Dinsdag 21/01/2020

'Parijs-Roubaix kunnen wij alleen maar verliezen'

Manager Patrick Lefevere en Mapei-Quick willen frustraties wegfietsen in de Hel van het Noorden

Wie Parijs-Roubaix zegt, zegt Mapei-Quick-Step. Ploegmanager Patrick Lefevere heeft met Andrea Tafi, Johan Museeuw, Stefano Zanini, Wilfried Peeters en Tom Steels nogal wat kasseienvreters in huis. In de vijf laatste edities ging de zege vier keer naar een renner van Lefevere. In 1996 en vorig jaar werd het podium zelfs volledig bevolkt door Mapei-renners. 'Parijs-Roubaix is onze wedstrijd. We kunnen ze dus alleen maar verliezen.'

Gent

Eigen berichtgeving

Tony Landuyt

Het seizoen is nog maar twee maanden oud en Mapei-Quick-Step heeft al vijfentwintig overwinningen op zijn actief. Mooi, maar toch ontbreekt nog altijd de kers op de taart. De grootste en sterkste wielerploeg van de wereld zit nog steeds achter de zege in een topklassieker aan. Het sterke Mapei-Quick-Step-team vertoont barsten. Links en rechts is al sprake van een malaise in de ploeg. Tussen de Italianen en de Belgen zouden meningsverschillen zijn ontstaan. De samenhorigheid was altijd het sterkste wapen van de ploeg, maar in de jongste wedstrijden was er niet veel van te merken.

"Wat er scheelt? Niks", weerlegt Patrick Lefevere de bewering als zou er onenigheid zijn in de ploeg. "Ik garandeer je, de sfeer in de ploeg is nog altijd prima. Alleen bleven de jongste dagen de resultaten beneden de verwachtingen. Maar daar zijn verklaringen voor. We hebben ons miskeken op Bartoli. Hij was kopman in Milaan-Sanremo en in de Ronde van Vlaanderen samen met Museeuw. In Milaan-Sanremo voerde hij in de finale een mooi nummer op, maar ondertussen werd in de Vlaamse wedstrijden op een ander parcours en waar meer weerbaarheid nodig is, duidelijk dat hij nog niet honderd procent in orde is. Ik weet wat Museeuw heeft doorgemaakt, hoe hard hij moest werken en hoe lang het geduurd heeft om op zijn huidig niveau te geraken. Juist, Bartoli won al vroeg in het seizoen. Dat gaf vertrouwen. Maar tussen een ritje in de Ruta del Sol of een topklassieker ligt een wereld van verschil. Bartoli heeft de zaken onderschat. Ik had altijd mijn twijfels. Hij beseft nu ook dat zijn been nog te zwak is. Bartoli heeft alle verdere klassiekers afgeblazen en gaat nu werken voor de Tour.

"Bovendien reden we de voorbije wedstrijden nooit met de ploeg die ik in mijn hoofd had. Nardello, Museeuw, Bartoli en Zanini zijn de vorige weken getroffen door een griep of een virus. Daardoor moest ik regelmatig sleutelen aan de ploeg. Als ik me zo hoor, voel ik me net een voetbaltrainer die aan het janken is, en dat is tegen mijn natuur."

Is er toch geen paniek aan boord?

"Ik heb nog nooit mijn slaap gelaten. Zeker voor de koers niet. Zondag heb ik voor het eerst Sergeant nerveus gezien, na al de tegenslagen die we kenden. Twee monumenten zijn voorbij. Zondag komt de derde, maar de balans wordt pas opgemaakt na de Amstel Gold Race. Zelfs als we dan nog niks gewonnen, zal de wereld niet blijven stilstaan."

Hoe pijnlijk is het dat Farm Frites jullie rol overneemt?

