Zondag 20/10/2019

Pas uit en nu al afgeprijsd: de nieuwe dEUS

Tien euro negentig. Zoveel bedroeg de kostprijs van Keep You Close, de gloednieuwe cd van dEUS, de voorbije week in bepaalde muziekketens. 'Doodsteek voor de business', voor de een, 'bewuste marketingzet', voor de ander. Of hoe de dalende platenverkoop tot steeds drastischere kunstgrepen noopt.

"Met Saturn Wilrijk, goeiemiddag. De prijs van het nieuwe album van dEUS? Sorry, daar mogen wij via de telefoon niet over communiceren. Maar ik kan alvast wel zeggen dat het zeer de moeite loont om hem nu te kopen." Nou en of. Slechts 10,90 euro, zoveel kostte Keep You Close de voorbije dagen in diverse Saturn en MediaMarkt-filialen. Amper één week ligt hij in de rekken, en nu al is hij versierd met dumpingprijzen. Vreemd. Ook bizar: de prijs van Vantage Point , de vorige plaat van Tom Barman en zijn band, bedraagt drie jaar na de release nog steeds 14,90 euro.

"Het betreft hier een uitzonderlijke reclameactie voor onze klanten", zegt MediaMarkt-woordvoerder Valère Somers. "Bij wijze van promotiestunt hebben wij de nieuwe van dEUS één week lang tegen 10,90 euro aangeboden. Het betrof wel geen nationale actie: enkel in bepaalde filialen gold die prijs. En het was ook een tijdelijke actie. Vanaf vandaag kost hij 11,50 euro."

Dat is nog steeds een prikje. Ter vergelijking: in Fnac gaat Keep You Close voor 11,90 euro over de toonbank, in Free Record Shop voor 14,90 euro. "Wij zullen nooit nieuwe albums van dat slag artiesten aan dergelijke dumpingprijzen verkopen", reageert Eric Lejeune, algemeen directeur van Free Record Shop. "Je moet toch nog je brood verdienen? Cd's tegen aankoopprijs verkopen en er nog geen eurocent aan verdienen, dat is een onhoudbaar verhaal. Het is de dood voor de business."

Zoals steeds echter is de prijsbepaling van Keep You Close het resultaat van vraag en aanbod. "Normaal gezien hanteren wij een ppb (de prijs waartegen een platenmaatschappij een cd aan de handelaar aanbiedt, LDW) van 12,80", verduidelijkt Patrick Guns, sales manager bij Universal Music Belgium, de platenfrima van dEUS in België. "Af en toe zondigen we daar eens tegen, zoals bij volledig nieuwe acts die we aantrekkelijk in de markt willen zetten. Dan bedraagt de ppb 10,80 euro. Na betaling van btw en aftrek van kortingen biedt de handelaar die cd dan doorgaans tussen 13,90 en 19,90 euro aan." In het geval van Keep You Close werd echter voor een zeer lage ppb geopteerd. Dat is uitzonderlijk, maar bewust. "De reden daarvoor was dat de groep in andere Europese landen bij een andere platenfirma zit", zegt Guns. "Wij hebben dus rekening gehouden met de in het buitenland gehanteerde prijzen. We hebben de ppb bewust zeer laag gezet. Zo wilden we voorkomen dat pakweg Free Record Shop cd's goedkoop aan de Spaanse platenfirma zou kunnen opkopen om die dan hier door te verkopen met grotere winst."

Een ander aspect in dit verhaal: de prijzen van een fysiek album dalen steeds verder. Maar vooral: ze leunen steeds dichter aan tegen die van iTunes. In digitale versie kost Keep You Close 8,99 euro. Making Mirrors, de pas uitgebrachte plaat van Gotye, kan in fysieke versie tegenwoordig al voor 9,90 euro aangeschaft worden. "Mensen gaan steeds meer downloaden, dus automatisch gaan onze albumprijzen daardoor ook naar beneden", zegt Somers daarover. "Maar onder de aankoopprijs zullen we natuurlijk niet gaan."

Malaise

Olivier Maeterlinck van Belgian Entertainment Association (BEA), de vertegenwoordiger van de Belgische film, games- en muziekindustrie, verduidelijkt. "Het is geen geheim dat er een algemene malaise heerst, dus past de sector zich aan", zegt hij. "Onder meer door de prijzen te verlagen. Het blijft aan de producent en uiteindelijk aan de winkel om de prijs vast te leggen, maar er is wel steeds meer diversificatie. Albums worden door steeds meer platforms aan de man gebracht, dus ook online en via streamingsites. Tegenwoordig zijn er ook meer manieren waarop muziek wordt aangeboden. Van bepaalde artiesten bestaan er tegenwoordig wel 250 verschillende formaten waarop de muziek wordt aangeboden. Van een eenvoudige cd in een plastiek hoesje tot volledige digipack met vinylversie of concertregistratie."

Spint daar vooral garen bij: de consument. Hoe hoger aanbod, hoe lager de prijzen. "Maar als de steeds lagere prijzen de consument ervan kan weerhouden om de muziek niet van een illegale bron te halen, wint ook de artiest hierbij", zegt Maeterlinck. "Voor de omzet van een platenmaatschappij blijft het fysieke aanbod nog steeds heel belangrijk. Steeds meer wordt die echter aangevuld door de digitale inkomsten. En op termijn zullen die de bovenhand halen."

Guns tempert. "Voor ons is de fysieke verkoop nog steeds heel belangrijk", klinkt het. "Wij bekijken fysiek en digitaal nog steeds als twee aparte zaken. Sommige mensen zijn nog gehecht aan het hoesje of aan de cd-speler in de wagen, andere zijn al volledig aangepast aan de iTunes-cultuur: het prijsverschil tussen online en fysiek is daarom niet doorslaggevend bij de aankoop."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234