Zondag 29/11/2020

oscars

‘Parasite’-regisseur Bong Joon Ho: ‘De Oscar-campagne is een krankzinnige paardenrace’

Director Bong Joon-ho met een prijs die hij op de BAFTA's kreeg in Londen, vorige week.Beeld Joel C Ryan/Invision/AP

Het Zuid-Koreaanse ‘Parasite’ werd dé verrassing van de jongste Oscars. Het meesterwerk gaf er andere favorieten zoals ‘1917' het nakijken. We spraken regisseur Bong Joon Ho eerder dit jaar, nog voor zijn triomf: ‘De Oscarcampagne is moordend geweest.’

Rotterdam: het is niet meteen de plek waar je, een dikke week voor de Oscar-uitreiking, zou verwachten om een van de topfavorieten voor de Academy Awards tegen het lijf te lopen. Toch is het precies daar, op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam, dat we een afspraak hebben met Bong Joon Ho, de regisseur van Parasite – goed voor zes Oscarnominaties.

De Koreaan reist aan een ijltempo de wereld rond om de film te promoten en zijn Oscarkansen te vergroten. “Campaigning”, heet dat. Vlak voor onze ontmoeting vloog Bong in vanuit Los Angeles, daags nadien vertrekt hij richting New York. Om weer naar Londen te vliegen, en weer terug naar L.A. Dat de regisseur een tussenstop in Rotterdam inlast, heeft met dankbaarheid te maken: in 2001 programmeerde het festival zijn debuutfilm Barking Dogs Never Bite.

Bijna twee decennia en zes langspelers later is Bong van belofte naar wereldster gegaan. Met Snowpiercer en Okja maakte hij al twee grootschalige Engelstalige films, met Hollywoodsterren als Chris Evans, Tilda Swinton en Jake Gyllenhaal op de affiche. Maar Parasite betekent een nieuwe stap in zijn al indrukwekkende parcours. De spannende zwarte komedie over een arm gezin dat steeds dieper in het leven van een rijke familie infiltreert, werd een ongeziene hit.

Een scène uit 'Parasite'.Beeld EPA

Geschiedenis

Het begon in mei vorig jaar: Parasite zorgde voor een enorme buzz op het Filmfestival van Cannes en won de Gouden Palm. Daarna begon de film aan zijn wereldwijde triomftocht: alles samen bracht hij bijna 150 miljoen euro op. Daarmee is Parasite wellicht de meest succesvolle Koreaanse film ooit. En nog meer geschiedenis: nooit eerder sleepte een Koreaanse film erin een Oscar-nominatie in de wacht. Bong bracht daar op spectaculaire wijze verandering in: Parasite werd genomineerd in zes categorieën, waaronder Beste Internationale Film, Beste Regie en zelfs Beste Film.

Het is de eerste keer dat Bong een Oscar-campagne moet voeren. Dat viel niet mee, zucht de regisseur. “Die hele campagne is als een krankzinnige paardenrace. We blijven rennen, het is moordend. Ik heb er wel nieuwe vrienden aan overgehouden: Martin Scorsese (regisseur van ‘The Irishman’, LT), Noah Baumbach (‘Marriage Story’, LT), Todd Phillips (‘Joker’, LT)... We komen mekaar voortdurend tegen op allerlei evenementen, recepties en ceremonies. En elke keer zien we er een beetje uitgeputter uit.” (lacht)

Er wordt dit jaar harder dan anders campagne gevoerd, zegt Bong: “Tilda Swinton zei me dat het vroeger niet zo erg was – en zij kan vergelijken. Ze won in 2008 een Oscar voor haar rol in Michael Clayton. De strijd wordt volgens haar elk jaar intenser. Studio’s smijten er steeds meer geld tegenaan. De schuld van Netflix, dat vorig jaar naar verluidt een enorm budget op tafel legde voor de Oscar-campagne van Roma. Dat leidde dit jaar tot een opbod. Daar zit ik nu middenin. Maar het is bijna voorbij!” (lacht)

Gsm verboden

Ondanks een slaaptekort ziet Bong er fris uit. Hij is goed bij stem, glimlacht voortdurend en lijkt hypergefocust. Terwijl hij praat, zet hij zijn ideeën kracht bij met zijn pen. Op een papiertje zit hij pijlen, lijnen en rasters te trekken. Zo doet hij het op de set ook, zegt hij. “Toen ik klein was, wilde ik striptekenaar worden. Ik heb veel graphic novels gemaakt, maar die toon ik aan niemand. Ze zijn kinderlijk en slecht. (lacht) Maar tekenen is voor mij nog altijd de beste manier om te communiceren. Als ik een film maak, teken ik die helemaal in storyboards uit.”

Het is, welja, tekenend voor Bongs aanpak: hij is een filmmaker die controle wil over elk detail. “Als ik een film maak, wil ik dat de kijker op geen enkel moment zijn gsm bovenhaalt. Dat haat ik. Ik wil het publiek voortdurend controleren, hun aandacht moet volledig bij de film liggen. Zoals deed Hitchcock het ook.”