"Het steekt toch wanneer je niet kunt doen wat je wilt doen. Meer en meer stel ik vast dat de concurrentie ons imiteert. Onze manier van koersen wordt overgenomen. Wie zovele jaren aan de top staat, kan niet makkelijk iets origineels vinden. Maar het is ook niet zo evident om te doen wat wij al jaren deden. Cofidis reed zich stuk in de Omloop Het Volk, Farm Frites in de Ronde van Vlaanderen."

Ook Tom Steels was totnogtoe maar bleekjes. Woensdag in Gent-Wevelgem gelost op de Kemmelberg door gebrek aan adem. Toch houd je hem in de ploeg voor Parijs-Roubaix?

"Hij verdient dat. Tom reed al twee keer een schitterende Parijs-Roubaix. In slechte weersomstandigheden won hij verleden week in De Panne de zwaarste rit. Woensdag voelde hij zich niet lekker, maar in de Hel verwacht ik wel een en ander van hem. Een gekwetst dier is altijd gevaarlijk. Ik reken op zijn eergevoel."

Tafi, Museeuw, Steels, Peeters: stuk voor stuk renners die al bewezen hebben dat ze hard kunnen uithalen in Parijs-Roubaix. Heeft Mapei niet te veel kopmannen voor die wedstrijd?

"Alleen Tafi en Museeuw zijn de kopmannen. De rest is verplicht een wiel af te geven. Ook Steels en Peeters. Willen ze dat voorkomen, dan moeten ze er maar voor zorgen dat ze voorin zitten."

Na een derde en tweede plaats moet Peeters toch dromen? "Dat mag hij, maar Fitte is in de ploeg als meesterknecht van Museeuw. Hij moet werken en er niet op rekenen om op het podium te komen. Ik had het er moeilijk mee dat Fitte vorig jaar zijn lip liet hangen op het podium. Dankzij mij werd hij tweede. Ik liethem laten wegrijden."

Museeuw blijft de spilfiguur van de ploeg. Maar heeft hij nog 270 kilometer in de benen?

"Daar twijfel ik niet aan. Zondag zal hij dat bewijzen."

Museeuw gaf al te verstaan dat hij volgend jaar wel eens voor een andere ploeg zou kunnen rijden?

"Johan is einde contract, zoals er nog achttien anderen einde verbintenis zijn. Ik kan best begrijpen dat hij bij veel ploegen op het verlanglijstje staat. Als 34-jarige kan hij zijn waarde nog opkrikken. Bij Johan gaat het trouwens verder dan de waarde als renner. Hij heeft uitstraling. Maar voor 1mei denk ik er niet aan met iemand aan tafel te gaan zitten voor een contractbespreking. Laten we ons eerst verder op het klassieke voorjaar concentreren. En in eerste instantie nu op Parijs-Roubaix. Dat is onze wedstrijd. Daar zijn we het best voor gewapend. We kunnen eigenlijk alleen maar verliezen."

Klopt het dat 'patron' Squinzi en Lefevere niet zo goed meer met elkaar overweg kunnen?

"Onze relatie is nog altijd heel goed, maar ik zie hem niet zoveel. Als leider van een bedrijf met 1.900 werknemers heeft die man andere zorgen dan alleen de wielerploeg. Maar goed, als ze vinden dat ik mijn werk niet goed doe, dan moeten ze maar iemand anders nemen."

Gaan we Lefevere niet lang meer in het peloton zien?

"Ik sta onder enorme tijdsdruk. Een etmaal is 24 uur, maar dat is voor mij duidelijk te weinig. Ik heb nog energie genoeg, maar ik wil geen half werk doen. Ik ben zesenveertig en ondervind dat ik steeds meer geleefd wordt. Het wordt stilaan tijd om te gaan herbronnen. Eigenlijk zou ik het liefst van al met alleen een heenticket in een vliegtuig stappen, naar een exotische bestemming vliegen en daar in alle rust mijn verdere toekomst overpeinzen."

Patrick Lefevere: 'Meer en meer stel ik vast dat de concurrentie ons imiteert'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234