Zondag 25/10/2020

Parels van portretten over zwijnen

Roland verkleed als mayonaisepot, Will Tura openhartig over de dood van zijn broer. Al vier jaar staat Belpop garant voor parels van muziekportretten. dEUS schiet vanavond een nieuwe reeks op gang. De laatste in de huidige vorm ook. 'Maar Belpop heeft binnen Canvas een muziekslot gecreëerd, en dat willen we bestendigen', zegt producer Griet Boulat.

Nieuw najaarsseizoen, nieuwe Belpop. Vanaf vanavond laat Canvas opnieuw een zesdelige reeks muziekdocumentaires op het scherm los. De vierde intussen. Centraal: zes iconen uit de Belgische popgeschiedenis. Meest in het oog springende namen: dEUS, Rocco Granata en Stijn Meuris. Prijken verder op de lijst: Luc Van Acker - Revolting Cock en auteur van het immer majestueuze 'Zanna' - de Clement Peerens Explosition en Wallace Collection, eind jaren 60 verantwoordelijk voor wereldhit 'Daydream'.

In aflevering één richt Belpop alvast de camera op dEUS. Eindelijk. dEUS anno Worst Case Scenario bovendien. Grillig, ambitieus en twistend. "Eindelijk dEUS", zucht Griet Boulat, als producer mee aan de wieg van Belpop vier jaar geleden. "We hadden ze reeds voor de eerste reeks gepolst, maar toen bleek de tijd nog niet rijp. Manu Riche was toen net Tempo of a Restless Soul aan het draaien en Tom Barman had geen zin in een zoveelste vivisectie van dEUS." Tijden veranderen, meningen ook. "We zijn dan ook heel opgelucht", zegt Boulat. "dEUS mocht niet ontbreken in ons lijstje en Sarah (De Bisschop, regisseur van de documentaire, LDW) is er zeer mooi in geslaagd een toegevoegde waarde te creëren, met heel wat kleine verhaaltjes en grappige anekdotes." Zo werd onder meer een fragment van een vijftienjarige, onwennige Barman opgediept.

Zeg Belpop en denk parels. Portretten die de notenbalk ver overstijgen, emotie boven encyclopedie. Met telkens een brede waaier aan opgevoerde artiesten. Jong naast oud, succes naast cult. Vlaams, Waals, Brussels. "Van bij het begin was het de bedoeling om uit erg verschillende genres en tijdssegmenten te putten", zegt Boulat. "Zo krijgen we een grotere variatie aan verhalen en spreken we ook kijkers aan uit verschillende leeftijdscategorieën. We hebben een erg trouw en verrassend jong publiek. Leuk om te merken dat jonge mensen bijvoorbeeld ontdekken dat 'Daydream' wel degelijk een Belgisch nummer is."

Anekdotiek

Grote kracht van Belpop: de anekdotiek. "Bij Belpop overstijgen de verhalen de genres", zegt Boulat. "De facts en figures zijn slechts het kader waaraan we de kleine, grappige verhaaltjes ophangen. Zoals Roland die vertelt over zijn job als promojongen voor Devos-Lemmens. Verkleed als mayonaisepot moest hij aan de ingang van de warenhuizen gaan staan, maar licht onder invloed viel hij omver en rolde hij over de hele parking. Maar ook de emotionele, openhartige getuigenissen blijven hangen, zoals Will Tura over zijn broer."

Rijk gedocumenteerd is Belpop ook steevast. Naast de artiesten zelf komen telkens immers ook familie, vrienden, platenbazen of producers aan het woord. Verfijnde getuigenissen, gretig geïllustreerd met archiefbeelden. Boulat: "Gemiddeld werken we vier maanden aan één documentaire. Aanvankelijk met veel freelancers, sindsdien voornamelijk met interne, vaste medewerkers. Spijtig genoeg kunnen we door de besparingen intussen geen beroep meer doen op enkele zeer ervaren mensen die mee aan de wieg van Belpop stonden. Maar al bij al ben ik nog steeds omringd door een geweldig team, van een zestal mensen per documentaire. Zeer leuk is ook dat je op den duur veel dezelfde mensen tegenkomt. De Belgische muziekwereld is nu eenmaal niet zo groot. Na vier jaar Belpop is mijn liefde voor muziek op die manier veel intenser geworden."

Van Arno over Zap Mama tot Front 242 en van Raymond over The Kids tot Lou Depryck: de Belpop-lijst is lang. En eindig, zo blijkt. "De vierde reeks is tevens de laatste in het huidige format", zegt Boulat. "Het wordt steeds moeilijker. Ofwel zijn de groepen te jong, ofwel hebben ze te kortstondig bestaan. Daarom zal de nieuwe reeks, die in het najaar van 2012 uitgezonden zal worden, ook overleden artiesten behandelen. Over Marc Moulin bijvoorbeeld zou ik erg graag een Belpop maken."

Geen slotakkoord

Een slotakkoord kondigt zich dus niet meteen aan. "Binnen de VRT bestaan er bovendien nog een aantal embryonale plannen over nieuwe muziekformats", zegt Boulat. "Voor Jan Stevens netmanager werd, werd lange tijd voor de aankoop van buitenlandse producties gekozen. Belpop heeft binnen Canvas een muziekslot gecreëerd, en dat willen we bestendigen. Het is geen kijkcijferkanon, maar het krijgt steeds een hoge waardering. Ook binnen de muziekwereld, wat het mooiste bewijs is dat dit programma er moest komen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234