Zaterdag 03/12/2022

Parlement eindelijk bereid om 'politieke derden' af te schaffen

Brussel

Eigen berichtgeving

Kristof Demasure

Gedelegeerd bestuurder Bert De Graeve lichtte gisteren in de mediacommissie van het Vlaams Parlement de resultaten van de VRT voor 1999 toe en gaf daarbij toe dat de openbare omroep vorig jaar slechts 70 in plaats van de vereiste 76 procent van de Vlaamse kinderen tussen 4 en 12 jaar per week bereikte. Onder meer door meer gezinsprogramma's op TV1 te programmeren, zou dat volgend jaar wél moeten lukken. In tegenstelling tot 241 uren eigen fictie in 1998, bracht de VRT vorig jaar er overigens slechts 189 uren. Maar dat is volgens De Graeve dan weer te wijten aan het vervallen van bijkomende middelen.

Mediaminister Dirk Van Mechelen kondigde aan dat hij per 1 januari de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT wil laten lopen. Volgende maand wordt definitief onderhandeld over de meetbare kwaliteitscriteria die de openbare omroep de komende vijf jaar zal moeten toepassen. Komende week ontvangt Van Mechelen overigens de definitieve resultaten van een onderzoek over de gevolgen van het verminderen van de reclame op de VRT-radio. Uit de eerste resultaten blijkt alvast dat minder VRT-radioreclame niet betekent dat die budgetten naar de televisiereclame stromen. Voor de tv-sponsoring op de openbare omroep heeft Van Mechelen met VRT-baas De Graeve reeds afgesproken om vanaf september volgend jaar tot een volledig nieuwe toekenningsprocedure te komen. De meerderheid van de mediacommissie gaat akkoord om de politieke uitzendingen door derden af te schaffen en de openbare omroep wil die vervangen door een nieuw politiek informatiemagazine op Canvas. De VRT stelt daarbij voor elke weekdagavond een bijkomend 45 minuten durend duidingsmagazine te maken dat elke dag een ander thema krijgt. Naast het wekelijkse parlementaire magazine zou dat 39 weken per jaar tevens een nieuw wekelijks cultuurprogramma, een economisch magazine, een cultuur- en filmprogramma, een sportmagazine en een life-styleprogramma moeten worden dat de volgende dag voor of na het TV1-middagnieuws herhaald wordt.

Bij de toelichting van zijn beleidsprioriteiten kondigde Van Mechelen aan dat voor de twee geplande commerciële nationale radiozenders geen 67, maar 64 FM-frequenties in twee pakketten verdeeld zullen worden. Doordat enkele nieuwe frequenties daarin opgenomen werden, is het volgens Van Mechelen enkel nog wachten op de Franstalige Gemeenschap vooraleer bij het Commissariaat voor de Media kandidaturen voor de twee nationale licenties ingediend kunnen worden.

Met de regionale tv-omroepen wil Van Mechelen een protocol afsluiten over de jaarlijkse overheidscampagnes zodat de stations meer budgettaire rechtszekerheid zouden krijgen. Nog dit jaar zou de Vlaamse regering twee campagnes van telkens 20 miljoen frank op de regionale zenders willen brengen en daarnaast staan nog campagnes van in totaal minstens 10 miljoen frank in de steigers. Tegen Pasen moet deze vaste afname in een convenant vervat zijn en tegen die tijd zal tevens onderzocht zijn of de zenders ook in aanpalende zones zouden kunnen uitzenden. Nog dit jaar wil Van Mechelen ten slotte de regelgeving aanpassen om tv-zenders te kunnen erkennen die enkel telewinkelen uitzenden.

Mediaminister Dirk Van Mechelen onderzoekt tevens of een groot deel van de TV1- en Canvasprogramma's via een Belgacomsatelliet in heel Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten doorgestraald kunnen worden. Volgend jaar investeert de Vlaamse gemeenschap 50 miljoen frank in BVN-TV ('Het Beste van Vlaanderen en Nederland-TV'), het reeds enkele jaren lopende samenwerkingsverband tussen de NOS, de Nederlandse wereldomroep en de VRT. Vlaanderen verzorgt daar een vijfde van de uitzendingen. Maar Van Mechelen wil weten of een volledig eigen Vlaamse satelliet geen interessant alternatief zou zijn om bijvoorbeeld overwinterende bejaarden in het buitenland een groter Vlaams televisieaanbod te garanderen dat gratis uit de lucht geplukt kan worden.

Minister Van Mechelen onderzoekt mogelijkheden VRT-satellietzender

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234