Dinsdag 25/06/2019

Frisdrank

Past een 'stout' wietdrankje wel in het 'brave' Coca-Cola-flesje?

Beeld AP

Coca-Cola wil een drankje lanceren op basis van CBD, een stof die je ook in cannabis terugvindt. Gezondheidsrisico's zijn er niet, maar lust de consument wel zo'n edgy drankje van die 'brave' frisdrankgigant?

Coca-Cola heeft een nieuwe markt geroken. Het bedrijf denkt eraan een drankje op de markt te brengen op basis van cannabidiol, ook bekend als CBD. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. CBD is een natuurlijke stof uit de familie van cannabinoïden. Zoals de naam suggereert, zijn die terug te vinden in cannabis. CBD is op dat vlak een broertje van tetrahydrocannabinol (THC), de werkzame stof van cannabis die voor de bekende roes zorgt. THC en CBD zijn dus 'broertjes', maar hebben elk een totaal ander effect. De eerste stof werkt in op de hersenen, zorgt voor de roes en dus ook het verslavende effect. De tweede werkt vooral in op het immuunsysteem en heeft zelfs heilzame effecten.

Risico nihil

“CBD kan pijn verlichten en doet de spieren ontspannen. Het kan bijvoorbeeld helpen tegen spierspasmen. Ook kan het angst en stress wegnemen”, verduidelijkt professor Jan Tytgat, toxicoloog aan de KU Leuven. “Andere bronnen spreken ook van een positief effect bij mensen met epilepsie of de ziekte van Parkinson, maar daar is nog meer wetenschappelijke bewijslast voor nodig. Hoe dan ook: een drankje met CBD is een verdedigbaar idee. Als het niet in een overvloedige dosis wordt gebruikt, zijn er eigenlijk geen risico's aan verbonden."

Een nieuw drankje met CBD zou dus perfect in de markt kunnen worden gezet als een gezondheidsdrankje, zowat het tegengestelde van een energiedrank. Volgens experts zijn risico's zo goed als uitgesloten. Over mogelijke controverse kunnen we niet hetzelfde zeggen. Er wordt namelijk al eens gesteigerd als CBD ter sprake komt, net door die link met cannabis.

Dat werd duidelijk toen in juli Street Shop de deuren opende in Brussel. Die winkel focust volledig op producten op basis van CBD. "Volstrekt legaal", benadrukte uitbater Vincent Borrel meteen. Toch kwam er heel wat tegenkanting. En nog geen maand na de opening moest de winkel tijdelijk de deuren sluiten, nadat het Federaal Voedselagentschap (FAVV) de zaak controleerde. Er bestonden nog enkele onduidelijkheden en meningsverschillen over CBD.

Niet seuterig, wel clean

De kans bestaat dat het nieuwe drankje van Coca-Cola ook onder protest bedolven wordt. Tegelijk lijkt dat te botsen met het imago dat het beroemde merk normaal uitdraagt. Dat is eerder braaf – even abstractie makend van de impact die de berg aan plastic flesjes en suikers heeft. "Coca-Cola is niet seuterig, wel clean", bevestigt merkenexpert Peter Janssen van LivingBrand. "Dat zie je wel vaak bij marktleiders. Die mogen vooral niet te veel tegen schenen schoppen."

Durft de frisdrankgigant zijn imago op het spel te zetten voor zo'n nieuw gezondheidsdrankje? Of valt dat risico echt wel mee? "Ik geloof niet dat een mogelijk controversieel product onder de naam Coca-Cola in de rekken belandt", zegt Janssen. "Er komt vast een andere naam en een totaal andere verpakking. Ik geloof niet dat het bedrijf hier een risico mee neemt, integendeel. Met de nodige budgetten en een forse pr-strategie kan Coca-Cola het publiek zelfs overtuigen van de goeie kanten van zulke drankjes. Misschien gooit het de perceptie over CBD zelfs helemaal om."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden