erin om verschillende stijlen te beheersen, en dat speelt erg in zijn voordeel - dat bewijst hij opnieuw met deze realistisch aanvoelende Interpol. Het verhaal, de dialogen, de vette knipogen en het tekenwerk: Interpol is zonder meer een goed startschot voor wat internationaal weleens een populaire politieserie zou kunnen worden.

In welk land het volgende verhaal zich afspeelt, is nog niet zeker. Dupré merkt op dat de moord op Olof Palme weleens uitgewerkt zou kunnen worden. Dan moet men evenwel in Zweden even goede stripauteurs vinden. Maar zeker is dat deze reeks ooit nog opnieuw België zal aandoen. De parachutemoord, Dutroux, de bende van Nijvel, de racistische moorden van Hans Van Themsche, de crèchemoorden van Kim De Gelder, de zaak-Vangheluwe,... Een grote misdaadvijver, de onze. Helaas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden