Maandag 30/11/2020

Patricia Kaas sterk en kwetsbaar tegelijk in Koninklijk Circus *****

De set straalde klasse en stijl uit, maar wat nog meer imponeerde, was Kaas" donkere, loepzuivere bluesstem. Foto Alex VanheeBeeld UNKNOWN

Patricia Kaas stond zondag in het Koninklijk Circus met Kabaret, haar meest ambitieuze tournee tot nog toe. Kaas was pas elf toen ze ontdekt werd door acteur Gérard Depardieu, en sindsdien is ze uitgegroeid tot een van de meest succesvolle zangeressen die Frankrijk ooit heeft voortgebracht. Misschien wel de meest eigenzinnige, ook. Vorig jaar ging ze tot ieders verbazing in op de vraag om haar land te vertegenwoordigen op het songfestival. Met succes, overigens, al is het niet meer dan een detail in een turbulente carrière.

Kabaret is opgebouwd als een hommage aan Coco Chanel, Marlène Dietrich, Anaïs Nin en Greta Garbo, stuk voor stuk sterke vrouwen uit de jaren dertig die elk op hun eigen manier het emancipatieproces een duw in de goede richting hebben gegeven, en tot vandaag een inspiratie vormen voor de Franse zangeres.

Die veelheid van invloeden vond je ook terug in de voorstelling, een volstrekt uniek geheel tussen chanson, stille film, theater, musical en moderne dans, waarbij Kaas uiteraard centraal stond. Hoewel het optreden in een sfeer van nostalgie baadde, voelde je toch dat de zangeres met beide stiletto's in het hier en nu stond. Ze had een scratcher mee, links en recht werden haar chansons opgekrikt met een housebeat, en ze vertimmerde een handvol van haar grootste hits tot ze naadloos in de set pasten. "Mon mec à moi" was een sterke opener, en ook "Lili Marlène", "Les hommes qui passent" en het met prachtige visuals geïllustreerde "Je voudrais la connaître" misstonden niet tussen nieuw materiaal als "Faites entrer les clowns" en "Falling in love again". "Il me dit que je suis belle" sneed zodanig door merg en been dat Kaas halverwege de set al op een staande ovatie werd getrakteerd.

De set straalde klasse en stijl uit, maar wat nog meer imponeerde, was die donkere, loepzuivere bluesstem waar je onmogelijk onbewogen bij kon blijven. Ook in de bisronde, met een glansrol voor het ingetogen "Entrer dans la lumière", toonde Patricia Kaas zich sterk en kwetsbaar tegelijk. Ze zong over verdriet, onzekerheid, verlatingsangst en betalende liefde alsof ze het allemaal uit de eerste hand had meegemaakt.

Het maakte van Kabaret een uitstekend spektakel, dat je eigenlijk met geen enkel ander popconcert kon vergelijken. De vraag is alleen: wat kan ze hierna nog doen? (Bart Steenhaut)


Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234