Donderdag 21/10/2021

NieuwsFrankrijk

Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur

Verkeer bij de Arc de Triomphe in Parijs. Beeld EPA
Verkeer bij de Arc de Triomphe in Parijs.Beeld EPA

Parijs verlaagt de maximumsnelheid in de stad naar 30 kilometer per uur. Het is een verkiezingsbelofte van burgemeester Anne Hidalgo aan haar groene coalitiegenoten. De oppositie vreest dat auto’s straks als ‘lijkwagens’ door de stad kruipen.

Parijs is niet de eerste grote stad die naar de drastische maatregel grijpt. In Brussel geldt, met uitzondering van de grote verkeersassen, sinds 1 januari 2021 een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Amsterdam is van plan in 2023 een zone 30 in te voeren.

Parijs schakelt nu in hoog tempo over naar de nieuwe maximumsnelheid. Al vanaf eind augustus geldt vrijwel overal in de stad de snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. Alleen de Champs Élysées en een handvol andere grote straten blijven voorlopig uitgezonderd van de regel, daar blijft 50 kilometer per uur de norm.

Het plan is een nieuwe stap in de missie om de auto steeds minder ruimte te geven in Parijs, zo verklaarde de wethouder van vervoer David Belliard bij de aankondiging van de snelheidslimiet. De stad moet daarmee veiliger worden voor fietsers, voetgangers en kwetsbare mensen zoals kinderen en ouderen. Bovendien zou het de geluidshinder terugdringen.

‘Een droom’

“Tussen zes uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds 30 kilometer per uur rijden is een droom”, reageerde gemeenteraadslid Aurélien Véron (Les Républicains) cynisch in Le Figaro. Volgens de Franse krant ligt de werkelijke gemiddelde snelheid nu al rond de 16 kilometer per uur, door de talloze opstoppingen in de stad. Desondanks beklaagde het raadslid zich over de maatregel die volgens hem van de auto ‘een lijkwagen’ maakt.

Maar voor de Groenen is de nieuwe snelheidslimiet een overwinning. Het was een belofte van burgemeester Anne Hidalgo (Parti Socialiste) aan coalitiepartner Europe Ecologie-Les Verts (EELV), die haar steunde als kandidaat tijdens de gemeenteraadsverkiezingen vorig jaar. Hidalgo is groener dan de Groenen zelf, klonk het destijds bij links, dankzij haar ambitieuze vergroeningsmissie voor de stad.

Mede geholpen door de coronacrisis wist Hidalgo de stad de afgelopen jaren (tijdelijk) autoluw te maken. Langs de Seine kwam meer ruimte voor voetgangers, en er werden tientallen kilometers extra fietspaden aangelegd. De Champs Élysées zou op termijn moeten transformeren tot een groen stadspark.

De jongste maatregel in het uitbannen van de auto in de stad leidde tot woede van de organisatie Rouler libre (‘Vrij rijden’), opgericht in 2016 tegen het beleid van Hidalgo. “Met deze maatregel pakt de burgemeester van Parijs opnieuw de automobilist. Dit is genoeg!”, verklaarde voorzitter François Vallin. Zodra de maatregel is gepubliceerd, zal hij die voor de rechter aanvallen, beloofde Vallin.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234