Is het die extreme precisie die Parasite wereldwijd zo populair maakt? Het ingenieuze scenario lijkt met een pincet geconstrueerd, de stijlvolle beelden met de fijnste borstel geschilderd. “Bij mijn vorige films Snowpiercer en Okja kon ik met een heel groot budget werken. Met Parasite keerde ik terug naar de schaal van mijn vroegere films, zoals Mother. Daar voel ik me veel beter bij: dan is het alsof ik met een microscoop kan filmen. Meer in de diepte, gefocuster op de kleine details en nuances.”

Wreed en triestig

Een andere verklaring voor het opmerkelijke Oscar-verhaal van Parasite is de universele, actuele dimensie van het scenario. De klassenstrijd die Bong in de Koreaanse samenleving blootlegt, woedt over de hele wereld, beseft hij: “Kijk naar Joker: die gaat ook over de onderklasse. Filmmakers weerspiegelen nu eenmaal het tijdperk waarin ze leven. En sowieso is de grens tussen het lokale en het universele steeds vager geworden. Het dagelijkse leven ziet er over de hele wereld steeds meer hetzelfde uit.”

Toch was de reactie op Parasite in Zuid-Korea anders. “Parasite was in Korea een enorm succes aan de kassa”, vertelt Bong, “maar ook best controversieel. Sommigen haatten de film echt, omdat hij zo’n oncomfortabel en donker beeld van onze samenleving ophangt.” Dat laatste ontkent Bong niet: “Parasite is een heel entertainende, verrassende film, maar optimistisch is hij inderdaad niet.” 

Zou Bong zondagnacht tijdens de Oscarceremonie kans maken op een happy end? Parasite die verkozen wordt tot Beste Film: het zou de stunt van het decennium zijn, maar het lijkt niet helemaal onmogelijk. Experts zien Parasite als de enige film die eventueel nog het feestje van grote favoriet 1917 zou kunnen verpesten. De kans is klein, maar ze bestaat. Al denkt Bong daar anders over: “1917 gaat winnen”, lacht hij vastbesloten.

Ook over zijn kansen in de andere categorieën blijft de regisseur voorzichtig: “De Academy bestaat uit meer dan 8.000 stemgerechtigden. Het is allemaal heel onvoorspelbaar.” Maar diep vanbinnen weet Bong vast wel dat hij al minstens één overwinningsspeech moet voorbereiden, want in de categorie Beste Internationale Film is Parasite de gedoodverfde winnaar. En wij zouden ook niet verbaasd zijn als de film de Oscar voor het Beste Originele Scenario wint.

HBO-serie

Over dat script is men in Amerika namelijk zichtbaar enthousiast: betaalzender HBO vroeg Bong om een extra lange remake van Parasite te maken, in de vorm van een miniserie voor tv. “Het wordt een uitgebreide versie van de film,” zegt Bong, “op basis van ideeën die ik tijdens het schrijven al had genoteerd, maar waar ik uiteindelijk geen plaats voor had. Die ideeën heb ik doorgegeven aan Adam McKay, de regisseur van Vice: hij gaat het scenario verder uitwerken. Ik ga de reeks niet regisseren, maar blijf wel betrokken als producer.”

Voor de rest heeft Bong geen Hollywood-plannen, beweert hij. “Mijn Hollywood-agent weet heel goed dat ik alleen mijn eigen scripts verfilm. Dus er zijn geen aanbiedingen. Weet je, wat er nu allemaal gebeurt met Parasite, is heel spannend, maar ik blijf gewoon verder doen zoals ik bezig was. Ik ben 50 jaar en ik heb zeven films geregisseerd. Ik werk gewoon verder.”

De Oscars worden uitgereikt in de nacht van zondag 9 op maandag 10 februari. De ceremonie is live te volgen op Play More en Zes.

Oscar-favoriet Joaquin Phoenix maakt klimaatfilm

Joaquin Phoenix, de topfavoriet om zondag de Oscar voor Beste Acteur te winnen, heeft de handen in elkaar geslagen met klimaatorganisaties Amazon Watch en Extinction Rebellion. Met de twee minuten durende kortfilm Guardians of Life, waarin naast Phoenix ook Matthew Modine, Oona Chaplin en The Strokes-gitarist Albert Hammond, Jr. meespelen, willen de acteur en de organisaties fondsen werven om de klimaatcrisis te bestrijden.

Guardians of Life is online te bekijken op mobile.earth en toont een medisch spoedteam dat een patiënt in leven probeert te houden. Het hart van de patiënt stelt het Amazonewoud voor, en de film toont ook satellietbeelden van de bosbranden in Australië.

Phoenix is een van de voornaamste Hollywoodsterren die de spotlights gebruiken om aandacht te vestigen op de klimaatcrisis. Toen hij een Golden Globe won voor zijn rol in Joker, haalde hij tijdens zijn speech uit naar het gedrag van zijn collega-acteurs. “We moeten ons eigen leven veranderen. We hoeven geen privé-jets te nemen naar Palm Springs en terug, besef dat.”

Guardians of Life is de eerste van wat een reeks kortfilms moet worden om de aandacht te vestigen op de klimaatcrisis en mensen aan te zetten om actie te ondernemen. “Het is een oproep tot actie”, zegt Phoenix over Guardians of Life. “Mensen beseffen niet dat er nog tijd is, maar alleen als we nu handelen en ons consumptiegedrag drastisch veranderen. We kunnen niet wachten op regeringen om deze problemen voor ons op te lossen.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234