Vrijdag 24/09/2021

'Parijs-Dakar is en blijft gevaarlijk'

19 januari 2000 zal een zwarte dag blijven in de loopbaan van Grégoire de Mevius. Tijdens de dertiende etappe van Parijs-Dakar krijgt hij een ongeluk en breekt twee ruggenwervels. Een jaar later staat de Namenaar echter opnieuw aan de start van de wedstrijd met als ambitie een plaats in de topvijf.

Rhisnes

Eigen berichtgeving

Freddy Carremans

Met zichtbaar plezier zijn Grégoire de Mevius en zijn zoontje de hele voormiddag in de weer met de quad. De gasten worden doorheen het landgoed van de Namenaar geleid. Maar het is De Mevius niet om een toeristisch uitje in Wallonië te doen, maar om de presentatie van een heuse Afrikareis. Ondanks zijn zwaar ongeval van vorig jaar neemt de rallyrijder op nieuwjaar de start van zijn derde Parijs-Dakar.

"We hadden door de terroristische dreiging al vijf dagen niet gereden. We gingen er dus snel tegenaan. Bovendien moesten we met zes tegelijk starten, hierdoor gingen we tegen elkaar rijden, zoals beginnelingen, veel te agressief." De Mevius schetst de omstandigheden van de etappe naar het Libische Al Khofra van 19 januari dit jaar, waar hij en drie andere wagens te snel over een duintop reden en over kop gingen. Het leverde hem twee gebroken ruggenwervels en zes maanden 'herstelverlof' op. Het was al augustus toen hij zijn wederoptreden maakte in de 24 Uren van Francorchamps.

De Mevius heeft de autosport dus niet vaarwel gezegd. Ook de Dakar-rally mag hem opnieuw op de deelnemerslijst schrijven. "Bijna iedereen die bij het ongeluk betrokken was, vertrekt opnieuw", vertelt de rijder. "Als ik moet stoppen, doe ik het. Maar ik moet niet stoppen." Toch zijn er voorwaarden aan zijn deelname. Zo weigert De Mevius nog samen met andere deelnemers te vertrekken. "Dit is te agressief." Hij kaartte het probleem aan bij organisator Hubert Auriol. Deze kon hem echter niet verzekeren of iedereen apart zal vertrekken. "Volgens Auriol zal het van de timing afhangen. Je wint veel tijd door auto's samen te laten vertrekken." Zelfs wanneer De Mevius' verzoek wordt ingewilligd, is de rallyraid niet zonder risico zegt de rijder. "Parijs-Dakar is gevaarlijk. Omdat bij een ongeluk de hulp nooit zo snel ter plaatse zal zijn als bij een gewone rally. De hulp is er ook niet zo goed als bij een rally." Ziekenhuizen liggen soms op verre afstand en zijn minder uitgerust.

Maar het ongeval zette de rijder er ook toe aan zelf iets te doen aan zijn veiligheid. Hij zorgde voor een nieuw concept voor zijn kuipzetel. "In een rally heb je veel te maken met laterale krachten, maar in een rallyraid is dat veel minder het geval. Daar heb je meer verticale schokken. Daarom is er op het horizontale vlak extra schuim aangebracht om de schok te breken. Dit is niet echt makkelijk, want als er te veel schuim is, ga je niet meer stevig gegord zitten", vertelt De Mevius. Volledig op punt staat de zetel nog niet. "Maar het is al een stap voorwaarts."

Volledig geheeld is de blessure van De Mevius niet. Maar ook mentaal heeft het ongeluk zijn nawerkingen. "Ik voel het nog steeds in mijn rug, de ene dag al wat meer dan de andere. Maar het gebeuren speelt in mijn hoofd. Op bepaalde plaatsen word je voorzichtiger. De eerste maal dat ik terug over een duin moest, reed ik heel zachtjes." Dat was in de Rally van Egypte, die hij in oktober trouwens won. Het is enigszins een graadmeter hoewel er toch veel verschillen zijn. "De ritten zijn er korter en er is veel minder concurrentie", vertelt de rijder.

Parijs-Dakar is echter andere kost. "Maar ik heb het graag hard. Als er geen moeilijkheden zijn onderweg, heb je veel minder te vertellen", zegt De Mevius. Daarom is de Nissan-rijder tevredener met het parcours van deze editie dan de raid van Dakar naar Caïro van vorig jaar. "Het was te gemakkelijk. Het leek me dat ze wilden dat zoveel mogelijk deelnemers de piramides te zien zouden krijgen. Dit jaar is het anders."

De Mevius beweert steeds dat een pronostiek opstellen voor de Dakar-rally moeilijk is. "Ik hoop op een plaats bij de topvijf." De Buggy's van Schlesser ziet De Mevius weer als outstanding, maar hij meent dat zijn Nissan de strijd met de Mitsubishi's moet aankunnen. "Er zijn meer dagen in het zand waar de Nissan Terrano zijn kwaliteiten kan tonen. In Mauretanië zal er over winst of verlies beslist worden." Of die winst er voor hem inzit, houdt De Mevius af. "Hoofdzaak is de wedstrijd uit te rijden."

Autosport

'Als er geen moeilijkheden zijn, heb je veel minder te vertellen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234