Zaterdag 19/06/2021

Achtergrond

Pas op, uw bank ziet u

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Alle agentschappen van BNP Paribas Fortis moeten tegen april de transacties en profielen van 250.000 klanten screenen, zo meldde 'De Tijd'. Dat is niet zo uitzonderlijk, want wettelijk verplicht. Bij twijfel mogen klanten aan de deur gezet worden.

Wat gaat BNP Paribas Fortis de volgende maanden precies doen?

"We hebben er voor gekozen om onze interne controlemechanismen te versterken", legt woordvoerster Hilde Junius uit. "Die maatregelen kaderen in een aantal nationale en internationale verplichtingen, onder meer om efficiënter te kunnen strijden tegen de financiering van het terrorisme en tegen grootschalige witwaspraktijken. De screening van onze klantenportefeuilles maakt gewoon deel uit van het takenpakket van de lokale kantoren. Hen wordt gevraagd om tegen volgend jaar die klanten te screenen die volgens ons een hoger risicoprofiel vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld klanten waarmee we al een tijdje geen contact meer hebben."

Wat ongetwijfeld ook meespeelt in deze beslissing van BNP Paribas Fortis is de miljardenboete die de bank vorig jaar in de VS opliep, nadat ze dollartransacties had verricht met landen als Soedan of Iran. De bank betaalde toen 9 miljard dollar in ruil voor de stopzetting van gerechtelijke procedures door de Amerikaanse justitie.

Waarom moeten banken zogenaamde 'risicoklanten' screenen?

De Belgische toezichthouder op de banksector legt alle financiële instellingen een aantal verplichtingen op. Zo worden zij niet enkel geacht hun klanten te kennen, ze moeten er ook voor zorgen dat de gegevens van die klanten volledig up-to-date zijn en blijven. Daarnaast moet elke financiële instelling haar klanten ook screenen op potentiële risico's, ze moeten dus een soort van profiel opmaken. Mogelijke risico's zijn dan bijvoorbeeld klanten die transacties doen met landen die op een zwarte lijst staan, klanten die werkzaam zijn in sectoren waarin nogal wat zwart geld omgaat of grootschalige witwasoperaties.

"Eigenlijk is dit een oefening die de banken in ons land permanent moeten doen", vertelt Viviane Huybrecht, communicatiedirecteur bij KBC. "Als we er niet in slagen om voldoende informatie te verzamelen over een klant, of wanneer iemand echt weigert mee te werken om de nodige informatie te verschaffen of zijn gegevens up-to-date te houden, hebben wij als bank het recht om de samenwerking stop te zetten."

Wat zijn dan de exacte criteria om bepaalde klanten een risicoprofiel mee te geven?

"Ruw gesteld probeert de huidige wetgeving vooral te anticiperen op mogelijke fraudegevoelige activiteiten en op transacties met landen die op internationale zwarte lijsten staan", legt woordvoerster Isabelle Marchand van sectorfederatie Febelfin uit. "Met risicogevoelig bedoelt men dan bijvoorbeeld activiteiten in sectoren waarin heel veel cash omgaat, of klanten die op regelmatige basis grote sommen geld vanuit het buitenland ontvangen. Als de bank op basis van die gegevens een bepaalde inschatting maakt, is het uiteraard de bedoeling dat ze ook contact opneemt met de klant, om na te gaan in hoeverre die inschatting ook klopt."

In theorie kunnen de banken echter wel om het even welke klant tegen het licht houden.

Wat gebeurt er met klanten die weigeren hun gegevens door te geven?

"Klanten die hun gegevens niet up-to-date houden, ontvangen uiteraard eerst enkele herinneringen", klinkt het bij KBC. "Geven ze daar nog geen gevolg aan, dan moeten wij hun rekeningen afsluiten en maken we de saldo's over naar bijvoorbeeld een rekening bij een andere bank." "Banken moeten daarbij uiteraard de regels en afspraken respecteren die opgenomen zijn in de contracten met hun klanten", verzekert Febelfin.

Hoe ver kunnen banken gaan in die screening van hun klanten? En wat met onze privacy?

"Banken zijn wettelijk verplicht om die screening te doen", stelt Isabelle Marchand van Febelfin. "Ze mogen hun klanten dan ook bepaalde vragen stellen, zolang dit gebeurt binnen het kader van de bestaande privacywetgeving in ons land. Doorgaans vindt die screening dus ook gewoon plaats in een soort van gezonde wisselwerking tussen klant en bank."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234